Gå til innhold

Diesel og lav temperatur


challenger

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp arva en 93 Escort 1.8 D (uten turbo) og irriterer meg over lav driftstemperatur. Lav i mine øyne. Den er på Normal-feltet, ligger på nedre halvdel mellom bokstavene R og M.

 

Reagerte allerede dagen jeg henta den, kjørte ca 8 timer og hadde varmen på max heile vegen og vifta på 1. Alle andre biler jeg har kjørt demper man vanligvis varmen etter en tids kjøring, men ikke nødvendig her. Ble aldri plagsom varm inni.

 

Plages med å varme opp kupèen og sliter særlig med å tine frontrute og blåse dugg tørt ved oppstart. Stod en morgen i rundt 10 minutter uten at den klarte å blåse dugget bort. Da var det knapt antydning til varme og jeg hadde skrapt all is fra utsida først, ca. 3-4 minusgrader.

 

Har kjent i dørken/teppet og det er ingen fuktighet der.

 

Skiftet termostaten i går i tro om at det kanskje var den som stod konstant åpen, men det ble ingen forskjell etterpå.

 

Noen her på forumet med tilsvarende bil som har erfaringer her. Er alle så kalde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekket varmeappatat registeret? kan ha tettet seg med små partikler fra systemet, spyle rent registeret begge veier!!

 

Takk for tipset.

 

Har du kanskje framgangsmåte også?

1. Kjøpe radiator/kjølesystemrens på mekonomen/bensinstasjon og flushe systemet? eller

2. Demontere varmeregisteret fra bilen for å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har kjørt ein runde med Bars Leaks. Klarer å spyle begge veger gjennom registeret, og begge slangene til/fra opppnår litt temperatur no. Føles bedre, men det er langt fra bra. Har hørt litt rundt og mistenker at storparten av registeret fortsatt kan være tett.

 

Tenkte i ettertid at det blei kanskje feil å ha dette stoffet direkte på kjøleradiatoren i dette tilfellet? Burde kanskje hellt det i flytende form i inntaksslangen til varmeregisteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

hvis du blåser igjennom registret med munnen, er det stor motstand?

 

Mener bar's leak produkter skal være gode til slikt å løsne opp dritten. men standard flushing med rennende vann hjelper alltids.

koble til med slangeklemmer fra en hageslange og la det renne igjennom i et par timer. og gjenta den andre veien.

gjør det samme med resten av systemet på motor og radiator.

 

Dritten kan sitte så J#velig, gjelder å ha tålmodighet.

 

Du sier at tempnåla sitter ca midt på? dette skal være normalt...

Ellers er resten av systemet tett og ingen lekkasjer?

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hvis du blåser igjennom registret med munnen, er det stor motstand?

 

Mener bar's leak produkter skal være gode til slikt å løsne opp dritten. men standard flushing med rennende vann hjelper alltids.

koble til med slangeklemmer fra en hageslange og la det renne igjennom i et par timer. og gjenta den andre veien.

gjør det samme med resten av systemet på motor og radiator.

 

Dritten kan sitte så J#velig, gjelder å ha tålmodighet.

 

Du sier at tempnåla sitter ca midt på? dette skal være normalt...

Ellers er resten av systemet tett og ingen lekkasjer?

 

Takk for respons og tips!

Resten av systemet er tett og tilsynelatende bra. Bytta termostaten i fjor høst til vintertermostat uten at det gjorde synlig forskjell på området nåla beveger seg i.

 

Foretok ett søk på "varmeapparat" på forumet og leste litt om andres problemer og utbedringer. Så i går kjørte jeg bilen på 2-søyla bukk og heva fronten tilsvarende parkering i bratt oppoverbakke. Dro på parkbremsen og lot bilen gå på tomgang med lufteskrua åpen og varmeapparat på maks. Der var det nok mer luft enn trodd tidligere, ja :) Etter 12-15 minutter sto spruten ut med jevn vannstråle og trykk.

Kjørte den en tur på kvelden i går og den kjentes en del bedre ut, men nå var ikke utetemperaturen kaldere enn -1. Det ble heller ikke så varmt at temperaturen behøvde dempes så naturligvis er jeg spennt på om det holder i kaldere vær som kommer snart nå.

 

Skreiv forresten i fjor at bare tilførselsslangen til registeret blir varm, mens returen til motor/kjølesystem var kald. Etter flushen i fjor har dette bedret seg noe. Antar dermed at prosessen fikk åpnet systemet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
har selv en 1,8 med turbo, den er god og varm.

men har kjørt mye en 1,8 uten turbo og den er i toppstand.

Den har alltid vært en kald bil og med 5 kuldegrader ute blir det aldri slik at varmen må skrus ned fra fullt.

Men lykke til :)

 

Kjenner meg igjen, hehe!

 

Har planlagt en ny radiatorrens og flush av systemet på fredag. Sånn mest for å ha gjort det, har vel ikke store forventningene lenger.

 

Vurderer også å montere ei plate foran radiatoren og prøve om det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmen er på plass - hurra!

 

-Kjørte 20-25 minutter med Wynn's Cooling System Flush (tilfeldig valg, men ville gjerne prøve et annet merke enn Bar's denne gangen)

-Spylte registeret begge veger 20-25 minutter

-Spylte radiatoren et kvarters tid

-Luftet systemet godt etter oppfylling igjen.

 

Det er som en ny verden å kjøre bilen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår