Gå til innhold

Lupo, igen!

Ranger emnet


xxs Lupo

Anbefalte innlegg

Har du sett hur orginalet ser ut.:rolleyes: Små sugrör ju, ser ju konstigt ut. Dessutom så har jag inte valt hur det ska se ut eftersom jag köpte bilen med det på, tänker inte ändra nåt heller så det får vara som det är tycker jag...

 

 

Det stämmer bra det! Men vilken bil åkte du med? Hittade ingen 4-dörrars einser där alls!

 

4 dørsen er dessverre nær døden... skal skrotes denne uken.

Var nede sammen med Camp Norwegen og kjørte 4 dørs golf 2 denne

gangen.

Blir kanskje einser neste år ;)

DSC_0337.jpg

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer du på VACN treffet som blir arrangert på Rudskogen 1-2September da.

 

Vært gøy med litt flere fremhjulstrekkere på banen;)

Hej.

Jo jag hade faktiskt tänkt att åka upp och försöka köra med er på septemberträffen, banan verkar ju väldigt kul att köra på! Snackade om detta med Mattis m.fl. på BugRun och har haft i avsikt att åka upp flera år i rad nu men aldrig gjort det, skandal.;) Förmodligen så blir vi några man från Gtiklubben i så fall som dyker upp där på träffen med varierat material. Tänkte lägga ut en liten intresseanmälan på gtiklubbens forum nån månad innan träffen så man ser vilka som är sugna på att åka.

 

Sen var det väldigt längesen jag uppdaterade denna tråden ser jag, har ju hunnit med massor av träffar sedan sist! Jag får göra en större uppdatering i helgen tror jag eller i början av veckan.:hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hej, jeg blir 18 til våren og lurer på å kjøpe en såher Lupo GTI. Ble dem tatt inn og solgt nye i Norge eller må jeg til utlandet for at få tak i dem? Hvor mye må man punge ut med får å få være en av dem få heldig eierene av en slik bil da?

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jeg blir 18 til våren og lurer på å kjøpe en såher Lupo GTI. Ble dem tatt inn og solgt nye i Norge eller må jeg til utlandet for at få tak i dem? Hvor mye må man punge ut med får å få være en av dem få heldig eierene av en slik bil da?

 

Aldri solgt ny i norge

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey da har jeg funnet ut av litt, men jeg mangler noe info og det er som følger; er det noen som aner hvor mye det sånn ca koster å ta inn en lupo gti? eller som har noen formening om noe somhelst i det hele tatt angående det. Jeg har nemlig aldri importert før :P

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dax för en stor uppdatering här då. Jag får göra en uppdatering i taget så det kan nog ta en stund att komma ikapp här, har varit på många träffar i år redan.

 

Jag var ju iväg på BugRun för nån månad sedan med bilen, det var en bra träff tyckte jag, kul att träffa så många av er som är här på Bilforumet också, jag får tacka Mattis med flera för den fina guidade turen på Camp Norwegen!:cheers:

 

Veckan före BugRun så fick jag gjort lite med bilen, jag bytte bytte coilovers från H&R till H&R.:confused: Sakerna som satt på bilen när jag köpte den hörde till säljarens andra Lupo, en 1,4tdi, dessa fick han monterat i sista minut innan han och bilen skulle köras ner mot Nürburgring för att coiloverkittet till GTi'n hade inte kommit till honom än. Så jag fick med en helt ny uppsättning coilovers och nu skulle dom monteras äntligen. Även nya bromsbelägg fick jag köpt, det blev Pagid rs4-2 (blå modellen. Bytte även olja och filter när jag ändå hade bilen i luften.:)

 

IMG_2532.jpg

 

IMG_2584.jpg

 

Blev inte klar förän sent på natten och var tvungen att göra hjulinställning redan dagen efter, denna gången körde jag utan justeringsplattorna som man höjer och sänker fjädrarna med bak. Dessa bygger ju några cm och då blir det ju inte så lågt.;)

 

Nu visade det ju sig att bilen blev läge än det var tänkt att det skulle bli när jag väl fick ur den från garaget, såg ju ut som om man hade semesterpackningen lastad i bilen redan. Jag ville inte sänka den mer fram heller för riskerna finns ju att det försämra väghållningen och det vill jag inte med denna bilen.

 

IMG_2539.jpg

 

IMG_2537.jpg

 

Dax att tvätta av bilen och då passade jag på att göra en liten lätt motortvätt, normalt sett så sitter det ju en stor plastkåpa över hela motorn, men inte på denna bilen för förra ägaren fick problem med att det läckte olja mellan en koppling som man sätter mellan oljepåfyllningen i ventielkåpan och plastkåpan där man fyller på oljan, så därför är det inte nån kåpa nu...

 

Men rent och fint blev det väl tycker jag.

IMG_2586.jpg

 

Sen var det dax för avresa till Mantorp Park och BugRun äntligen.

Bilen var lastad och vädret var väldigt bra!:cool:

IMG_2631.jpg

 

VARMT!

IMG_2634.jpg

 

Upp med tälten och sätt fart på grillen!

IMG_2642.jpg

 

Det började bli bra med folk redan på fredagskväll, folk kommer tidigare och tidigare för varje år.

gtipower1.jpg

Foto: GTIPower

 

På lördagen så var det ju en hel del bankörning på gång och jag tänkte köra så mycket det bara gick. :driving Bilen skulle besiktigas tidigt på morgonen i depån, dax att se till att däcken är monterade och klara.

 

Nån verkar fått fotat min bättre sida.:well:

1.jpg

 

Sen var det då dax för körning, det var körning på korta banan först, den är ju ingen favorit alls faktiskt, långa banan är mycket roligare!

2manny.jpg

Foto: Manny

 

Mitt i Pariserkurvan.

gtipower9.jpg

gtipower2.jpg

Foto: GTIPower

 

'Camp Norwegen kurvan' eller F2-kurvan som den kallas normalt sett.

Jani11.jpg

Foto: Jani http://www.hastig.se

 

På Corrado-jakt genom chikanen.

lillen4klar.jpg

 

På söndagen körde jag inget alls, då var det bara ett pass har jag för mig så då kände jag att det var skönare att ha packat ner allt (tält däck mm) i bilen så man bara kunde åka hemåt.

 

Men efter att man hade bytt lite fälgar och grejer så var det ju dax att grilla lite och dra ner på partycampen och kika lite. Där fanns mycket gott att se som vanligt, även på söndagen på utställningen fanns det mycket kul saker att kika på. Lite dåligt med Luposar detta året bara tycker jag...

 

Lite bilder från campingen och utställningen som jag tog då kanske:

 

Härligt Corrado G60 16V som vann bästa motor.

IMG_0503.jpg

 

Härligt låg mk2 med breddade Renaultfälgar.

IMG_0507.jpg

 

Clean typ1...

IMG_0517.jpg

 

Patina.

IMG_0540.jpg

 

Henkes Volksrod, kan nog bli nåt när den blir klar, en fungerande motor och bromsar kunde vara en bra start.

IMG_0569.jpg

IMG_0567.jpg

 

Dax att snygga till fälgarna lite...

IMG_0657.jpg

 

Utsikt från camp norwegen.

IMG_0720.jpg

 

Lite show fick man se på väg tillbaks mot tältet också.:oohh

IMG_0751.jpg

 

IMG_0759.jpg

 

VW's för alla smaker...

IMG_0897.jpg

 

En av mina favoriter på träffen.

IMG_0940.jpg

 

Sen var det dax att åka hemåt.

IMG_2658.jpg

 

Får uppdatera med nya saker från andra äventyr en annan dag, för nu är det dax...:sleeping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26:e Juni var jag i Anderstorp och körde på Scandinavian Raceway som banan också kallas ibland.

 

Banan är ju rolig på det viset att det är den enda banan som det har körts F1 GP på och är orörd sedan dess, den är också en av de längsta banorna med sitt varv på över 4000m, med orörd menar jag att det är samma bansträckning fortfarande. 1978 kördes F1 Grand prix här sista gången och då vann Niki Lauda / Österrike med sin Brabham över Ricardo Patrese / Italien i en Arrows och trea kom svenska Ronnie Peterson i en Lotus. Niki Lauda tog även varvrekordet i den tävlingen som står sig än idag!

ser banan ut idag inifrån en Porsche i Carrera Cup, banan liknar ju inget annat i Sverige med sina låååånga svepande doserade kurvor, banan gynnar ju bilar med mycket effekt eftersom den har så stora raksträckor, men trots det så tycker jag att den är väldigt rolig att köra på med Lupon.:driving

 

Nu var det ju ett riktigt skitväder när vi var där och körde, jag tog med mig r-däcken och domkraften och tänkte byta däck på plats, men jag avstod när jag väl var på plats så jag körde med gatdäcken istället för att dom hade lite mer mönster. Men dom var riktigt dåliga i regn, men det var intressant att få testa gränserna med dessa däcken också eftersom man kör med dom på gatan. Och jag var väldigt nöjd med att ha ESP på bilen denna dagen, väldigt bra uppfinning! Den tillåter att man får upp lite vinkel på bilen men den märker när det går för brett och bromsar snyggt in bilen, väldigt bra i regn i båd ingång och utgång av kurvor!

 

Bilen funkade i alla fall väldigt bra tyckte jag bortsett från däcken då, det hade faktiskt nog gått bättre med r-däcken trots att mönstret var sämre, bromsarna tog inte fullt lika bra i regn men det kanske inte är så konstigt.

 

Lite bilder då:

 

Rött var färgen för dagen...

SamuelS1.jpg

Foto: Samuel S

 

Ingången till kurvan som leder ut på den lååånga raksträckan.:sleeping

SamuelS2.jpg

Foto: Samuel S

 

Dimljusen var man tvungen att ha på idag enligt arrangören eftersom sikten var väldigt dålig när man låg bakom någon i sprutet.

PP1klar.jpg

Foto: PP

 

En till.

PP2klar.jpg

Foto: PP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag köpte en omgång nya fälgar och r-däck också. Denna gången blev det Toyo R888 i 195/50-15" och fälgarna blev en halv tum bredare alltså OZ Ultraleggera i 7x15".

 

Dessa fälgarna var betydligt lättare och det gjorde mycket på körkänslan, mer än jag trodde! Nackdelen var att dom tog i lite gran i ena skärmkanten, så det blev till att höja upp bilen lite, så nu monterades de där justergrejerna mellan de bakre fjädrarna och bakaxeln...

 

Så här tight blev det.

lupoleggera.jpg

 

Lika bra att höja den ändå för den såg ju 'lastad' ut...

lupo2-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nästa banträff blev på Kinnekulle Ring igen, denna gången var det Svenska GTIklubben och Opel Sport Club som arrangerade träffen, gtiklubben brukar bjuda in Opelklubben på våra träffar och tvärt om, funkar jättebra. Denna gången bjöds även 10 eller 15 bilar in per dag från http://www.rejsa.nu Detta var en tvådagars träff så det var bara att packa in tältet och hoppas på bra väder och allt sånt...

 

Första dagen var väldigt grå och man såg mörka moln runt banan hela dagen. Men regn kom det inte något förän klockan var halv fem, precis när körningen flaggades av, sen regnade det hela kvällen och natten och hela söndagen!:)

 

Här kommer en

från Tommys BMW Z3 M coupé för er som inte har sett banan nån gång. Snyggt kört här av Tommy också, väldigt trevlig bil också!

 

Bilen funkade väldigt bra hela träffen och bromsarna kändes mycket bra, förut bromsade man väldigt tidigt efter man hade gått under bron, men nu kunde man hänga sig på bromsen mycket senare, härligt. Den nya Toyo däcken var också väldigt bra, jag upplevde dom mycket bättre än Yokohama A048:orna. Jag körde med ungefär samma tryck som i de gamla Yokodäcken, 1,7kg fram och strax över 1,5kg bak. när dom blev varma så blev detta ungefär 2,2 fram och 2,0bak, bra värme både bak och fram, härligt grepp.

 

Lite bilder då:

 

Precis före ingången till kurvan som kallas 'under bron', detta är med lite skräckblandad förtjusning som man närmar sig denna kurvan, här är hastigheten högst på hela banan. Jag har med den lilla Lupon cirka 170km/h här, och det går att ta kurvan 'flat out' med Lupon har jag märkt, men oftast så bromsar man lite före...:chicken:

gtipower10klar.jpg

Foto: GTIPower

 

Här kommer man tillbaka under bron, hastighet på ungefär 100-110 här kanske för min del.

gtipower6klar.jpg

Foto: GTIPower

 

Och efter kurvan så kommer det ett krön som kallas Mohlins knäpp. Viktigt att få bilen rakt över detta krönet tycker många, obehagliga lastväxlingar kan uppstå med vissa bilar annars (speciellt RWD-bilar då kanske).

gtipower5klar.jpg

Foto: GTIPower

 

Här ser man lite bättre att bilen har blivit lite högre där bak...

Figgz1klar.jpg

Foto: FiggZ

 

Sen var det dax för att avsluta lördagen och invänta söndagen, grillning och sånt var planerat vid våra tält, men dessvärre så var vädret riktigt dåligt hela tiden så vi åkte ner till byn och gick och beställde dagens rätt på Rasta intill E20 istället.:yummy:

 

På söndag morgon så var man inte så värst sugen på att gå upp ur sin sovsäck och ta sig ut från tältet alls... Ska man gå ner till det gula huset där toaletterna och duschen finns eller ta bilen, lätt val en sån här dag!:m'm:

IMG_3340.jpg

 

Stod flaggvakt det första passet och tog en del bilder då, regn regn regn... Det var ingen som tog några bilder på mig och Lupon så jag tar tillfället i akt och visar några andra bilar som var på plats. Däcken på Lupon var förresten grymma i regn också, bra både i vått och i torrt alltså.

 

Denna R32:an passade vädret för, riktigt bra fart ur kurvorna. Bilen har 'chippad' Haldex så att den driver lite bättre bak än den gjorde från början. En bra uppgradering enligt ägaren som har en snäll fru som han får låna bilen av på helgerna ibland.;)

IMG_3453.jpg

 

Jetta mk2 16V, inte så vanlig i Sverige. Riktight bra skick på denna.

IMG_3553.jpg

 

Även vissa nordmenn var på plats, en fin Calibra. Fick tyvärr inte se den på banan.

IMG_3672.jpg

 

Det regnade väldigt mycket hela dagen, här är Nisses fina mk2 16v Golf från 88 som han har haft och kört med sedan 92 eller nåt, väldigt bra skick och går väldigt fint!

IMG_3664stor.jpg

 

Det var allt om den träffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nästa banträff som fick besök av Lupon var Turbo Performance Club (TPC) nere på Knutstorp utanför Helsingborg den 15:e Juli. Detta var en ny bana för mig, men jag hade hört mycket gott om den och att den skulle passa mindre bilar med bra väghållning, perfekt kanske med andra ord?:race

 

Vi var på Gatebil uppe på Rudskogen på Lördagen med riktigt dåligt väder, men trots allt så verkade det vara bättre när vi gav oss iväg hemifrån från Göteborg på Söndagen, och när vi väl var nere klockan 8 på morgonen så var det runt 20 grader.:) Det var väldigt mycket bilar på plats och trots att det var en Volvo-träff så var alla inbjudna så det gjorde att blandningen av bilar blev väldigt bra. Det var allt från Porsche 996 gt3:or (3st), BMW M3 E30 & E36, Volvo 850 med över 750hk till Mazda Miata...

 

När man besiktigade bilen på morgonen så fick man välja om man ville vara med i nybörjargruppen eller den erfarna gruppen och köra, jag tog den erfarna gruppen denna gång. Här var det ju verkligen stor skillnad på bilarna dels och väldigt stor skillnad på förare och hur mycket bil dom hade kört på bana tidigare, rätt så många som aldrig hade kört på bana förr faktiskt...

 

Väl ute på banan så tyckte jag att greppet var väldigt dåligt, det visade sig att folk redan hade kokat sina bilar, lite halkigt på sina ställen alltså. Men till slut så blev greppet rätt så fint. Banan var helt grym, väldigt rolig att köra på och den var verkligen tight och det var ganska stora nivåskillnader i höjd på banan, många små backar och krön.:cool:

 

kommer en ilten film som är filmad från en BMW M3 E36 coupé, bra blandning på bilarna som sagt.:thumb

 

Jag körde ungefär 15 mil sen började bensinlampan tändas som vanligt, värdelöst med den lilla 34L tanken i Lupon. Jag har säkert 10L bensin kvar i tanken, men jag vill inte fortsätta att köra i fall den suger luft när det svänger. Men 15mil var riktigt bra med tanke på hur mycket folk det var som körde...

 

Dax för lite bilder då.

 

Detta avsnittet är lite som 'under bron' på Kinnekulle som jag skrev om tidigare, man kan hålla fullt med Lupon, men vågar man?

IMG_4193.jpg

Foto: 24-seven

 

Det vill till att man håller sig nära curbsen.

IMG_4186.jpg

Foto: 24-seven

 

Gick ju fint det där...

IMG_4167.jpg

Foto: 24-seven

 

Jag fotade lite också...

 

Väldigt mycket bilar på plats som vanligt på TPC's träffar.

IMG_4158.jpg

 

Tobbe var ute och luftade sin einser räser, jag sponsrade med fälgar och r-däck dagen till ära.;)

IMG_4254.jpg

 

Det fanns några riktigt goa Volvobilar på träffen, härligt med ljudet från Volvo-femma! Många hade ju bra med effekt i sina bilar och det märktes som ni kanske ser på bilden att det var svårt att få grepp ur kurvorna...

IMG_4283.jpg

 

Nej han har inte varit på Bauhaus och handlat Rockwool, rutan sprack tydligen precis när han skulle köra ut på banan...

IMG_4240.jpg

 

Gillar färgen på Imprezan, trevlig att fota.

IMG_4306.jpg

 

Clio V6, en av mina många favoritbilar! Kul att få se en på banorna, inte ofta det händer.:yummy:

IMG_4467.jpg

 

Leifs 854, över 750hk i en framhjulsdriven Volvo.damndamn Ett sånt ljud, och den gick verkligen BRA på raksträckan. Han hade över 250mk/h sa folk, runt 100km/h mer än mig då... :oohh

IMG_4735.jpg

 

En S3:a som man hängde med rätt bra men han drog iväg lite på raksträckan.

IMG_4557.jpg

 

Två Porschar som jagar varandra.

IMG_4674.jpg

 

Domme & Maciek jagar Leifs 850...

IMG_4746.jpg

 

En Honda Civic som gick fint också, den har lite mer motor än Lupon bara tyvärr. Denna satt det en Integra motor i, alltså en 1,8L motor på nästan 200hk om jag inte minns fel, den var inte riktigt orginal heller...

IMG_4805.jpg

 

Det var det hela för denna gången, jag hoppas jag hittar några fler roliga banträffar att åka på nu snart, men än så länge så ser det ut att kunna bli VACN på Rudskogen & TPC's träff på Gelleråsen (I Karlskoga) ännu senare i september, men några träffar ska man nog kunna hitta innan det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Uppdatering igen. Igår var jag iväg och körde på 'Parkbanan' i Göteborg, kul som vanligt. Bilen gick otroligt fint också med däcken som jag inte har provat här på denna körningen förut, mycket trevligt!

 

Jag kom på 7:e plats med min lilla bil!:yodude: Snabbast var en Beemer M3 E30 med en riktigt trimmad maskin från svenska Köhler, över 300 hästar, på drivehjulen(!), med ett fint påkostat chassie blir det inte annat än snabb bil...

IMG_2908.jpg

 

Sen var det nån väldigt snabb M coupé på andra plats.

IMG_2910.jpg

 

Två Lotus super seven bilar, två tävlings Mazda Miator, och sen kom den lilla Lupo GTi bilen!:race För att nämna några som kom efter så var det väl nån Miata till, ACE-trimmad Audi TT quattro, Renault Alpine, Porsche 911 av olika årsmodeller, Nissan 200sx s15, Corrado 1,8t med flera.:cool:

 

Lite bilder då.

 

Ibland ser även en Lupo stor ut...:cool:

IMG_2997.jpg

 

Det fanns lite andra röda bilar som kunde varit snabba om dom hade kört.

IMG_2914.jpg

 

En liten 1275GT, härlig bil!

IMG_2919.jpg

 

IMG_2927.jpg

 

IMG_2929.jpg

 

Sen fick vi ta några steg bakåt.:oohh

IMG_2930.jpg

 

Gammal 911 i orginalskick.

IMG_2923.jpg

 

IMG_2924.jpg

 

Gammal 911 igen (en till).

IMG_2933.jpg

 

Alpinen i full fart, härlig bil den här! Sjukt att en så gammal konstruktion kan vara så snabb, den är väl mest baserad på Renault Gordini R8 prylar tror jag en sån där?

IMG_2939.jpg

 

En C5:a.

IMG_2955.jpg

 

Jansa var några hundradelar snabbare än mig med sin Caterham.

IMG_2968.jpg

 

Mika körde hade premiär på 'bankörning' med sin nytrimmade Corrado. Det var tidigare en G60 men nu sitter det en lite trimmad 1,8t motor i den.

IMG_2989.jpg

 

Det var nog allt för denna gången! Det var dåligt med bilder på min bil in action än så länge, lägger upp nåt om jag hittar några senare i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag och Mika med Corradon har förresten stora planer på att åka till Rudskogen på VACN's träff nästa helg. :cool:

 

Men det är lite dåligt med info på deras sida tycker jag, men jag tänkte ju att här är ju många VACN medlemmar som läser och kanske kan hjälpa oss med mer info.

 

Hade varit kul att få prova att köra på Rudskogen och det stod ju att bilar från svenska VW-klubbar också var välkomna.

 

Skulle vilja veta vad det kostar så man kan växla till sig lite Norska pengar nu i veckan, är inte medlem i VACN men i Skandinaviske "sösterklubber" (GTI-klubben).

 

Vilka tider är det som gäller om man ska åka på Lördagen? Läste något om klockan 09:00, är det besiktning av bilarna för körningen hela dagen eller måste man komma en speciell tid?:wonder:

 

Hoppas det är nån som läser den här tråden som är insatt i hur det ligger till med detta, kan ju inte posta på VACN eftersom jag inte är medlem.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår