Gå til innhold

Total overhaling av b230ET. opd: 13.12.06

Ranger emnet


VolvoSkrue

Anbefalte innlegg

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har et par spørsmål ang. chip og hjerne, håper noen kan hjelpe.

 

 

 

 

144_4437.jpg

Her er altså den berømte motronic hjernen :)

 

 

144_4443.jpg

Her har jeg skrudd av lokket i bunn.

 

 

144_4442.jpg

Og her er den andre delen av elektronikk platen.

 

 

144_4445.jpg

Er det dette som er den utbytt bare chipen ? Jeg ser det er en klistrelapp på den, kan dette tyde på at den er blitt byttet ut ?

 

Hvordan kan jeg evnt. finne ut hva slags chip det er i den ?

 

Er det noen spesielle som er kun beregnet for Motronic ?

 

har lite peil på dette så det hadde vert fint hvis noen kunne hjulpet litt.

 

 

Takk for alle svar på forhånd.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvokvaløya : neida, bare lurte på om det stemte at den var chipet eller ikke.

 

Etter noen tlf og noen surfinger så fant jeg ut at den er chipet med BSR ship for 240Hk.

 

En liten oppdatering :

 

Leverte motor blokk, topp, stempel og div. til sarpsborg motorverksted for hel sjekk i går. og han nølte ikke med å si at den burde borres opp, veiva var i bra stand men blir polert. Ventiler og styringer var bra men ventiler og seter blir maskin slipte. Stempel blir byttet ut som er standar ved ny borring. har vurdert mahle stempel som er sterkere enn orgnal stempler, men dette blir kraftig vurdert pga. prisen på de, ligger vel på en ca: 2500 - 3000 pr stk eller noe tror jeg.

orginal kamen som sto i var bra den også men går for pedersens racing kam.

Rådene var også bra men bytter kryss bolter og foringer som også er standar ved stempel bytte.

Har også fått tak i meg et 940 grene rør for en grei pris.

Dyser er også vurdert men går på verksted først og fremst for rensing.

Så med alt dette gjort så er den klar for trimming, ingenting er noe bedre enn en ny motor før en trimmer, noe som er anbefalt :)

 

Så dette blir gjort med motoren så langt.

 

med ny borret blokk og maskin slipte ventiler samt nye stempler, ny olje pumpe osv.

 

Justerbart kam drev for fine tuning.

 

940 grenerør

 

trim kam

 

J3 hele veien

 

BSR trim chip 240HK

 

Blir også justert av et trimming firma for optimal effekt. og en effekt det går ann å leve med uten å blåse motoren tel granskauen.

 

antatt Hk : 260 -300 HK.

 

Med en KKK K26/27 turbo og kanskje noen andre dyser så overskrider jeg 300 HK så vi får se hva vi finner på, det er lenge til våren :)

 

beholder turboen intill videre men er på jakt etter noe større, så hvis det dukker opp noe så slår jeg til, er først og fremst på jakt etter en KKK K26/27.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal du absolutt ha KKK turbo??

står mahle stempler i orginalt....

 

 

Nei etter hva jeg har lest og hørt så er vist dette en ganske bra turbo til å trimme med da, hakke så mye peil på dette med turbo men...

 

orginalt med mahle stempler ? ikke i min i hvertfall, i min så står det helt standar stempler i da, mahle stempler jeg jo stempler som er forsterket og som egner seg meget bra feks. til trim. Er vel ikke orgnalt med mahle stempler i en ET ??

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen vits i å kjøpe nye stempler hvis de ser grei ut, som volvokvaløya sier er det orginalt mahle stempel i.

 

Det var jo akkurat det da vettu kohler, de var ikke noe spesiellt gode, de var slitte pga. stor varme utvikling pga. kjøling og overoppheting. Altså for dårig kjøling. Ja volvokvaløya kan jo ha rett men i følge de som har sett på stempler og blokk sier at det var helt standar stempler som sto¨i. og som nevnt. mahle er vel ikke standar i en ET.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger no en del penger i denne ET'en.

 

Men fint du gjør det skikkelig

 

Vi tar det skritt for skritt :) borringen og slipingen blir ikke så dyrt. skal bare renske opp sylindrene slik at skaden blir borte ved montering av nye stempler.

 

og kam, tja, bør seffers ikke gjøre dette med har nå litt lyst da hehe

Hm. fikk forresten tak i grenerør til 940 i dag, lucky me hehe

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja... var nå orginale mahle stempel i min gamle 21et... tilogmed mahle stempler i min orginale 230f(t) orginalt

 

ja dere har så rett så rett, snakket med en som har litt mere peil enn meg på det området og han sa det samme som dere, det er vist orginalt på disse motorene, trodde mahle var noe spesielle greier men... har ikke så mye greie på dette med turbo motorer og slikt, sier bare det jeg har hørt jeg. men men.. skal lære meg å høre på dere jeg hehe

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår