Gå til innhold

Biltema muttere

Ranger emnet


Sulliken

Anbefalte innlegg

Da har jeg sjekket litt nærmere, det er ikke alt en har i hodet!

Rustfrie/syrefaste bolter A2 eller A4 finnes i to testede kvaliteter, disse er merket med -70 eller -80.

-70 har en flytegrense på 450N/mm2

-80 har en flytegrense på 600N/mm2

 

En stålbolt i kvaliltet 8.8 har en flytegrense på 640N/mm2.

 

Altså, en bolt merket A4-80 er nesten like sterk som en 8.8-bolt i samme dimensjon.

 

Betyr dette noe i praksis når du skal skru fast et eksosanlegg eller en støtdemper? akkurat, nei det gjør det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det er rett her som flere sier at det er samme greine som mange andre selger. biltema selvborrende skruer bruker pappa endel på elektro tavler. vi kjøpte en eske og sammenlingnet de fra biltema og de fra würth. helt like etter hva vi kunne se. han har nå brukkt de lenge å de er av akuratt samme kvaliteten.

Bmw M3 Turbo

Nissan king-cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema muttere var visst en feilinvestering, kjøpte typen M12, trodde de skulle passe, men det gjør de ikke, mutterene som sitter der fra før, er av samme størrelse, og hulldiameter ,men det er som om gjengene er litt "tettere", og det kanskje er fler gjenger inne i mutteren på orginalmutterne, hva slags muttere er det som sitter i nedre støtdemper feste bak på audi?

 

Samme gjelder også feste for fjærbeinslager foran, M10 fra biltema passer ikke, enda de tilsynelatende ser like ut.

 

Noen som kan gi meg tips om hva som passer? Kommer nok til å kjøpe orginal muttere, men, altså..tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha M10/12 men F10/12 (samme dimensjon, men fingjenget.)

 

 

Synd de ikke har det på biltema, er det noen butikker som er billigere enn audi som har det?

 

Meca, Torshov eller Mekonomen kanskje?

Jeg rengjorde forresten et par orginalbolter, som gikk så tregt at mutterne ble glovarme, med et M12 gjengeverktøy, og etterpå gikk orginalmutterne lett, men kanskje jeg har ødelagt boltene da, og bør ha nye? (er innfestning mellom demper bak, og bakaksel det gjelder, pluss mellom bakaksel og stabilisatorstag, og stab stag og chassi).

 

måler med skyvelær, mellom 20 gjenger er det 30 MM, betyr det at det er M12 med 1,5MM? , og de fra biltema er M12 x 1,75??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta med mutteren til en butikk som mekonomen/clas ohlson o.l de finner en mutter som har like gjenger, eller stikk innom et lokalt verksted. ;)

 

jeg fikk kjøpt noen muttere på Meca, type M12 x1,5MM, og det passet, men de er i så dårlig kvalitet, at jeg kommer til å kjøpe orginal muttere alikevel. Den ene har til og med synlig rust til tross for at den er ny. Orginal mutteren som har sittet på bilen i 10 år har ikke rust, men låse funksjonen er dårlig.

 

Hadde håpet at det var enkelt, men det er det ikke, så det er nok best å holde seg til orginale muttere. Clas ohlson har ikke muttere som passer. Biltema har ikke, Meca hadde, men kvaliteten var bånn.

 

Har funnet ut at orginal boltene jeg skulle ha, er merket med 10, i hardhet. Så nytter nok ikke kjøpe uorginalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår