Gå til innhold

Ny motor i hus...:)

Ranger emnet


Ottesen

Anbefalte innlegg

Halla...

 

Nå har jeg endelig fått tak i motoren jeg skulle ha, har tenkt å få den inn i bmw'n min(evt annen bmw) i framtiden...

 

Har kommet hjem nå ifra en langt tur igår, Sarpsborg - Malmö. Ble kjent med en hyggelig svenske og spist og hatt det gøy, motoren ble en m106b34 ifra e23 745i...

 

252hk ved 4200 rpm og 380nm ved 2200rpm ved 0,3 bar orginalt, med 284 Schrick kam og vippearmer, 8,0:1 i komp, lavkomp Mahle stempler med underspyling(tror jeg) og natriumskylde eksosventiler :D

 

Noen som har noe erfaring med disse motorene i e34 ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Halla...

 

Nå har jeg endelig fått tak i motoren jeg skulle ha, har tenkt å få den inn i bmw'n min(evt annen bmw) i framtiden...

 

Har kommet hjem nå ifra en langt tur igår, Sarpsborg - Malmö. Ble kjent med en hyggelig svenske og spist og hatt det gøy, motoren ble en m106b34 ifra e23 745i...

 

252hk ved 4200 rpm og 380nm ved 2200rpm ved 0,3 bar orginalt, med 284 Schrick kam og vippearmer, 8,0:1 i komp, lavkomp Mahle stempler med underspyling(tror jeg) og natriumskylde eksosventiler :D

 

Noen som har noe erfaring med disse motorene i e34 ?

 

Mvh Ottesen

 

 

Kjøp et datasprut. Da slipper du å tjuvkople allskens plasser for å få dritten til å gå (pga automat kassen). Eller du kan bruke vanlig 535 sprut med tillegssprut.

Denne motoren er den motoren til bmw som er lettest å trimme.

Stiller du trykket til 0.8bar har du 350hk og 600nm...

bundelen holder til 700hk. råsterk motor :vampire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et datasprut. Da slipper du å tjuvkople allskens plasser for å få dritten til å gå (pga automat kassen). Eller du kan bruke vanlig 535 sprut med tillegssprut.

Denne motoren er den motoren til bmw som er lettest å trimme.

Stiller du trykket til 0.8bar har du 350hk og 600nm...

bundelen holder til 700hk. råsterk motor :vampire:

 

Heisann :)

 

Endelig noe som svarte på tråden :)

 

Angående får å få den til å gå er det vel bare å ha svinghjul fra motronic og ha girkasse med uttak til sånn sensor,og det har jeg (husker ikke navnet på den)

 

Men er enig med deg alikevel, planen er å handle inn datasprut, grenrør, turbo og dyser som jeg handlet for 2 dager siden :) Morosome motorer, tåler utrolig mye :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye mått du ut med? og var den vanskelig å få tak i?

 

Halla :)

 

Har egentlig ikke lyst til å si hvor mye jeg ga for den, men syntes jeg fikk en bra pris med tanke på at jeg fikk med girkasse og svinghjul fra en m535/535. Motoren siter jo orginalt i en bil med automat, så jeg må ha svinghjul og girkasse som har uttak for noen givere...

 

Er ikke så veldig vanlig å komme over den motoren vet jeg, jeg måtte titte enstund før jeg fant den :)

 

Fant noe skriv om motoren :)

"On March 10th, 1999 we did dyno tests of a 745i. Basically the engine was stock with just the Chip Upgrade and wastegate modification. The max. power was 400 hp/4870 rpm at 1.1 bar boost. The max. torque was unbelievable 675.5 Nm at 3930 rpm.

Detailed test data is enclosed. These results prove e.g. that the standard fuel system and injectors can handle fuel supply at least upto these power levels.

 

See the results yourself in these charts and compare those with standard 745 and other engines! E.g. the standard max. power 252 HP is reached at less than 3000 rpm and min. torque is higher than standard max. torque.

 

We measured the performance also at other boost levels. E.g. at 0.9 bar the power was 354 hp and torque 640 Nm. It seems that every 0.2 bar step gives approx. 50 hp more.

 

The known limitation is the exhaust system. The standard exhaust can not handle all that power so some of it was lost in the pipe due to resistance and back boost. How much was it we don't know exactly, but a good guess is some 40-50 hp (a bit over 10% of total power). We assume that with proper exhaust system these tests might have given some 450 hp at 1.1 bar. New exhaust has already been designed and we know that it can handle min. 500 hp.

 

We run the engine also at 1.5 bar boost and everything worked well for a very short time we tried it. The turbo, wastegate and chip were able to handle that, but the the fuel system could not."

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å heisann! Interessant! takker for info! :) hva er det du har tenkt til å sette motoren i? E34?

 

Jess, det jeg har lyst til/planen er å sette den inn i e34 ja, jeg vuderer å selge mustangen min og kjøpe en e34 535 siden blokk og slik er likt på m106 motoren og m30 motoren... den e34 jeg har nå er bare 518 :spin

 

Jeg har også 2 kamerater med samme motoren i den strøken gammel 7 serie, e23 og en trimma e28 med den motoren i, så jeg har iallefall fått litt kjenskap til den :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli bra detta. den legoklossen som sitter i bilen din nå var vel ikke akkuratt noe spennende å kjøre med. he he

 

Hehe....den drar ikke akkurat skinnet av pølsa :)

 

MEN til å være en 1,8 liter i en så tung bil bil så går den egentlig mye bedre enn forventingene, men alikevel så er det ikke noe monster lissom :)

 

Har også fått en Dr.Schrick trimkam og vippearmer og dyser til den m106 motoren nå :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

modell er motoren da.. før eller etter 84??

 

Før 84, er ifra 83/9 og som du sikkert skal si så kom m106 først i 84 som det står på autopower, men fakta er at den kom i midten av 83 da m102 sluttet :)

 

 

(Du får unnskylde meg visst du ikke skulle si det da :()

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår