Gå til innhold

Duk for og lage glassfiber stereo???

Ranger emnet


bmw525ia

Anbefalte innlegg

Det vil jeg si er direkte feil, da det er glassfiberduken som er armeringa! Det er glassfiberduken man bruker som armering, og epoxyen er bare det som gjør den hard. Det er det samme med karbonfiber, det er karbonduken som har styrken.

 

Vel dette er måten garasjenaboen min bruker når han skal bygge vegger til båter (Bare ikke med Fleece, men med herdet skum og på kommersielt nivå;)). Jeg er helt enig i at det er glassfiberen som skaper styrken, men ved å separere lagene med glassfiber med et lag tykk fleece øker du styrken på konstruksjonen. Det blir på en måte en sandwich konstruksjon. Dukan jo prøve selv lag en plate som er 1cm tykk og bare av glassfiber. Lag så en der du først legger ett lag glassfiber på 0,5cm så 1cm med fleece elller herdetskum for så å legge et topplag av 0.5cm glassfiber - hvilken plate tror du blir stivest?

 

EDIT: Når jeg skriver Glassfiber mener jeg det ferdige produktet av glassfibermatte "doped" i epoxy. Kan være vi har snakket forbi hverandre p.g.a dette ?

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dette er måten garasjenaboen min bruker når han skal bygge vegger til båter (Bare ikke med Fleece, men med herdet skum og på kommersielt nivå;)). Jeg er helt enig i at det er glassfiberen som skaper styrken, men ved å separere lagene med glassfiber med et lag tykk fleece øker du styrken på konstruksjonen. Det blir på en måte en sandwich konstruksjon. Dukan jo prøve selv lag en plate som er 1cm tykk og bare av glassfiber. Lag så en der du først legger ett lag glassfiber på 0,5cm så 1cm med fleece elller herdetskum for så å legge et topplag av 0.5cm glassfiber - hvilken plate tror du blir stivest?

 

EDIT: Når jeg skriver Glassfiber mener jeg det ferdige produktet av glassfibermatte "doped" i epoxy. Kan være vi har snakket forbi hverandre p.g.a dette ?

 

Den som blir stivest er det tredje alternativet med 2cm glassfiber. Som tilsvarer tykkelsen på din versjon.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart det, men da kan man jo holde på i evigheten med å legge lag på lag, men skjønner at du ikke vil innrømme defeat ;)

 

Det som er så fint med å bruke ett lag tykk fleece innimellom er at 1. det tar mindre tid og 2. det er relativt mye nærmere dine 2cm med ren glassfiber en 1cm ren glassfiber. Det er samme prinsippet som å dobble diameteren på et rør, men bibeholde godstykkelsen, dette øker styrken 16 ganger på røret (Noe har da mountain bike freaken fått med seg).

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer "defeat" når du sier det på den måten. Og det er den måten at du ha det så sterkt, og 2cm tykt. Men akkurat det jeg sier er som du vet helt korrekt, at det blir sterkere med kun glassfiber, ikke et eget lag med fleece. Jeg ser bare ikke helt poenget med å ha et lag fleece...

 

På dørtrekk ser jeg i alle fall ikke poenget. Jeg kan se poenget om du skal støype en basskasse, og vil spare litt tid. Selv du egentlig ikke sparer så mye tid, da 1cm polyester tørker rimelig tregt. Da vil jeg si det er lettere å bare legge to lag glassfiber rett på hverandre, noe jeg vil tro er like sterkt eller sterkere.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får legge ut noen bilder av resultatet av jobbinga da :)

 

Jepp, skal gjøre det:)..men det kommer sikkert til og ta litt tid:)

- GOLF 3 Diesel 93mod 320km 25000,- SELGES billig.

- BMW 525ia 88mod AUT 200km 25000,- SELGES billig

Kan byttes i Nyere 5serie bmw 90-94mod 520/525.

- 63 Volvo Duett Prosjekt

- Chevrolet Camaro 73mod 454CID

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår