AC^ Skrevet Desember 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2006 Skal prøve å smi t no egne foringer på min også nå trur jeg... Laga det til bærearminnfestning og muliggens til bakre casterstag innf. og linkarmer bak. Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
351RS Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 hvor får man kjøpt poly stang for å dreie foringer utav?? Jeg kjøpte herfra: http://www.astrup.no/ å her: http://www.vink.no/Default.aspx Er litt usikker på om de selger til annet enn bedrifter. Når du sier nylon, mener du da pom? Altså hardplast..? Ja, teknisk sett går både pom(delrin, teflon, osv) å pur(polyrethane) under betegnelsen Termoplast, men de har som sagt litt forskjellige egenskaper. En annen ting å tenke på er at hvis du skal dreie foringer selv, må du "ofre" et sett med originale foringer, da du må bruke inner å ytter hylsene om igjen. Du må altså brenne/borre ut gummien i de gamle foringene, å bruke stålhylsene på de nye. De finnes åsså kombinasjoner av feks. alu å delrin. Siter No subsitute for cubic inches ! Prosjekttråd :Granada 351RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Jeg kjøpte herfra:http://www.astrup.no/ å her: http://www.vink.no/Default.aspx Er litt usikker på om de selger til annet enn bedrifter. Ja, teknisk sett går både pom(delrin, teflon, osv) å pur(polyrethane) under betegnelsen Termoplast, men de har som sagt litt forskjellige egenskaper. En annen ting å tenke på er at hvis du skal dreie foringer selv, må du "ofre" et sett med originale foringer, da du må bruke inner å ytter hylsene om igjen. Du må altså brenne/borre ut gummien i de gamle foringene, å bruke stålhylsene på de nye. De finnes åsså kombinasjoner av feks. alu å delrin. Stemmer... Enten så skal jeg laga nye linkarmer m uniballs eller så tar jeg rett å slett bare å dreier ei foring som kun består av alu... Kan jo bare dreie nye inner og ytter hylser også... Litt mer jobb men... Regner med å ha poly i bærearm og casterstag, er ikke veldig mye å tjene på å ha alu der sånn i første omgang tror jeg... Eneste foran jeg kansje kunne tenke meg det hadde vært effektivt hadde vært å satt krengningsstaget stumt m alu blokker til rammevangene..? Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
351RS Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Skjønner ikke helt hvor du mener du skal ha alu foringer, eller snakker du om en kombinasjon av alu/pom? Jeg gjentar, du kan ikke bruke alu der det er bevegelse, å da snakker jeg IKKE om vibrasjoner, typ ett motorfeste. Enhver bærearm foran å bak, casterstag, stab-stag(mot bærearm å mot chassi) kan ikke brukes alu. Derimot motorfester, forstillingtravers, gearfeste, kan alu brukes. Når det er sagt, den STØRSTE forbedringen på min bil var med montering av poly foringer i forstilling, ble ENORM forskjell. Siter No subsitute for cubic inches ! Prosjekttråd :Granada 351RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Har poly på de stedene jeg kan få tak i det til 740in min, dvs bærearm, caster, panhard, bikkjebeine og krengningsstaga.. Men de foringene som sitter i linkarmene bak er jævlig slappe org og dem liker desidert ikke 500hk, så vurderer derfor å bruke alu der... Det er jo ikke snakk om friksjon rundt foringa for den sitter jo pressa eller i form som to halvmåner... Friksjonen er jo eventuellt mellom innerhylse og bolt, ihvertfall i dette tilfelle... Så der kan en jo bare dreie et par innerhylser.. Men tror det blir uniballs der... Likt dette: http://www.trianglesunlimited.com/index.php?pg=torquerods740 Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 AC^: problemet er ikke friksjon, men hva skjer med foringene i lenkearmene når man kjører i ulendt terreng og i skarpe svinger? De vrir seg, den egenskapen har ikke alu. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_wizard Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 En bekjent av meg hadde i sin tid hjemmeproduserte foringer i både forstilling og bakhjulsoppheng på en Amazon, disse ble dreiet av "nylon". Det fungerte utmerket og tålte å bli brukt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
351RS Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 For å si det på en annen måte: hvis du kan bruke stålforinger, så kan du bruke alu-foringer. Hvis du bruker dette på bærarmene på bakakselen, kan du like godt gjøre som nevnt tidligere her, nemlig erstatte støtdemperne med stålstag. Poenget er at med gummiforing er inner å ytterhylse vulket fast i gummien, dermed flekser denne, mens hylsene er fast i respektive del. Med poly eller nylon, glir denne på inner å ytterhylsene. Med alu bak GLIR INGENTING, da det jo er boltet fast stumt. Foran vil det gli, men aluen vil ødelegges å lage slark. Men den linken du hadde, eller uniballs, vil funke, da dette er sfæriske lager, å tåler vridninger. Siter No subsitute for cubic inches ! Prosjekttråd :Granada 351RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 AC^: problemet er ikke friksjon, men hva skjer med foringene i lenkearmene når man kjører i ulendt terreng og i skarpe svinger? De vrir seg, den egenskapen har ikke alu. Det er snakk om momentstaga fra subframen bak og til akslinga... Ikke selve bærearmene... momentstaga vrir seg vel minimalt de får bare aksial krefter skulle en tru, spørs litt på høyda på bilen å det da men... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 For å si det på en annen måte: hvis du kan bruke stålforinger, så kan du bruke alu-foringer. Hvis du bruker dette på bærarmene på bakakselen, kan du like godt gjøre som nevnt tidligere her, nemlig erstatte støtdemperne med stålstag. Poenget er at med gummiforing er inner å ytterhylse vulket fast i gummien, dermed flekser denne, mens hylsene er fast i respektive del. Med poly eller nylon, glir denne på inner å ytterhylsene. Med alu bak GLIR INGENTING, da det jo er boltet fast stumt. Foran vil det gli, men aluen vil ødelegges å lage slark. Men den linken du hadde, eller uniballs, vil funke, da dette er sfæriske lager, å tåler vridninger. Litt misforståelser her.. Det er ikke snakk om bærearmene, det er snakk om momentstaga, samme type stag det er snakk om i en 4 link f eks... Tenker på å bruke uniballs ja... Sværiske lager er vel ikke nødvendig da det ikke er snakk om rotasjon... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Det er like stor bevegelse i momentstagene som i bærearmene, simpel fysikk. Et godt tips når man roter med hjuloppheng er å finne fram kassa med technic-lego. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Eller bruke solid works hehe Vil vel forsåvidt bli halvparten så mye bevegelse, for det er jo ei foring i hver ende på momentstaga og i bærearmene er det bare i den ene enden... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Jojo. Men uansett hvordan du gjør det, kommer jeg til å like å se forklaringa di på at det er mindre bevegelse i de øvre bærearmene enn de nedre. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Jojo. Men uansett hvordan du gjør det, kommer jeg til å like å se forklaringa di på at det er mindre bevegelse i de øvre bærearmene enn de nedre. Bevegelsen er der, men vridninga vil jo bli fordelt på to plasser i momentstaga, for det er jo ei foring i hver ende... Men samma det, blir nok uniballs der... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Hehe, på den måten har du jo delvis rett. Jeg var litt for opphengt i 4-link... Det er alikevel bevegelse der. "Tenker på å bruke uniballs ja... Sværiske lager er vel ikke nødvendig da det ikke er snakk om rotasjon..." Uniballs ER sfæriske lagre... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.