Ja__9 Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Hei hei alle sammen!! Jeg lurer på en ting! Hvordan sjekker jeg om dynamoen lader?? (Har måleinstrument) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Du starter bilen, og måler spenninga på batteriet. det skal være ca 14,4 volt.. Prøv og rus motoren for å se om spenninga endrer seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ja__9 Skrevet November 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 okidoki, takk takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Du starter bilen, og måler spenninga på batteriet. det skal være ca 14,4 volt.. Prøv og rus motoren for å se om spenninga endrer seg Eller han måler på dynamoen... ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ja__9 Skrevet November 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 og hvordan måler jeg på dynamoen? helt grønn på dette jeg :fatality: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Det er samma da.. lettere å komme til på batteriet.. husk at dynamoen er kobla på batteriet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanvik Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Det beste er å koble på et tangamperemeter på ledningen fra dynamo til batteri, så ser du i tillegg hvor mye den lader ;) Siter 1990 Vectra 2000 16v Turbo 1986 BMW E-30 325i ...motorer uten turbo suger... ...bokstavelig talt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Hva viss man er bekymret for at likeretterdiodene i dynamoen er gåen? Det er vel drepern for batteriet å køyre vekselspenning på det? Er det noen måte å feilsøke uten å starte motor? For moderne dynamoer er vel vekselsstrømsgeneratorer med likeretter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Det er samma da.. lettere å komme til på batteriet.. husk at dynamoen er kobla på batteriet Joa.. Nå vet ikke jeg hva slags bil det er snakk om her.. men sjansen for at den lader 14.4volt på batteriet er liten. du får en mere nøyaktig måling av DyNAMOEN når du måler rett på den.. Fordi Kablene, jording er for dårlig til at det er 14,4volt på batteriet.. dette gjelder i alle fall på eldre biler.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v740 Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Joa.. Nå vet ikke jeg hva slags bil det er snakk om her.. men sjansen for at den lader 14.4volt på batteriet er liten. du får en mere nøyaktig måling av DyNAMOEN når du måler rett på den.. Fordi Kablene, jording er for dårlig til at det er 14,4volt på batteriet.. dette gjelder i alle fall på eldre biler.. Jeg har da 14,4 volt på batteriet... 1985 mod v740 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Ja... Jeg kjører 2001 primera og den lada 13.5 på batteriet.. når jeg så la opp en ny 35mm2 jording da spratt den opp i 14.25. lader 14.4 på dynamoen ja.. Dette var uten belasting anna enn at bilen gikk på tomgang.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Joa.. Nå vet ikke jeg hva slags bil det er snakk om her.. men sjansen for at den lader 14.4volt på batteriet er liten. du får en mere nøyaktig måling av DyNAMOEN når du måler rett på den.. Fordi Kablene, jording er for dårlig til at det er 14,4volt på batteriet.. dette gjelder i alle fall på eldre biler.. hmmm.. målte på volveen 240 fra 1981 i sommer og etter jeg bytta ledningen til motoren målte nøyaktig det samme rett på dynamon som på batteriet, jeg målte da 14,3 Volt. Selvsagt bør jording etc. vare i bra stand før det lader sikkelig.. Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ja__9 Skrevet November 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 takker for alle svar, jeg får bare prøve meg frem, har fått mange gode tips ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
texas_ranger Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 her var det mye tull ball og snikk snakk.. mål hvor mange volt batteriet ditt gir når motoren ikke sviver. så husker du det. start bilen og mål hvor mange volt det er da. hvis det er ett par volt mere så lader den. Om det er veksel spenning så ville du fått en merkelig bil det kan jeg love deg,og eneste måten du kunne fått det på var om du hadde fått en kortsluttning sånn at minst to av diodene gikk fløyten (er vanligvis 4 i en likeretter) og du hadde nok ikke klart og måle veksel strøm om instrumentet var innstilt på likestrøm. edit: er ikke alle biler som lader 14,5 volt og det er ikke alle biler osm ahr 12 volt på batteriet.. ex mazdaen min lader 13 volt eller noe slikt og har normal spenning ut i fra batteriet på 11 volt tror jeg det var.. det er bare tall så lenge de ikke blir himmela små. Siter mazda! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Kan også måle spenningsfall i samme slengen,mellom + på batt og + på dynamo. Deretter - på batt og minus på dynamo. Det du får opp da er spenningsfallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.