Gå til innhold

Erfaring med sveiset sperre på e34 ? (518)

Ranger emnet


Ottesen

Anbefalte innlegg

Halla...

 

Jeg har en bmw e34 518i som vanlig/arbeids/vinterbil, og lurer på om noen har sveiset sperre på denne før ? Vuderer å sveise fordi jeg hadde meget gode erfaringer med dette på en annen bil sist vinter, forskjellen er bare at jeg har tenkt å ha denne bilen lengere enn bare over vinteren...

 

Noen som har testet ? Jeg lurer egentlig på hvor mye akslinger og knuter tåler på denne, siden jeg regner med at det ikke er samme diff på 518 som 520 og oppover ?

 

Mvh :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt ut i fra erfaring fra 740'en min, generelt om sveisa sperre..

Sveisa sperre er noe man _kun_ har for leking. Det er helt jævlig å kjøre med til vanlig.

Det er sinnsykt stor belastning på stikkakslingene når man lukeparkerer/tar krappe svinger. Faktisk mer enn når man burner.

Man kan ikke stole på den, pga at man vet aldri når stikkakslingene ryker.

 

Men på en annen side av saken, kan man jo kjøre til nød, hvis en av stikkakslingene skulle ryke. For man har jo fortsatt enhjulsdrift :)

 

Hvordan det blir på vinteren tør jeg ikke å svare på, plukka min av før snøen kom. Men jeg vil tro at bilen har lyst å gå rett frem når man svinger. Med mindre man sladder i hver sving..

 

Det var det jeg kunne bidra med..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt ut i fra erfaring fra 740'en min, generelt om sveisa sperre..

Sveisa sperre er noe man _kun_ har for leking. Det er helt jævlig å kjøre med til vanlig.

Det er sinnsykt stor belastning på stikkakslingene når man lukeparkerer/tar krappe svinger. Faktisk mer enn når man burner.

Man kan ikke stole på den, pga at man vet aldri når stikkakslingene ryker.

 

Men på en annen side av saken, kan man jo kjøre til nød, hvis en av stikkakslingene skulle ryke. For man har jo fortsatt enhjulsdrift :)

 

Hvordan det blir på vinteren tør jeg ikke å svare på, plukka min av før snøen kom. Men jeg vil tro at bilen har lyst å gå rett frem når man svinger. Med mindre man sladder i hver sving..

 

Det var det jeg kunne bidra med..

 

Ja, er litt uenig med deg, jævli å kjøre med syntes jeg ikke, syntes faktisk det føler mer "vanlig og naturlig". Som jeg skrev over så har jeg hatt sveiset sperre for også, men lurer litt på åssen bmw takler det med tanke på at det er delt bakaksling og ikke stiv som på 740 ? ( regner med det er stiv på 740 siden det er det på 240 :) )

 

Er egentlig holdbarheten på knutene og akslingene jeg lurer på, og om det er lik diff på 518 kontra dem større...

 

Ikke missforstå, jeg mente ikke være spydig eller noe nå, er bare skeptisk åssen bmw drar seg fram på vinteren uten sperre...

 

Mvh :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener ja :)

Men altså, "Vanlig og naturlig"? Syns du det er deilig når bilen praktisk talt hopper når man svinger på våt asvalt? Jeg syns iallefall det er helt for jævlig. Får vondt i meg når jeg tenker på hvor stor påkjenning det er for bilen.

Var ubeskrivelig godt å svinge etter jeg hadde satt på en åpen diff igjen :)

Det er stiv aksling på 740. Hvordan sveisa sperre på delt bak-aksling oppfører seg, har jeg desverre ingen formening om.. Kan jo tenkes at det blir litt mer belastning på stikkakslingene, sammenlignet med stiv aksling. Hjulene har vel mer variabel vandring, slik at de får mer/bedre kontakt med bakken?

 

Har du hatt sveisa sperre på vinteren før? Hvis du har hatt det, kan du dele litt erfaringer?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt ut i fra erfaring fra 740'en min, generelt om sveisa sperre..

Sveisa sperre er noe man _kun_ har for leking. Det er helt jævlig å kjøre med til vanlig.

Det er sinnsykt stor belastning på stikkakslingene når man lukeparkerer/tar krappe svinger. Faktisk mer enn når man burner.

Man kan ikke stole på den, pga at man vet aldri når stikkakslingene ryker.

 

Men på en annen side av saken, kan man jo kjøre til nød, hvis en av stikkakslingene skulle ryke. For man har jo fortsatt enhjulsdrift :)

 

Hvordan det blir på vinteren tør jeg ikke å svare på, plukka min av før snøen kom. Men jeg vil tro at bilen har lyst å gå rett frem når man svinger. Med mindre man sladder i hver sving..

 

Det var det jeg kunne bidra med..

 

Ja, er litt uenig med deg, jævli å kjøre med syntes jeg ikke, syntes faktisk det føler mer "vanlig og naturlig". Som jeg skrev over så har jeg hatt sveiset sperre for også, men lurer litt på åssen bmw takler det med tanke på at det er delt bakaksling og ikke stiv som på 740 ? ( regner med det er stiv på 740 siden det er det på 240 :) )

 

Er egentlig holdbarheten på knutene og akslingene jeg lurer på, og om det er lik diff på 518 kontra dem større...

 

Ikke missforstå, jeg mente ikke være spydig eller noe nå, er bare skeptisk åssen bmw drar seg fram på vinteren uten sperre...

 

Mvh :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener ja :)

Men altså, "Vanlig og naturlig"? Syns du det er deilig når bilen praktisk talt hopper når man svinger på våt asvalt? Jeg syns iallefall det er helt for jævlig. Får vondt i meg når jeg tenker på hvor stor påkjenning det er for bilen.

Var ubeskrivelig godt å svinge etter jeg hadde satt på en åpen diff igjen :)

Det er stiv aksling på 740. Hvordan sveisa sperre på delt bak-aksling oppfører seg, har jeg desverre ingen formening om.. Kan jo tenkes at det blir litt mer belastning på stikkakslingene, sammenlignet med stiv aksling. Hjulene har vel mer variabel vandring, slik at de får mer/bedre kontakt med bakken?

 

Har du hatt sveisa sperre på vinteren før? Hvis du har hatt det, kan du dele litt erfaringer?

 

Syntes det var nydelig jeg, bilen hoppet egentlig ikke noe særlig, men hadde sikkert mye med dekka og foringer osv å gjøre... var aldri noe problem å komme seg fram iallefall :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sveisa sperre på en e34 535 i vinter, som vi lekte oss på isbane med, vi kjørte jo til og fra treffa og det føltes bra på den hvertfall, Jeg merker egentlig bare at sveisa er sperra på parkeringsplasser og i krappe svinger på våt asfalt. Veigrepet føles generelt endel dårligere når asfalten er våt. 518 har jo muligens svakere sperreaksler enn 535, og i tillegg er jo bilen fortsatt tung, så jeg vil tro du kommer til å knekke noen stikkaksler, få tak i en ny 518 diff og 2 stikkaksler, så sveiser du en av de og tester litt, går det ikke setter du på den gamle igjen feks.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sveisa sperre på en e34 535 i vinter, som vi lekte oss på isbane med, vi kjørte jo til og fra treffa og det føltes bra på den hvertfall, Jeg merker egentlig bare at sveisa er sperra på parkeringsplasser og i krappe svinger på våt asfalt. Veigrepet føles generelt endel dårligere når asfalten er våt. 518 har jo muligens svakere sperreaksler enn 535, og i tillegg er jo bilen fortsatt tung, så jeg vil tro du kommer til å knekke noen stikkaksler, få tak i en ny 518 diff og 2 stikkaksler, så sveiser du en av de og tester litt, går det ikke setter du på den gamle igjen feks.

 

Ja, har tenkt å titte etter en reserve. Men skulle vel tro at effekt og krefter har mer innspilling enn andre ting ? Skulle ikke tro 113 hk greide å ødlegge knuter og akslinger så lett, sålenge jeg tar det pent på tørt og med vekt ?

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sveisa sperre på en e34 535 i vinter, som vi lekte oss på isbane med, vi kjørte jo til og fra treffa og det føltes bra på den hvertfall, Jeg merker egentlig bare at sveisa er sperra på parkeringsplasser og i krappe svinger på våt asfalt. Veigrepet føles generelt endel dårligere når asfalten er våt. 518 har jo muligens svakere sperreaksler enn 535, og i tillegg er jo bilen fortsatt tung, så jeg vil tro du kommer til å knekke noen stikkaksler, få tak i en ny 518 diff og 2 stikkaksler, så sveiser du en av de og tester litt, går det ikke setter du på den gamle igjen feks.

 

 

hadde sveisa sperre på 325'n min. med 320aksel. den holdt den.bmw er grei framkommelighet, men er jo helt sinnsykt med 100% sperre på de bilene der om vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke påstå at dette er fakta, men jeg har blitt fortalt at diff og aksler er betydelig svakere på 518 i motsetning til 520, men så er de jo ekstremt sterke på 520 også da. ihvertfall på e-34.... kanskje det hadde vært en ide og bytta til 520 diff og stikkaksler, passer vel overens de gjør de ikke?

 

Men uansett Magnus, så syns jeg du skal begynne å behandle e-34 din pent. kan herje med stangen istede... he he

 

hvordan er forresten rust og bulk statusen på bilen din? e-34'en altså

"The only workout your getting is stretching the truth and jumping too conclusion"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke påstå at dette er fakta, men jeg har blitt fortalt at diff og aksler er betydelig svakere på 518 i motsetning til 520, men så er de jo ekstremt sterke på 520 også da. ihvertfall på e-34.... kanskje det hadde vært en ide og bytta til 520 diff og stikkaksler, passer vel overens de gjør de ikke?

 

Men uansett Magnus, så syns jeg du skal begynne å behandle e-34 din pent. kan herje med stangen istede... he he

 

hvordan er forresten rust og bulk statusen på bilen din? e-34'en altså

 

Hehe..du sier noe ja :) Rust og bulk er det ikke så mye av, men litt. Ser det kommer fort egentlig... stangen herjer jeg med, men er så mye ting med den som gjør at den egentlig ikke er så praktisk å sladde med.

 

518 aksling og knutene er nok svakere ja, tviler egentlig på at dem passer overens med 520 og oppover, men jeg har akkurat tittet under der litt, og det ser ut som om dem er i bra stand og dem ser faktisk ganske solide ut... ( jeg hadde trimma e30 325 før som jeg tok x antall akslinger,girkasser og kardanger, så jeg er kvalifisert der :D )

 

:smilbmw: :smilbmw: :smilbmw:

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, husker Thomas nevnte det på drift battle arrangemantet. da vet jeg jo hvem jeg skal høre med når jeg får kjøpt meg en e30 325. syns at 520'en er litt for treg for min del, men jeg sliter litt med å finne et fint eksemplar bare...

"The only workout your getting is stretching the truth and jumping too conclusion"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, husker Thomas nevnte det på drift battle arrangemantet. da vet jeg jo hvem jeg skal høre med når jeg får kjøpt meg en e30 325. syns at 520'en er litt for treg for min del, men jeg sliter litt med å finne et fint eksemplar bare...

 

Ja, mye vil ha mer :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår