Gå til innhold

Bytte motor og gear i 240 84mod trenger hjelp

Ranger emnet


sakben

Anbefalte innlegg

Har søk litt rundt på forumet uten at jeg har klart og samle trådene helt

Spør derfor om hjelp og tips.Det jeg lurer på er som følger:

1:Er det bare plugg and play hvis jeg bytter motor fra 84 mod b 21 til b230a?

2:Passer en 89 mod 5 trins gearkasse som kommer fra b230f på en b230a??

3:Hvordan vil dette oppsettet bli utvekslingsmessig 84 mod bakaksling til b21a

5 trins kasse på en b230a??

Håper det er noen som kan gi meg seriøse svar.

Bilen jeg har planer om å montere dette i er en 84 mod orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1= Ja, hvis begge er forgassermotorer, er det plug and play...

2= Girkassen passer ja. Har samme girkasse på min..

3= ang utvekslingen er det vanskelig å si siden jeg ikke vet hvilken utveksling bakakselen din har.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1= Ja, hvis begge er forgassermotorer, er det plug and play...

2= Girkassen passer ja. Har samme girkasse på min..

3= ang utvekslingen er det vanskelig å si siden jeg ikke vet hvilken utveksling bakakselen din har.

 

 

1 er ikke bare plug and play kommer jo ann på lednings nett og egr og sånt tull :puke:

volvo 850.95 bruks prosjekt

volvo 240 GLE.79 prosjekt

volvo 242 L.77 go bil

volvo 142 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående girkasse og utveksling:

 

En 84-modell 240 med B21A skal i prinsippet ha firetrinnskasse med "langt sprang" mellom 3. og 4. (4,33-2,32-1,47-1,00) kombinert med 3,15-utveksling i bakakselen. Dette var et nytt "påfunn" av året for å få bedre drivstofføkonomi.

 

Hvis dette er tilfelle for denne bilen, vil et bytte til femtrinnskasse innebære litt høy giring på 1. og et skikkelig "langt" 5. gir.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel måte å sjekke utveksling uten å ta av lokket:

 

* Løft ene bakhjulet av bakken, sett bilen i fri og løs ut håndbrekk

* Roter bakhjulet som er i været 2 runder og tell runder på mellomaksel - antallet runder på mellomakselen er utvekslinga di. Er du i tvil, roter bakhjulet 4 runder, og del antallet runder på mellomakselen med 2.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår