volvosnurr Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Heisann!! Har akkuratt kjøpt meg en 940 TIC, har no fryktelig "Turbo-lææg(Lag, Laag, osv, veit ikke hvordan det skrives:-P). Den har helt normalt pådrag helt til du kommer til 2300 RPM, så sjer det mYYe, dette er sikkert en helt vanlig problemstilling. Kan noen forklare litt om hva som skjer der fremme og, går det an å gjøre noe med det....... Siter -Celica GTi *Volvo 940 TIC *91mazda 626 2.2i, *87Volvo 240(rund-velt) *85Ford Escort(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 er vel dette som er meninga:D ting begynner å skje rundt 2000 rpm på 940. tipper det er mitsu 13c turbo på den. Helt normalt og ikke en problemstilling Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 det er helt normalt ja.. :) det du kan gjøre hvis du absolut vil gjøre noe med det er og gjøre så turboen får mindre volum å fylle opp.. ta bort intercooler er da en mulighet, men ikke til å anbefale.. ;) det er slik turbo biler fungerer, enkelt å greit så ikke stress noe mer med det.. hehe. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
motorsportdude Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 derfor finnes ALS(Anti Lag System)...også kalt respons Siter 2000 Galloper Super Exeed 2,5 TDI, selges 1986 Ford Scorpio 2,0 CL, reservebrakka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Du kan gjøre noe med det ja. Men som alt annet koster det penger. Et større eksosanlegg kan hjelpe, samme med luftfilter. En boostcontroller med mulighet for å holde wastegate(ladetrykksregulatoren) lukket lengere kan være veldig effektivt. Eller så får du porte toppen, lage ny eksosmanifold osv osv hvis det er ti-tusner du vil bruke. Et billig triks foresten... Er å flytte trykksignalet(vakuumslangen) til wastegaten fra turboen til innsugsmanifolden. Det minker turbolag'n en smule i mange tilfeller, men det øker også ladetrykket så være obs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 derfor finnes ALS(Anti Lag System)...også kalt respons Nåja... Dette er ikke noe man bruker på hva som helst av motor, og hvertfall ikke til hverdags. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 derfor finnes ALS(Anti Lag System)...også kalt respons hmm, jåvel.. er vel mest på rally biler det brukes da.. og kalles vel ikke respons.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
motorsportdude Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 jo, rallyfolket kaller det for respons.. Siter 2000 Galloper Super Exeed 2,5 TDI, selges 1986 Ford Scorpio 2,0 CL, reservebrakka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexxx Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Tror ikke det er så lurt å bruke det på hverdagsbilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjR Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Turbo-lag når du får trykk rundt 2300? Heh, synes det var ganske bra jeg. Det du kan gjøre for å minske det er å gire ned et hakk når du skal dra på, ellers er ikke 2300 å regne for lag i det hele tatt med mindre du har rødlinje på 4000 eller noe :) Siter -- 3000GT VR-4 -- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjR Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Anti-lag er forreste ikke noe å anbefale da det induserer en tenning i selve turbin-huset på turboen. Sier seg selv at dette ikke er noe turboen kommer til å like i lengden. Siter -- 3000GT VR-4 -- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Er jeg helt på jordet dersom jeg sier man må skille mellom turbolag og "boost threshold" (?)? Alle turboer har vel et visst punkt hvor de begynner å lade, men at dette punktet ikke inntreffer før f.eks. 4000 rpm er vel ikke korrekt betegnet som turbo-lag? Turbo-lag er vel tiden turboen bruker på å snurre opp til gitt ladetrykk NÅR boost threshold inntreffer? Herr Ryeng, bitte hilfen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Et billig triks foresten... Er å flytte trykksignalet(vakuumslangen) til wastegaten fra turboen til innsugsmanifolden. Det minker turbolag'n en smule i mange tilfeller, men det øker også ladetrykket så være obs.Det øker ikke ladetrykket i egentlig forstand... det eliminerer bare trykkmotstanden en for restriktiv IC gir deg. Så med uttaket fra manifolden isteden for fra kompressorhuset,så lader turboen høyere fordi trykksignalet til WG må "komme frem" til manifolden først. Er IC for trang,så hender det at turboen lader kanskje 2 bar,men boost sett i manifold er bare 1.3 Bar...Lett å se med en baktrykksmåler,da trykkforskjellen gjenspeiles i baktrykket før turbin.Sitter trykksignalet i et sånt tilfelle på kompressorhuset,så synker manifoldtrykket med en gang trykket før IC har nådd til det innstilte trykket på WG...dvs,det peaker og går så ofte javnt videre nedover med økende rpm... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Det øker ikke ladetrykket i egentlig forstand... det eliminerer bare trykkmotstanden en for restriktiv IC gir deg. Så med uttaket fra manifolden isteden for fra kompressorhuset,så lader turboen høyere fordi trykksignalet til WG må "komme frem" til manifolden først. Er IC for trang,så hender det at turboen lader kanskje 2 bar,men boost sett i manifold er bare 1.3 Bar...Lett å se med en baktrykksmåler,da trykkforskjellen gjenspeiles i baktrykket før turbin.Sitter trykksignalet i et sånt tilfelle på kompressorhuset,så synker manifoldtrykket med en gang trykket før IC har nådd til det innstilte trykket på WG...dvs,det peaker og går så ofte javnt videre nedover med økende rpm... Om du har en bil som har originalt trykkforskjell mellom kompressorhus og innsug, og du har originalt WG slange på kompressorhuset. Om du da flytter WG slangen over på innsug så vil du øke trykket. Nei..? Om du allerede har satt slangen på innsuget og så monterer en restriktiv IC så vil teorien din gjelde, men ikke ellers. Har lest dine tidligere innlegg og skjønner at du har stålkontroll på det meste innen turboteknikk og motor generelt, så jeg regner med at jeg tar feil og håper du setter meg grundig på plass her!:) Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvosnurr Skrevet November 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Så dere tror egentlig ikke jeg har noe å sutre over? Må bare legge til at den går veldig godt.:-) Siter -Celica GTi *Volvo 940 TIC *91mazda 626 2.2i, *87Volvo 240(rund-velt) *85Ford Escort(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.