Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
btl

Motorhavari

Rate this question

Question

Hei

Bilen jeg nettopp har kjøpt, en Ford Scorpio 2.5TD (frosken) fikk igår motorhavari. Jeg hadde kjørt ca 120mil med den og motoren gikk egentlig utrolig pent. Den hørtes ut som en toyota diesel motor. Når jeg kaldstartet bilen, gikk den ikke 100% pent, svake bankelyder som gav seg. Jeg clutchet bilen ut på tomgang og kjører bilen ca 20 meter og da kommer det plutselig noen harde bakelyder. Jeg stopper motoren umiddelbart. Jeg prøver å starte den igjen, men motoren vil ikke dra rundt. Hørtes ut som om man starter en bil med lite strøm, eller ha bilen igir og håndbrekket på.

 

Dette er en VM-motor (115hk/270nm) som er laget i Italia. den skal sitte i bl.a noen båter, Chrysler Voyager, Jeep Cherokee, Range Rover etc. Det er en rekke-4 og den har 4 seperate topper. Noe spesielt mer enn det, vet jeg faktisk ikke om denne motoren. Det skal nevnes at motoren nylig hadde fått en ny topp, fordi det hadde blittt en stor sprekk i den ene av dem.

 

Jeg ser for meg en venti eller lagerbank. Noen som vet hva som sansynligvis har skjedd? jeg har nok ikke tid til å få sett på dette før nyttår, men jeg vil iallefall se noen innspill, slik at jeg kan gruble litt på det.

mvh Bjørn Tore

Share this post


Link to post

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Dette går jo for å være slitesterke motorer. De er mye brukt i Chrysler,Alfa,Lancia,Fiat og en bråte med båter. Chrysler hadde endel problemer med at registerkjeden sleit,men det eneste som skjer da er at motoren stopper og det blir ingen skade på ventiler/stempler. Siden du har bankelyder så må det vel være lagerbank på veiv eller noe har løsnet i en av toppene. Finn ut hvilke av toppene som er byttet og demonter den. Sjekk ventilfjærer og ventiler.

 

- Sjekk oljenivå i motoren,den kan ha for lavt nivå og da stopper ting fort.

- Er det overliggende kam så kan noe kan ha løsnet og kilt kamakselen fast.

- En ventil kan ha løsnet og havnet oppå stempel.

 

Jeg ville ha ringt til nærmeste Chrysler-verksted og spurt om dette er noe de kjenner til siden det er i denne bilen denne motoren er mest vanlig i her til lands.

Share this post


Link to post
  • 0

Det kan ha vært gjort en feil under montering, som har forårsaket et stort oljeforbruk, skjedde en kamerat, var vel bare en halvliter igjen på motoren hans, selv ikke da lyste oljelampa, og det var akkurat i tide for at det ikke ble skader, skulle jeg tippe, så røyk en del som ikke var skiftet i forbindelse med toppen, som var svekket av vannet, kall det sen effekt.

Share this post


Link to post
  • 0

Hei, nå har jeg sett litt mer på denne motoren.

Det som har skjedd, er at en støttestang har hoppet av ventilløfteren.

Det er underliggende kam på denne motoren.

Hvordan kan det egentlig skje at en støttestang hopper av?

Kan hende at kamakselen har knekt? Det kan hende at ventilene har vært feiljustert eller at en ventil har hengt seg opp? Hva tror dere?

Det var ingen merker i toppdekselet etter støttestanga.

 

Jeg skal se om jeg kan få dratt motoren rundt imorgen, bare for å se at alle ventiler beveger på seg.

 

mvh Bjørn Tore

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.