RamstadTech Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Saken er at jeg har en dynamo som ikke står i bilen og som jeg ikke tør å sette i dersom likeretterbrua er sprengt. Jeg fekk den av en kamerat som trudde at han hadde koblet den feil vei. Er det sansynlig at likeretterbrua tar kvelden da? Korsen bør jeg feilsøke dette? Jeg fikk forresten en ide. Dersom en har en dynamo som lader f.eks 13,8V, kan man trimme denne til 14,4V ved å sette en diode inn på G+ (regulator)? 0,6V ligg igjen over dioden og regulatoren tror ikke den har nådd 13,8V før den faktisk har nådd 14,4V. Var dette en god ide? Kanskje litt off-topic, men handler om dynamo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Fleste regulatorene er vel på 14,2 volt,har du gode ledninger og kontaktpunkt på + og - sida ser eg ikkje vitsen. Kansje viss du kun bruker den på småkøyring med mangen forbrukerer innkobla mesteparten av tida. Diodebrua består vel av zenerdioder,kan bruke diodetester-funksjonen på fluka for å måle om det er lekkasje på de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg