Gå til innhold

mine erfaringer med 2e2 forgasser problemer

Ranger emnet


thor_no

Anbefalte innlegg

voks termostat. foran på forgasseren sitter en klump tilkoblet 2 kjøleslanger. dennes oppgave er å gi litt ekstra gass mens motoren er kald. når denne klikker henger den seg opp og gjør at motoren får for høy tomgang og ettertenning når du stenger av. dukker dette problem opp er det bare å skifte denne

 

Det problemet har jeg! hehe. Går litt under 2k på tomgang når dn er varm, + når jeg stopper den så kan den ha etter tenning opp til 10-15sek :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nummer 6.

som regel er det et eller annet med vakumklokker eller elektrisk med denne forgasseren. her kommer unntaket som bekrefter regelen. dette var en feil som kom og gikk. plutselig ville ikke motoren gå på annet enn tomgang eller fullgass. litt kjipt når det er 10 mil hjem......... løsningen ble å plukke ting i småbiter og blåse det rent. antagelig et rusk som flyttet seg rundt omkring og lagde trøbbel.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Håpte noen med et godt kamera skulle svare her, men siden det ikke ser slik ut, tyr jeg til med min N6280 med 1,3mpx :P

 

#1:

rgh1193584957z.jpg

 

#2:

viu1193585106p.jpg

 

#3: (merk dette er fra en annen forgasser. Delegasser jeg henta på skroten)

klz1193585191i.jpg

 

--

 

Jeg gidder ikke å paintshoppe, men:

Vokstermostat:

På bilde #1, til venstre for det grønne festet for gasswire. Sitter på "skrå" med to stjerneskruer, og har to vannslanger koblet til seg. Inni er det en pinne, som stikker lenger ut jo varmere kjølervæsken er (voks inni der som utvider seg)

 

Pulldown enheten:

På bilde #2, den (eneste) svarte "klokken", rett over den grønne gasswiren.

 

Vakuumklokke:

Det er 4 klokker/dåser/enheter på en 2E2 forgasser. Jeg regner med at du mener vakuumtanken? Denne sitter festet til chassi til over og til venstre for forgasseren, sett forfra. Er en grønn beholder med én vakuumslange inn, ca 5dl volum.

 

 

Spørsmål til leserne:

Den ledige nipplen på bilde 3. Jfr Haynes, skal denne gå rett til temperaturregulator i luftinntak. Min forrige mekaniker har latt denne stå åpen, og heller koblet denne slangen til et annet punkt; den "termo pneumatiske ventilen" (navn jfr Haynes), som er en del av chokeavlasteren (øverst til høyre, bilde 2). Her suges det inn luft som bare f.., og regner med at denne bør tettes. Hvordan skal det EGENTLIG se ut her? Noe så banalt som et T-rør mellom de to nipplene jeg har snakket om, og så tredjeslangen rett til tempregulator i inntak?

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpte noen med et godt kamera skulle svare her, men siden det ikke ser slik ut, tyr jeg til med min N6280 med 1,3mpx :P

 

--

 

Jeg gidder ikke å paintshoppe, men:

Vokstermostat:

På bilde #1, til venstre for det grønne festet for gasswire. Sitter på "skrå" med to stjerneskruer, og har to vannslanger koblet til seg. Inni er det en pinne, som stikker lenger ut jo varmere kjølervæsken er (voks inni der som utvider seg)

 

Pulldown enheten: denne er omtalt i nummer 3

På bilde #2, den (eneste) svarte "klokken", rett over den grønne gasswiren.

 

Vakuumklokke:

Det er 4 klokker/dåser/enheter på en 2E2 forgasser. Jeg regner med at du mener vakuumtanken? Denne sitter festet til chassi til over og til venstre for forgasseren, sett forfra. Er en grønn beholder med én vakuumslange inn, ca 5dl volum.

var nok ikke vakum tanken jeg tenkte på når jeg snakket om vakumklokke. gi meg et sitat fra teksten så skal jeg prøve å forklare

 

 

Spørsmål til leserne:

Den ledige nipplen på bilde 3. Jfr Haynes, skal denne gå rett til temperaturregulator i luftinntak. Min forrige mekaniker har latt denne stå åpen, og heller koblet denne slangen til et annet punkt; den "termo pneumatiske ventilen" (navn jfr Haynes), som er en del av chokeavlasteren (øverst til høyre, bilde 2). Her suges det inn luft som bare f.., og regner med at denne bør tettes. Hvordan skal det EGENTLIG se ut her? Noe så banalt som et T-rør mellom de to nipplene jeg har snakket om, og så tredjeslangen rett til tempregulator i inntak?

denne ledige nipplen på bilde 3 er hvis jeg ikke husker feil koblet til selve luftfilterboksen like ved filteret

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 5:

En jetta jeg hadde holdt 70 km/t på 4'de gir uten å røre gassen. Dette var et problem som kom og gikk så jeg levde med det en stund.

Feilen lå dermed ikke i bilen men sansynligvis i releet som styrer forgasseren.

 

Hvilket relè er dette?:)

 

Jeg har samme greia med min bil, men det er periodisk.

Som oftest når jeg starter bilen på morgenen, når den er kald.

Da stiger turtallet opp mot 3000rpm, og jeg trenger ikke gi gass for å holde farten, heller motsatt at jeg må bremse.:helpme:

 

Når motoren så blir litt varmere blir den normal igjen som oftest. Noen ganger er det nok å parkere, stenge motoren, la den stå litt for å så starte den igjen.

 

Dette kom oftere og oftere så jeg tenkte det måtte være vokstermostaten, skulle bytte denne.

Men, så selvsagt har noen klart å runde ene skruen, så utsatte det litt.

 

La også merke til at slangene inn og ut på vokstermostaten hadde en kul på hver ende, like før der en trer dem på nippelen til termostaten og til chokehuset.

Etter litt undersøking så jeg at slangene var fulle av grå avleiring.

En skikkelig rens av kjølesystemet samt bytting av nevnte slanger hjalp mye på problemet, men fortsatt kommer det sånn av og til.

 

---------

 

Mine erfaringer sålangt med 2E2 forgasseren er bra.

Den er ivertfall mye bedre enn sitt rykte, og jeg tror at veldig mange problemer kommer av dårlig vedlikehold.

 

Både tomgang, choke osv styres av både strøm og vanntemperatur, så da sier det seg kanskje selv at disse tingene må være iorden hvis forgasseren skal fungere optimalt.

 

En skikkelig rens av kjølesystemet tar bort de avleiringer som kan lage krøll for f,eks vokstermostaten.

En forbedring av ledningene som går inn på forgasseren sikrer skikkelig funksjon på de elektriske delene.

 

Er vanskelig å justere blandingen rett uten Co2 måler, så hvis din går urent så anbefaler jeg å ta bilen med til noen som kan justere forgassere.

 

Min ble justert ifjor og det ble som natt og dag.

Før gikk den veldig fett, litt lugging, høyt forbruk. skyhøy co osv.

Etterpå har tomgangen vært stabil på ca. 900rpm, bensinforbruket ligger på ca 0,75-0,8 på blandet kjøring med diverse innslag av fullgass:angelsmili:

 

En kjenning av meg jobber på et forgasserverksted her i Bodø, og han har stålpeiling på disse forgasserne, og han ga meg diverse tips til vedlikehold av disse i tillegg til de jeg nevnte over.

 

- Ikke bruk kondensfjerner regelmessig. Denne skal visstnok etterlate seg avleiringer over tid, som på ingen måte er bra.

Har du kondens på tanken er det skjelden noe annet å gjøre enn å fylle kondensfjerner, men ikke bruk det regelmessig.

 

- For smøring av forgasseren anbefalte han et par dl. totaktsolje i bensintanken(På full tank).

 

Legger ved diverse bilder og linker om forgasseren.

 

2E2spareslist.gif

 

Link

Link

 

se2e21.gif

 

Link

 

Linkene på tysk kan oversettes ved å bruke Babelfish

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La også merke til at slangene inn og ut på vokstermostaten hadde en kul på hver ende, like før der en trer dem på nippelen til termostaten og til chokehuset.

Etter litt undersøking så jeg at slangene var fulle av grå avleiring.

En skikkelig rens av kjølesystemet samt bytting av nevnte slanger hjalp mye på problemet, men fortsatt kommer det sånn av og til.

 

Jeg hadde akkurat det samme. Rensa grundig, og kunne faktisk merke en viss forbedring, men ikke nok til å løse problemene fullstendig. Problemet mitt i utgangspunktet var høy tomgang og at den ikke klarte holde seg i live ved kaldstart, hvis jeg ikke gav litt ekstra gass.

 

Bytta vokstermostat med en annen brukt, og da hadde jeg tomgang på 3000rpm, veldi morro :P Bytta tilbake igjen, alt tilbake til tidligere. Bytta gummipakning mellom innsug og forgasser, ting ble bedre. Så til slutt smurte jeg godt med vaselin på alle vakuumledningene bak, og tetta den åpne nipplen jeg nevnte tidligere. Nå er bilen vidunderlig, som å ha ny bil. Sliter faktisk med for lav tomgang ved driftstemp, men dette er pga en vakuumlekkasje til BKF :P

 

En ting jeg ikke følte jeg fikk skikkelig svar på, og som sikkert andre lurer på/kommer til å lure på:

 

På ditt første bilde, B.T.i, øverst til høyre, "komponent/system" nummer 35;

 

2E2spareslist.gif

 

Den ene av de to vakuumanslutningene går igjennom en strupning før den går videre til en annen komponent (husker ikke hvor i farta, men er et t-rør og litt slikt, om jeg ikke husker feil. Den andre er jfr Haynes bare en løs slange. Skal denne virkelig bare være en 5cm (eller hva enn jeg måtte foretrekke) lang, utettet vakuumslange? Hva er funksjonen dens i så fall? (mulig den skal sammenligne atm.trykk med vakuum fra andre slangen eller noe?).

 

Ellers vil jeg si takk for masse bra bilder :)

Er fryktelig mange med slike gasserproblemer, mulig det burde lages et sammendrag og sticky'es dette her altså!

 

HK

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ditt første bilde, B.T.i, øverst til høyre, "komponent/system" nummer 35;

 

2E2spareslist.gif

 

Den ene av de to vakuumanslutningene går igjennom en strupning før den går videre til en annen komponent (husker ikke hvor i farta, men er et t-rør og litt slikt, om jeg ikke husker feil. Den andre er jfr Haynes bare en løs slange. Skal denne virkelig bare være en 5cm (eller hva enn jeg måtte foretrekke) lang, utettet vakuumslange? Hva er funksjonen dens i så fall? (mulig den skal sammenligne atm.trykk med vakuum fra andre slangen eller noe?).

 

Ellers vil jeg si takk for masse bra bilder :)

Er fryktelig mange med slike gasserproblemer, mulig det burde lages et sammendrag og sticky'es dette her altså!

 

HK

jeg tror nr 35 har til hensikt å forsinke 2.dre trinnet på forgasseren før motoren blir litt varm. tror det er en tempstyrt ventil som bløder ut vakumet til 2.dre trinnet før motoren er varm, derav den åpne slangen......

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

det er nok desverre bare 2e2 jeg har klundret med. 2ee er jeg nok blank på...

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min golf 1.6 med forgasser har store humørsvingninger.

 

1.) Når jeg starter bilen virker det som om den ikke vil tenne, og går ekstremt dårlig. Bensinlukt og turtall på 400-500rpm.. Motoren vil dø.

2.) Etter at jeg har koset med gasspedalen i et par minutt tenner bilen fint.. men nå vil den bare opp i turtall og gir seg ikke før 2000rpm ++.

3.) Etter langt om lenge roer bilen seg noe.. og dropper ned et par hundre omdreininger.. men så snart jeg ser på gasspedalen(gir gass).. stiger den til 2000rpm før den sakte synker.

4.) På meget gode dager synker turtallet til akseptable 1100rpm.

5.) Fuktige dager oppstår problemet i nr1. selv når bilen er varm. (virker det som om den ikke vil tenne, og går ekstremt dårlig. Bensinlukt og turtall på 400-500rpm.. Motoren vil dø.)Her mister motoren også totalt moment.. noe som gjør at jeg må stoppe bilen. Slukker jeg motoren og starter den, maler den som en katte igjen. merkelig...

 

 

Min "pulldowndåse" mangler som dere ser på bildet under en slange.

 

dsc00222kn2.th.jpg

 

Her er T-koblingen:

 

dsc00223qv0.th.jpg

 

Den ene går til den grønne "ekspansjonetanken??" Den andre går hit:

dsc00224fe5.th.jpg

 

Og den tredje går rundt på baksiden.. hit:

dsc00226sr8.th.jpg

 

Noen av dere skriver om at det skal være en løs slange (5cm) i motorommer.. jeg har ingen løse:S

 

Noen som vet råd? håper sterkt på at det kan være den manglende slangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår