Flave Skrevet November 12, 2006 Rapporter Share Skrevet November 12, 2006 Er det farlig for motoren å blande mineralolje med syntetiskolje? Bilen er en gammal toyota corolla 88 mod.. Det var bittelite olje igjen, så etterfylte jeg på syntetisk olje 5w-40 helsyntetisk, uten å tappe ut gamle olja. Fikk høre i ettertid at å blande mineralolje med helsyntetiskolje kan føre til motorhavari. Og dersom den lille olja jeg hadde igjen var mineralolje, kan motoren være i fare?? svar haster.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet November 12, 2006 Rapporter Share Skrevet November 12, 2006 Har jeg aldri hørt noe om.. Har blandet olje mange ganger jeg og, aldri hatt noen problemer med det. Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beemern Skrevet November 12, 2006 Rapporter Share Skrevet November 12, 2006 les bak på kanna, det er en lov at alle oljer skal kunne blandes.... så det skal ikke by på noen problemer ...SAE eller noe sånt er det det heter.. husker ikke helt lenge sidne jeg ahr drevet med oljer og slikt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet November 12, 2006 Rapporter Share Skrevet November 12, 2006 Det går ann, men det er ikke å anbefale i lengden. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Bland i vei, men du vil miste mange av fordelene med syntetisk olje. Som noen sier så skal alle normale motoroljer være blandbare med hverandre. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 På en -88modell er ikke dette noe å plage seg selv med, den er fornøyd om den har olje:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flave Skrevet November 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Ok, da regner jeg med at motoren holder. Takk for svar alle sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MoFoCo Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Alle oljer som selges SKAL kunne blandes med hverandre! Men blander man f.eks syntetisk olje med mineralolje vil den syntetiske få mineraloljens kvalitet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Del-syntetsike oljer er jo blandet allerede..... Tror mye av det som sies av fabrikantene om dette er BS. De vil ha oss til å kjøpe 4 nye literkanner istedenfor å bruke opp den ene vi har stående fra sist sammen med tre nye. Kan noen forklare meg hvorfor en syntetisk olje "plutselig" mister alle sine additiver fordi om man blander en skvett mineral olje i den? Hva da med delsyntetisk olje? Det er ikke engang regler internt i oljebransen for hvor mye syntetisk det må være i oljen for at den skal kunne kales del-syntetisk. Sålenge vi snaker om serieproduserte "normale" biler som brukes slik de er ment å brukes, tror jeg ikke blanding av oljer har særlig betydning. Noene anbefaler jo å kjøre på mineral olje om sommeren og syntetisk om vinteren. Hva med restene etter mineral oljen som ligger igjen inne i motoren når man bytter? Tviler på at særlig mange gjør det dobbelt opp for å "vaske" ut alle reter etter den gamle oljen...? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Jeg vil tro at man ved svært ujevne blandingsforhold, feks 95/5, 99/1 eller hva det nå blir hvis man bytter fra mineral til syntetisk ifm et olje/filterskift mister svært lite av den syntetiske oljas fordeler. Hvis derimot blandingsforholdet er omtrent 50/50 så kan jeg ikke forestille meg at man beholder alle fordelene. At man mister noen av fordelene er ikke det samme som at det er direkte skadelig for motoren, hvis man ser bort fra langsiktige slitasjemessige virkninger pga kaldstarter, degenrering osv. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 fk olje 240kr får 10liter Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg