Gå til innhold

Beste eksosanlegget til golf.

Ranger emnet


Limkork

Anbefalte innlegg

Jul er rett rundt hjørnet, og jeg har egentlig ingenting på listen min utenom penger. Men så slo det meg at jeg ønsker meg jo egentlig nytt eksosanlegg, for det jeg har nå er bare 2,5" rake rør. Og det bråker egentlig mer enn det høres kult ut. Så hvilken erfaring har folk her med forskjellige eksosanlegg til golf, med tanke på lyd og den slags, er på utkikk etter noe som gir en litt "rally" aktig lyd, og helst ikke mye lyd på lave RPM.

På utkikk etter turbobil.

 

x83 Wolfsburg Einzer GTI.

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersprint er vel ikke så dumt.

Personlig hadde jeg gått på Torshov og kjøpt rør, bender og potter løst og dratt hjem og sveisa et selv :) Så får du det nøyaktig som du vil ha det!

 

Tanken har slått meg om dra på Torshov, men da blir det vel noe av det samme som jeg har nå, bare bråk, ikke så fet lyd. Eller?? jeg har ingen erfaring med bygg-selv fra Torshov e.l

På utkikk etter turbobil.

 

x83 Wolfsburg Einzer GTI.

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste anlegget i 2,5" jeg veit om som har TÜV er Bastuck. Det koster også deretter; ca 6000kr fra grenrør og bakover. Passformen har jeg hørt mye rart om. De tyske bekjente jeg har som har montert dette var ikke all verden imponert over passformen. Ettersom anlegget mitt fremdeles ligger i esken sin kan jeg ikke si noe mer.

 

Om TÜV ikke er noe tema er Powersprint et soleklart alternativ. Dette er, i likhet med Bastuck, også i rustfritt. Dette er et løpsanlegg med skikkelig namm lyd og brukbar passform. Powersprint har samme design som Supersprint Gruppe-A hadde før, bare at det er i rustfritt. Det har også en del høyere lyd på lave og middels turtall ift. Supersprint Gruppe A og det har heller ikke den irriterende "forvrengningssprakelyden" som Supersprint hadde (og som Simons også har, om du kjører med grenrør). For Powersprint ryker du også fort på rundt 5 lapper.

 

Du får fremdeles tak i Supersprint. I Norge kjøpes dette hos Felgimport. Så seint som i fjor vinter monterte jeg dette på en ikke ukjent Rocco 2. Dette anlegget ble lakka med varmebestandig lakk før det ble montert. Det har klart seg vesentlig bedre enn mitt Supersprint gjorde i sin tid (for tre år siden).

 

Dersom pris er det viktigste kriteriet fører ingen vei utenom Simons. Dette får man også i 2,5", om man ser på den svenske hjemmesida og klikker seg inn på "motorsport".

 

Når man skal ha såvidt grov diameter som 2,5" så er det fort gjort å mene at anlegget har dårlig passform. Det er superdårlig plass over bakakselen. Spesielt om man har senka en del. Et originalanlegg er trykket flatt i området der det skal over bakakselen. Dette er ikke Supersprint/Powersprint og Bastuck, så her er det gode muligheter for at anlegget kommer i klem. Jeg har ikke greid å få Supersprint-anlegget mitt til å henge fritt. Det står i klem mellom gulv og bakaksel. Siden det er såvidt trangt der blir det ikke noen skramling (det er det rett og slett ikke plass til;).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste anlegget i 2,5" jeg veit om som har TÜV er Bastuck. Det koster også deretter; ca 6000kr fra grenrør og bakover. Passformen har jeg hørt mye rart om. De tyske bekjente jeg har som har montert dette var ikke all verden imponert over passformen. Ettersom anlegget mitt fremdeles ligger i esken sin kan jeg ikke si noe mer.

 

Om TÜV ikke er noe tema er Powersprint et soleklart alternativ. Dette er, i likhet med Bastuck, også i rustfritt. Dette er et løpsanlegg med skikkelig namm lyd og brukbar passform. Powersprint har samme design som Supersprint Gruppe-A hadde før, bare at det er i rustfritt. Det har også en del høyere lyd på lave og middels turtall ift. Supersprint Gruppe A og det har heller ikke den irriterende "forvrengningssprakelyden" som Supersprint hadde (og som Simons også har, om du kjører med grenrør). For Powersprint ryker du også fort på rundt 5 lapper.

 

Du får fremdeles tak i Supersprint. I Norge kjøpes dette hos Felgimport. Så seint som i fjor vinter monterte jeg dette på en ikke ukjent Rocco 2. Dette anlegget ble lakka med varmebestandig lakk før det ble montert. Det har klart seg vesentlig bedre enn mitt Supersprint gjorde i sin tid (for tre år siden).

 

Dersom pris er det viktigste kriteriet fører ingen vei utenom Simons. Dette får man også i 2,5", om man ser på den svenske hjemmesida og klikker seg inn på "motorsport".

 

Når man skal ha såvidt grov diameter som 2,5" så er det fort gjort å mene at anlegget har dårlig passform. Det er superdårlig plass over bakakselen. Spesielt om man har senka en del. Et originalanlegg er trykket flatt i området der det skal over bakakselen. Dette er ikke Supersprint/Powersprint og Bastuck, så her er det gode muligheter for at anlegget kommer i klem. Jeg har ikke greid å få Supersprint-anlegget mitt til å henge fritt. Det står i klem mellom gulv og bakaksel. Siden det er såvidt trangt der blir det ikke noen skramling (det er det rett og slett ikke plass til;).

 

Utrolig bra svar Böhser Onkäl, takk, takk. Du vet vel ikke om butikker som selger powersprint? Og TÜV er ikke no tema fordi golfen er godkjent med anlegget som står på nå, så da er det bare å bytte ved eventuell EU e.l.

På utkikk etter turbobil.

 

x83 Wolfsburg Einzer GTI.

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra svar Böhser Onkäl, takk, takk. Du vet vel ikke om butikker som selger powersprint? Og TÜV er ikke no tema fordi golfen er godkjent med anlegget som står på nå, så da er det bare å bytte ved eventuell EU e.l.

 

 

Ettersom Powersprint er Supersprint (bare i rustfritt og uten TÜV) så bør et godt tips være felgimport.

 

Slike ting handler jeg alltid av min gode venn Marc på http://www.bil-tuning.de. Her er det e-post på engelsk eller tysk som gjelder.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje Fortex (Jetex/Simons bare rustfritt)kan være bra også. Har ikke fått montert anlegget jeg kjøpte på Essen i fjor. Ser ut som det er bra kvalitet på sveiser, og det skal være ganske stille, noe som er bra hvis du begynner å dra på årene og bli komfortabelt annlagt slik som undertegnede.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje Fortex (Jetex/Simons bare rustfritt)kan være bra også. Har ikke fått montert anlegget jeg kjøpte på Essen i fjor. Ser ut som det er bra kvalitet på sveiser, og det skal være ganske stille, noe som er bra hvis du begynner å dra på årene og bli komfortabelt annlagt slik som undertegnede.

 

Stemmer. Jetex/Fortex hadde jeg helt glemt. Disse har TÜV også, for de som synes det er interessant. Begge disse lages av Ray, som også lager Simons (som du har nevnt).

 

Et annet alternativ er naturligvis også Remus/Romulus (hhv. ikke-rustfritt/rustfritt). Dette har jeg personlig null erfaring med (men det veit jeg min gode venn ovenfor har;)).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remus synes jeg har bedre passform enn Supersprint anlegget jeg har på enn så lenge. Tipper Remus anlegget holdt en 5-6 år, vet ikke hvor gammelt det var da det satt på delebilen, men jeg brukte det vel i 3 år. Lyden var det ikke store forskjellen på. På min G40 var det vel noe mer "bass" i Remus anlegget.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skreddersy ett komplett hos en eksosmester? Koster jo rundt 3000/3500 for et komplett 2".. Det er riktignok i Skien, men mannnen har peil på eksos!

Nå: 04 Passat 1.9tdi 4Motion Highline

[X]Golf 3 stv 1.9 med air ride, Passat 1.8T, E30 Touring lav og brei,Bmw E46 M-tech touring, "Prosjekt" Snehvit, '83 einser

'74 mini cab med sinna motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår