Gå til innhold

Lupo, igen!

Ranger emnet


xxs Lupo

Anbefalte innlegg

Här har det inte hänt så mycket ännu, väntar på att våren ska komma så man kan få prova bilen på bana.:race

 

Får väl lägga in lite fler bilder i tråden så ni kan se vad som har hänt här sedan sist i alla fall.

 

Lyckades göra sönder mugghållaren på vänster sida direkt första gången jag skulle använda den, det bara flög ut grejer.damndamn Så det var ju bara till att beställa en ny hållare. När jag fick den visade det sig att det inte var en hållare jag hade fått utan ett förvaringsfack! Men det var ju inte nån dum idé tyckte jag.:wonder:

IMG_1485.jpg

 

Även en baslåda har hittat in i bilen, gjorde den själv så att den skulle sitta fast bra även när man svänger med bilen... Färgen på tyget matchar VW's klädsel perfekt kan jag ju säga, tyget kommer från svenska http://www.DLS.se

IMG_1487.jpg

 

Så här ser det ut inuti där fram.

IMG_1488.jpg

 

Stolen är Sparco Corsa och passagerarstolen ska bytas ut mot en Sparco EVO L eller XL så min kollega får plats som jag åker till jobbet med. Funderar även på att byta ut min stol mot en Sparco EVO för den är ganska trång.

IMG_1489.jpg

 

För nån månad sedan så bytte vi krängningshämmare på bilen, fick med en modell från H&R när jag köpte bilen. Två glada Fordägare som fick jobba med VW.

IMG_1501.jpg

 

Lukas till vänster åker Sierra Cosworth & Moshir åker Ford Customline från 1955 med scallops och häftig Vegas-öken patina.

IMG_1502.jpg

 

Vi fick värma på med gasen på muttrarna vid grenröret.

IMG_1505.jpg

 

Sedan lossnade det.

IMG_1507.jpg

 

Nästan på plats.

IMG_1506.jpg

 

Ja så här ser det ut under, Lukas Caddy GT bakom bilen...

IMG_1508.jpg

 

Det märktes inte så stor skillnad tyckte jag med den nya grejen monterad, men det är klart att nu kör jag ju med Nokian Hakkapelitta 4 också, det blir väl bättre med sommardäck på tror jag.

 

Fick ju med en uppsättning nya fälgar med lite använda r-däck på, men däcken var lite för höga för min smak så jag ville ha nya och lägre däck till sommaren. 205/50-15" blev nu till 195/50-15"...

IMG_1576.jpg

 

Däcken blev Yokohama A048. Har kört med deras A032R förut och detta ska tydligen vara ett bättre däck så det verkar ju lovande!

IMG_1582.jpg

 

Nu blev det så att sommardäcken fick testas redan första helgen i Mars! Vi hade ju motormässa här i Göteborg förra helgen, och Lupon och en Bora tdi blev utsedda att stå i Bugruns & gtiklubbens monter!:m'm:

 

Så det fick ju bli en storstädning av bilen direkt, och så fick jag låna ett varmt garage innan bilen skulle köras iväg till mässan så man kunde få lite bättre puts på grejerna.

IMG_161200.jpg

 

Städade även bort vissa saker inuti bilen.:thumb

IMG_161400.jpg

IMG_160600.jpg

 

Snö var ju inte det roligaste underlaget att köra in bilen de 4 milen till mässan i, så här står vi och väntar på biltransporten.

IMG_1617.jpg

 

En snabb tvätt på CleanPark i närheten av mässan ifall det inte fanns nån tvättmöjlighet där.

IMG_1621.jpg

 

Man kunde tydligen tvätta bilen på mässan, så vi spolade av den igen.

IMG_1623.jpg

 

Här ska vi börja bygga montern, Boran är clean, vann på bugrun förra året har jag för mig...

IMG_1626.jpg

 

Fälgarna var inte så breda, trodde dom var 7" men dom var tydligen bara 6"... Körde med 15mm H&R spacer så såg det lite bättre ut.:)

IMG_1771.jpg

 

Så här såg det ut hela förra helgen.

IMG_1784.jpg

 

En till. Bora rullar på 8,5x19" från Phaeton, även bromsarna är från samma bil, sjukt stora.

IMG_1783.jpg

 

Bra passform i hjulhusen.:omfg

IMG_1737.jpg

 

På mässan fanns det lite roliga bilar också.

 

Lät gott.

IMG_1718.jpg

 

Några Porschar:yummy:

IMG_1663.jpg

 

IMG_1665.jpg

 

IMG_1667.jpg

 

IMG_1669.jpg

 

IMG_1670.jpg

 

IMG_1739.jpg

 

IMG_1743.jpg

 

IMG_1749.jpg

 

IMG_1775.jpg

 

Antik racer.

 

IMG_1759.jpg

 

IMG_1716.jpg

 

IMG_1710.jpg

 

IMG_1709.jpg

 

Snabb 242:a som man längtar till att få se och höra 2007.

IMG_1761.jpg

 

IMG_1763.jpg

 

IMG_1766.jpg

 

Dekal trim?

IMG_1777.jpg

 

Resten av mina bilder från mässan hittar ni HÄR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bare simpeltent elsker den Bora'n der,faen så råå den er ass.. blir litt gira av å se den, sorry off topic men er det "Creature" styling på den?? evt noe prosjekt tråd på den bilen??

Jo Boran är rå. Mestadels är det ju VW orginal-grejer som sitter på den. Fronten är från Caractere tror jag och bakdelen är från Vortex(?) VW orginal. Det mesta på bilen är just orginaldelar från VW. Bromsar/fälgar från Pheaton, inredningen från usa modell, chrome paket mm mm. Den är diskret fast ändå inte på nåt vis.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dax att uppdatera här kanske...;) Vintern är slut och r-däcken är monterade sedan länge.

IMG_1839.jpg

 

Nu förra veckan så såg jag att det skulle vara banträff på Sviestad som ligger i Linköping (ligger väldigt nära Mantorp), det är en bana som jag aldrig har provat förut. Så det var mycket nytt, både bil och bana, lite nervöst nästan...

 

Fick snackat ihop mig med en gammal Clio Sport kamrat som hade varit och kört där många gågner tidigare om jag kunde få ligga bakom honom några varv så jag hittade runt bra med spårval och sånt.

 

Bilen funkade väldigt fint och allt, men jag ska senare försöka få tag på en uppsättning bättre bromsbelägg eftersom jag har blåa Pagid bak och orginal bak, skulle vilja ha lite bättre bett fram... Annars funkade bilen jättebra och det gick att få upp lagom grepp i däcken trots att asfalten inte var mer än 4 grader varm. Jag körde med 1,7kg fram och 1,5kg bak kallt, hoppades att få 2,1-2,4 kg varma vilket det blev också ungefär.

 

Så lite bilder då kanske, många duktiga fotografer på plats!

 

Upplinad i depån innan första turen.

hopeless1.jpg

foto: 'hopeless'

 

Lite snack i depån innan körningen.

niklas-falk2.jpg

foto: Niklas Falk

 

Ut på start & mål rakan

niklas-falk1.jpg

foto: Niklas Falk

 

Full fart genom 'rondellen'.

daniel-ahlin2.jpg

foto: Daniel Ahlin

 

Full fart in i 'rondellen'.

daniel-ahlin1.jpg

foto: Daniel Ahlin

 

Lars Falk (som även är far till fotografen Niklas Falk) hade en filmkamera monterad i sin Clio Sport 182 fas2. Så här kommer det en

Clio Sporten som det filmas från är utrustad med Eibach fjädrar, bättre bromsbelägg, r-däck, även den är olättad precis som min Lupo var vid tillfället.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Riktig snygg Lupo du har fixat dej der. Kande du nån skillnad med H&R krangningstaget. Hur mycket tykkare er det nya staget från det gamla;)

Tack tack!

Nej jag hade lite svårt att känna någon skillnad på det gamla och det nya staget, men jag tror att det beror på att jag körde med vinterdäck när jag fick det monterat. Svårt att känna skillnaden som man gör med riktiga gatdäck eller r-däck då däcken har lite mjukare stommar och däcksidor, inte lika bra sidogrepp då.:) Men på banan verkar ju bilen funka jättebra så det känns fint!

 

Staget var lika tjockt som det gamla, men jag snackade med importören i Sverige av H&R och frågade vad skillnaden var, och han sa att det var en annan typ av stål i H&R staget som gjorde att det räckte med att staget var lika tjockt för att bli styvare. Staget var 22 eller 21mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hva er oppsettet på dekk/felg og senk på dette bildet? lenge siden det var aktivitet her, men nysjerrig vøtt...

Hej, det sitter RH Cup 8x14" med 195/45-14" Dunlop SP 2000 på den bilden av den gamla bilen. Det satt även H&R coilovers på den och bak så var höjdjusteringen på fjädrarna bortplockad och fjädrarna var kapade (väldigt korta!)...

 

Jag ska uppdatera tråden, jag lovar! Det blir en stor uppdatering nästa gång för det har körts några träffar sedan sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då blir det lite större uppdatering här nu!;)

 

Nästa träff jag körde var på Falkenbergsbanan på västkusten den 26:e April, närmsta banan från Göteborg. Detta var en körning som bara var några timmar lång och man han köra en timma per bil om man körde alla pass...

 

Det var SportVagnsKlubbenGöteborg/SVKG som ordnade träffen. Väldigt roliga blandning på bilar är det alltid på deras träffar, mångariktigt fina bilar.

 

Det var urplockad inredning på denna träffen också på Lupon, så passagerarstol och baksäte och sånt fick vänta hemma i garaget. Det märks faktiskt skillnad måste jag säga trots att man inte tycker att sakerna väger så mycket. Bilen vägde 960kg utan mig i när jag vägde den på lastbilsvågen på jobbet.

 

Jag fick släppt ut lite luft i däcken innan, kom ju ihåg ungefärligen vad jag körde på Sviestad i tryck. Satsade på att köra 1,7kg fram och 1,5 bak, hoppades på att trycket skulle gå upp mot 2,5 men inte över... Efter första passet så kändes bilen väldigt bra och bilen hade fint grepp både i fram och bakvagn, efter en snabb koll med mätarn så visade den 2,4 fram och strax under 2 bak.

 

Lite bilder också då!

 

Snart dax för det första passet för dagen, ganska många oika bilar som ni ser.

Nisse997_1_klar.jpg

Foto: 'Nisse997'

 

Här jagar jag en riktigt fin Alfa, den går väldigt bra också, men Lupon är liite snabbare.

Nisse997_2_klar.jpg

Foto: 'Nisse997'

 

Man kom förbi till slut.

Nisse997_3_klar.jpg

Foto 'Nisse997'

 

En riktigt go bild! Maciek ligger bakom och jagar me 854:an, den går riktigt riktigt bra den Volvon! Kul att se.

Nisse997_4_klar.jpg

Foto: 'Nisse997'

 

Strax blir man omkörd...

Nisse997_5_klar.jpg

Foto 'Nisse997'

 

Jagad av en Opel Speedster och en gammal inte fullt lika snabb Supra.

Nisse997_6_klar.jpg

Foto: 'Nisse997'

 

En närbild på Lupon.

Nisse997_7_klar.jpg

Foto: 'Nisse997'

 

Strax hemgång, det börjar bli mörkt. Bäst att snabba sig hem så man hinner sova lite innan man ska upp och jobba dagen efter.

IMG_20302.jpg

IMG_2010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nästa träff körde jag på Sturup den 6:e Maj, längst ner i Sverige i närheten av Malmö ligger banan, nästan i Danmark alltså.;)

 

Denna gången var det Gtiklubben & Opel SportsClub som fixade träffen. Denna gången körde jag bilen på gatdäcken ner och hade hela bilen full med däck med andra ord, man får faktiskt in alla däcken trots att man har passagerarstolen i utan att förstöra det lilla som finns kvar av inredningen för mycket.:thumb

 

Bytte lite däck innan körningen.

struve2.jpg

foto struve

 

 

Hur som helst så kom man ut på banan till slut och där var det ju knappt man kände igen sig. Men förändringarna var verkligen till det bättre, det blev ju en riktigt rolig bana! Det var lagom många bilar ute på banan samtidigt också, så nån trängsel var det ju aldrig direkt. Till denna träffen var både Miataklubben och Skoda RS klubben inbjudna, Miator kom det ju flera stycken men nån Skoda såg jag inte på hela dagen, inte ens i depån, synd. Men Miatorna fick man försökt jaga lite på vissa pass, den lite nyare modellen verkar lite snabbare än min bil, men den äldre verkar man kunna hänga med hjälpligt runt.

 

Bromsarna kändes riktigt bra denna gången tyckte jag, så det planerade beläggbytet skjuter jag på framtiden lite till. Däcken kändes också riktigt bra och jag tyckte jag fick riktigt fint grepp i dom under hela dagen. Denna gången monterade jag de däcken jag har kört med bak tidigare fram kanske ska tilläggas, de främre hade ju börjat bli rätt slitna redan faktiskt, men det är ju bra mycket kvar på dom ändå.

 

Lite bilder igen då:

 

Bra grepp när det är bra värme ute och torrt på asfalten.:m'm:

Jani2.jpg

 

Riktigt bra sommarväder denna dagen, härligt!

Nillet1klar.jpg

foto nillet

 

figgz1mini.jpg

foto figgz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nästa träff kördes på 'parkbanan' i Göteborg. Det är Volvo som har gjort en liten bana till sitt museum så att dom kan fotografera sina bilar och ta ut och lufta dom lite ibland utan att ställa in dom i registret varje gång. Den hyr i alla fal SVKG av Volvo nån gång varje månad och kör en cup. Banan är väldigt tight och smal (tänk cykelbana) och där får man köra ett varv helt själv på tid och sen är det näste mans tur att köra med sin bil, man får två körningar per dag, det brukar hålla på mellan kl 9 och 13 bara... Väldigt roligt är det i alla fall och kul bilar som vanligt.

 

Tight bana som sagt.

pde2klar.jpg

foto pde

 

pde3klar.jpg

foto pde

 

pde6klar.jpg

foto pde

 

Alldeles utanför på vattnet brukar Stenas båtar passera till Danmark och Tyskland.

pde8klar.jpg

foto pde

 

Säg till om ni vill ha fler bilder från denna körningen här i tråden så lägger jag in lite bilder av andra bilar också som jag tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets 5:e bankörning blev då ÄNTLIGEN Kinnekulle! Favoritbanan!

 

Även nu var det SVKG som ordnade träffen. Kul bilar som vanligt.

 

Banan var ju väldigt fuktig det första passet, men det torkade upp och blev bättre och bättre för varje varv. Det var ju 40min mellan varje pass så till nästa körning var det nästan helt torrt och man fick upp betydligt bättre värme i däcken. Det var precis som när det kördes på Falkenberg uppdelat i tre pass, fullrejs, lagompasset & lugna passet, 20min körde varje pass, ganska lagom tycker jag, och lagom hette även passet jag körde i... Till pass nummer tre så var det solsken och värme på banan till och med, bra grepp men man var lite fegare än man brukar under bron av nån anledning. Bilen funkade bra på banan tyckte jag, bromsarna funkade fint och bettade fint men jag hade nog viljat ha mer bett i inbromsningen till kvarnkurvan, men en lösning kan vara på g. Man ligger och tampas med de långsammaste Miatorna och Porscharna hela tiden, kul att man kan hänga med såpass!

 

Lite bilder då:

 

TobiasH.jpg

foto tobias h

 

TobiasH2.jpg

foto tobias h

 

24seven1.jpg

foto 24-seven

 

24seven2.jpg

foto 24-seven

 

Säg till om ni vill se mer bilder på andra bilar från träffen, för jag hade kameran med mig nu igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Men syns du burde sette på den orginale doble potta, den gjør rompa ennå mer sexy

Har du sett hur orginalet ser ut.:rolleyes: Små sugrör ju, ser ju konstigt ut. Dessutom så har jag inte valt hur det ska se ut eftersom jag köpte bilen med det på, tänker inte ändra nåt heller så det får vara som det är tycker jag...

 

Så du var ute på banen på Mantorp i helgen :-)

Det stämmer bra det! Men vilken bil åkte du med? Hittade ingen 4-dörrars einser där alls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår