Gå til innhold

Hvilke sub til sinfoni 150x2 ?

Ranger emnet


LBjordal

Anbefalte innlegg

Har planer om å utvide anlegget med ein 4 kaneler til frontsettet (Morel elate 9) Vil derfor bruke sinfoni på sub.

 

Ønsker å plassere sub i hattehylle, med kasse under

 

Hvilke Sub/subber vil vere bra/best på denne forsterkeren.

 

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

 

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det spørs jo litt på budsjett og hva lyd du er ute etter. Ønsker du lukket eller portet kasse?"

 

Budsjettet er relativt åpent, men vi prøver oss under 5000 for ein sub og eventuelt holder muligheitene opne for seinare oppgradering med ein til:) Anngående kasse er eg usikker, det bestemmast mykje av hvilke sub eg endar opp med

 

"hvis du allrede har Morel frontsett så ville uten tvil gått for Elate 10... selv om SoundStream er en bra element, men pga like parametrer som vil matche frontsettet."

 

Er litt redd for å bli skuffa over elate 10. Trur eg vil gå litt meir i rettning av trøkk. (Veit du vil argumentere mot dette, men har desverre aldri hørt bilen din:) )

 

Er usikker på om ein eller to subbar medd enkel eller dobbelspole vil utnytte forsterkeren best.

 

4ohm 12v 165Wx2

2ohm 12v 294Wx2

Bridged 4ohm 12v 590Wx1

bridged 2ohm 12v 775Wx1

 

mvh

Lars olav

 

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

 

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elate 10 ER mer sq en "trøkk"... MEN... De her kan trøkke bra fra seg de og! Testa 2 slike i lukka kasse på 2x50L med en forsterker som gir 500W RMS, altså 250W pr.element. Dette synes JEG trykket ganske så bra :) Hadde man hatt en portet kasse kanskje de hadde spilt enda høyere.

 

Dette er altså egen erfaring med elementene, så ikke se på det som noe fasitsvar. Her er personlige krav og "likes/dislikes" avgjørende.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

misforstå meg rett, SS vil sikker fungere bra men med Elate 10 vil du få nok trøkk men mye mer SQ, dog ingen Spl bil slik SS vil levere. Det er en enkel grunn til det: vekta på menbranen :)

 

kjøp dobbelt spola om du kjøper SS da de trenger litt mer effekt, de trenger forresten ikke så stor kasse som Elate.

 

jeg argumenterer ikke imot da det er ikke min oppgave, bare nevnte deg grunnene, resten må du avgjøre selv da det er deg som skal ha det :)

 

jeg bruker både SoundStream, Pioneer og Morel (+ flere)i bilen uten at det "påvirker" mine uttalelser ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

misforstå meg rett, SS vil sikker fungere bra men med Elate 10 vil du få nok trøkk men mye mer SQ, dog ingen Spl bil slik SS vil levere. Det er en enkel grunn til det: vekta på menbranen :)

 

kjøp dobbelt spola om du kjøper SS da de trenger litt mer effekt, de trenger forresten ikke så stor kasse som Elate.

 

jeg argumenterer ikke imot da det er ikke min oppgave, bare nevnte deg grunnene, resten må du avgjøre selv da det er deg som skal ha det :)

 

jeg bruker både SoundStream, Pioneer og Morel (+ flere)i bilen uten at det "påvirker" mine uttalelser ;)

 

Så det du prøver å si er at en Fiat 850 som veier 550kg er spreker/bedre/raskere enn en Mercedes Benz SL600 som veier 1845kg?:confused:

Og i tillfelle du skulle synes at dette er en superdårlig analogi vil jeg gjerne at du utdyper hvorfor Elate skulle låte bedre enn Soundstream RFW.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) analogi? enkelt: det må mer effekt til å bevege mer vekt, derfor har vel den MB større motor og kraftigere bremser...

 

skulle låte bedre? jeg nevnte ikke om Elate låt bedre eller ikke bare sier at den vil gi mer SQ. :doh

 

Hva som låter bedre eller ikke er vel subjektiv da dine preferanser er ikke nødvendigvis de samme som mine og dessuten spiller ingen rolle om det hadde vært et SS element som ble nevnt denne gangen, kunne vært en annen merke som hadde hatt en relativ tung menbran ville nok sagt det samme, da en tung menbran trenger en stivere oppheng og en stivere oppheng trenger mer strøm/effekt for menbarnen skal bevege seg og når man først får menbranen i bevegelse så må også strøm til å kunne styre den nøyaktig....-ingen analogi- :)

 

om man kunne brukte nøyaktig samme motor på begge bilene: hvilken ville akselerert og stoppet mer "nøyaktig/raskest" tror du?.... :fatality:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) analogi? enkelt: det må mer effekt til å bevege mer vekt, derfor har vel den MB større motor og kraftigere bremser...

 

skulle låte bedre? jeg nevnte ikke om Elate låt bedre eller ikke bare sier at den vil gi mer SQ. :doh

 

Hva som låter bedre eller ikke er vel subjektiv da dine preferanser er ikke nødvendigvis de samme som mine og dessuten spiller ingen rolle om det hadde vært et SS element som ble nevnt denne gangen, kunne vært en annen merke som hadde hatt en relativ tung menbran ville nok sagt det samme, da en tung menbran trenger en stivere oppheng og en stivere oppheng trenger mer strøm/effekt for menbarnen skal bevege seg og når man først får menbranen i bevegelse så må også strøm til å kunne styre den nøyaktig....-ingen analogi- :)

 

om man kunne brukte nøyaktig samme motor på begge bilene: hvilken ville akselerert og stoppet mer "nøyaktig/raskest" tror du?.... :fatality:

 

Sakset fra tidligere i tråden:

"SS vil sikker fungere bra men med Elate 10 vil du få nok trøkk men mye mer SQ"

Jeg er fullstendig klar over at lydkvalitet er en subjektiv opplevelse, men vi må holde tunga rett i munnen når vi forklarer den tekniske biten rundt hva som gjør at basselementer låter forskjellig.

Når det gjelder din sammenligning med samme motor i begge bilene så er det jo nettopp dette som er hele forskjellen.

Elate har svak motor og yter bra pga lav bevegelig masse.

SS har betraktelig kraftigere motor for å kompensere høyere bevegelig masse og låter derfor så bra som den gjør.

Jeg er egentlig ikke uenig med deg, men mener at det kanskje er på tide med et fornyet syn på teknologien.

Før produserte de høyttalerene som de gjorde fordi man ikke hadde nok effekt tilgjengelig.

I dag får man 1kw for en slikk og ingenting og dermed er ikke problemstillingen der mere.

Må til slutt få tilføye at dette IKKE er et korstog mot MOREL, de har glittrende produkter som jeg kunne levd lykkelig med i min bil, men jeg hadde valgt andre basser!:D

(dessuten hadde vel trådstarter en god del effekt tilgjengelig om jeg ikke husker feil)

 

Mvh

Dag Johansen

(som har 2 Mercedes Benz på gårdsplassen)

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man kunne brukte nøyaktig samme motor på begge bilene: hvilken ville akselerert og stoppet mer "nøyaktig/raskest" tror du?.... :fatality:

 

Konklusjonen i denne analogien må nok bli at en liten og lett bil vil kunne håndtere svinger og aksellerere bedre enn en stor og tung en.

Derimot vil den store bilen kunne ha en høyere toppfart.

Ville ikke ha sammenlignet Fiat'en med SL600, det blir jo som å sammenligne et 10-20 år gammelt SQ element mot noe sånt som nye RE XXX...

Men derimot en kitcar på 400 kg med 2-300 hk vil knuse hvilken som helst superbil på bane.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver å være så saklig som mulig Dag og da tenker jeg ikke på om jeg selv bruker Morel eller annet ;) men ja, til tider kan det føles som at hvis man ikke er "enig" med andre så må man heller ikke si noe og det er feil... ;)

 

ang dette med "motor" hvis du tenker på spolen/magnet i elementen så blir feil å sammenligne på den måte da i vår "tilfelle" er det effekten som tilføres elementen som blir "motoren" og den "motoren" skal dra all vekta i menbranen. Hvor "effektiv" den effekten utnyttes kan relateres til spolen/magnet og siden du har en annen mening kan jeg fordyppe det mer: spolen danner en magnet felt og dette felte skal få menbranen til å bevege seg, hvor effektiv den blir er også avhengi på hvordan den induseres og et hexagonal spole tråd har bedre virkningsgrad enn et rundt tråd siden gappet mellom trådene er mindre -ren teknisk fordel og ingen prioritering av "merker" egentlig- at den har en større magnet er vel helt nødvendig ellers ville fungert meget dårlig men "større magnet" vil ikke si bedre og det vet du veldig godt og....fornye syn på teknologien? :) alt dette er egentlig gamelt nytt da fysiske/elektriske lover ikke er blit forandring på :)

 

at forsterkerene er kraftigere nå har egentlig ikke så mye å si da de fleste ampene spiller rundt 20-50% av max effekt og spiller høyt nok for de fleste allikevel og misforstå meg rett: min 2x12watts forsterker hadde nok spilt like bra/dårlig på begge elementene men større sjangser for at den spilte best på den med minst menbran vekt og likeså om den forsterkeren haddde vært på 2x1000watt.

 

skal man sammenlige dette på riktig måtte måtte bli om motor styrken er den samme på den ene bilen til 550kg og den på 1845kg.... da kan man snakke om forskjell på "respons tider" :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår