kleiven Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Viss man har en bil som er org 2liter (kan ta feks 190E 2L, men gjelder vel egentlig alle biler som bygges om) å bygger om til feks 2,5-16V. Hva skjer egentlig viss du skulle kræsje? Viss det er godkjent, hva betaler man forsikring på? 2,0 eller 2,5-16? Hva om bilen er import og bygd om i feks tyskland, og momset å registrert som 2liter i norge, hva da ved en kræsj? Blir sagt så veldi mye rart om detta godkjenning greiene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 du vil kun få igjen det bilen er forsikra som! og evt regress fordi motor ikke stemmer (dog hvis bilen er imp som en 2 liter, men er egentlig en 2.5-16v) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Forsikringene betales utifra 2,5 16V. Om du krasjer, og dem finner utav det, kan du få regress/avkortning i utbetalingen. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Tenk deg at du kjører ned/kræsjer/lemlester f.eks. en ung, søt jente på 18. Hun blir lam fra halsen og ned, og krever deg for 2 millioner i erstatning. Greit det, ansvarsforsikringen dekker sånt - eller, vent nå litt! Teknisk etterkontroll viser at du hadde 2,5 liters motor, men kun forsikring på 2-liters motor, dermed frafaller forsikringen, og du må personlig betale erstatningen, samt saksomkostningene fra saken du GARANTERT taper. Vips, så var du gjeldsslave resten av livet, pluss tynget av dårlig samvittighet og anger. Bedre å spille med åpne kort og gjøre ting skikkelig, så slipper du at dritten treffer viften. Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Frafaller ikke automatisk, de må bevise at ombyggingen hadde medvirkende årsak i ulykken. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Så om man har en bil som har mer enn 10 på norske skilter, med større motor enn originalt, og kjører normalt, så er det verste man kan oppleve å få mangellapp..? Noen som har noe referanseoppslagsverk der det står at det må være skyld i krasjen..? Jeg har min tvil om at forsikringsselskapene vil betale ut penger når de finner ut at produktet de har forsikret er et helt annet, som du egentlig skulle betalt mer for å ha.. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet November 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Ja, er ening med alt det der,skal bare sett litt ting på spissen her. Om du kjører slikt til att du kjører ned/på noen så har du vel kanskje kjørt uaksomt fra før, det kan du gjøre med en 2 L å, trenger ikke ha 200hk for det liksom. Men ta feks 190 da, har du en 2l har du 122hk orginalt, 2,5-16v har fra 194 til 204hk, men om du har 194hk så er det økning på 72hk. Men ta feks en turbo diesel bil eller en annen bil med turbo da, å chipper den, får jo fort like mange hk ekstra med chip. Kan du få trøbbel med forsikring da? Er bare ute etter info, har ikke planer om å bygge om eller noe, ihvertfall ikke ennå. Så ikke kom med hvor dumt det er osv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddi Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Ombyggingen skal visst være årsak til ulykken, det vil si at hvis du har bygd om 190'en din til en brutal 190 med verdens verste v12 og 800 hk, men lemlester en person i 80 km/t, altså ikke for fort, får du ikke regress... men hvis bilen din blir knust får du nok ikke erstatning for mer enn du ville fått hvis bilen hadde original motor.. mvh oddi Siter Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet November 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Ombyggingen skal visst være årsak til ulykken, det vil si at hvis du har bygd om 190'en din til en brutal 190 med verdens verste v12 og 800 hk, men lemlester en person i 80 km/t, altså ikke for fort, får du ikke regress... men hvis bilen din blir knust får du nok ikke erstatning for mer enn du ville fått hvis bilen hadde original motor.. mvh oddi ja, det visste jeg. Å skjønner jo alt det der. Er det ingen som har vært borti detta der da? Eller vet om lover ang detta? Blir jo sagt så mye att det har vært fint å fått klarhet i detta der. Får vil tro detta kan gjelde en del her i norge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Ja, er ening med alt det der,skal bare sett litt ting på spissen her.Om du kjører slikt til att du kjører ned/på noen så har du vel kanskje kjørt uaksomt fra før, det kan du gjøre med en 2 L å, trenger ikke ha 200hk for det liksom. Men ta feks 190 da, har du en 2l har du 122hk orginalt, 2,5-16v har fra 194 til 204hk, men om du har 194hk så er det økning på 72hk. Men ta feks en turbo diesel bil eller en annen bil med turbo da, å chipper den, får jo fort like mange hk ekstra med chip. Kan du få trøbbel med forsikring da? Joda, problemet er bare at har du bygd om bilen uten å godkjenne det, er ikke bilen godkjent til bruk på vei lenger, ergo ville jeg tro at forsikringsselskapet ville ha noen ord med i spillet. Men om noen har noe info som motbeviser det, så tror jeg på det. :) Det samme gjelder chipping. Effektøkning skal godkjennes, og forsikringsselskapet vil vite om det. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Enig med Marvil. Uansett vil en god advokat i en slik sak lett kunne 'bevise' at det var den kraftigere motoren som var underliggende/medvirkende/utløsende årsak til at du kjørte ned/på/i den skadelidende, og dermed vil forsikringen frafalle. Det vil den nok uansett iogmed at det med liten skrift i de aller fleste forsikringsavtaler står at hvis bilens stand i realiteten er annerledes enn det som er oppgitt som grunnlaget for forsikringsavtalen, har forsikringsselskapet rett til å heve avtalen. Det er det samme for f.eks. husleiekontrakt eller bruktbil kjøpskontrakt, hvis du leier et sted eller kjøper en bruktbil som er i annen stand enn det som er gitt uttrykk for ved kontraktsinngåelse har man iflg. Norsk Lov rett til å heve kontrakten hvis ønsket. Dermed, som svar på tittelen i tråden din, ombygging = godkjenning. Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Det med at forsikringen går opp er nødvendigvis ikke sant når du godkjenner en bil med større motor. Tror det varierer veldig i såfall, var det ikke en her på forumet som hadde en 320 godkjent med m3 motor, han betalte 320 forsikring. Jeg hadde en urquattro som ikke stod i lista til gjensidige, prata med de og forklarte hvordan bil det var, og det endte opp med at den ble forsikra som en 2.2 coupe quattro, altså den uten turbo. Mulig det i verste fall kunne blitt noen diskusjoner av de hvis jeg hadde krasja den. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jiggah Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Veit ikke om det er sånn med alle bilmerker, men ihvertfall så var min 325 Turbo i utgangspunktet en 320, og det forsikret jeg den som også. Den var godkjent ombygd hos B.T Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet November 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Så da kan man være kjempe uheldig å få avkortning på forsikringa fordi at du ikke har godkjent økningen av hk pga chippen? Sånn egentlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 jepp... Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.