Relax Skrevet Oktober 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 Hei Kjøpte denne bilen for ca 3 mnd siden og inntil i dag har det gått problemfritt med denne bilen. Bilsen er bruktimportert fra belgia via en forhandler, er 2001 modell og har gått 73000km nå. Problemet er at motoren stopper rett etter kraftigere akselrasjoner, slik jeg har registert det foreløpig. Dette skjer heller ikke hver gang, men skjedde 3 ganger i løpet av en testrunde tidligere i dag. Bilen stod ute i kaldt og rått vær før jeg prøvde den i dag men likevel skal den jo ikke oppføre seg slik. Mer nøyaktig forløper det seg slik: Jeg gir på gass ganske kraftig i 2 eller 3 gir, plutselig rett etter akselrasjonen og under fart dukker det opp 3 rødlamper, en for motor, en for olje og en for batteri, alle lampene lyser samtidig, rattet blir tungt og jeg svinger inn til siden og bremser ned. Slår av tenningen og slår den på igjen direkte etter, motor startes øyeblikkelig opp og ingen rødlamper er der. Dette problemet har foreløpig ikke dukket opp under liten eller middels akselrasjon. Bensin- og oljemengde er sjekket og disse er ok. Ser jo for meg at jeg må innom et verksted for å sjekke feil, mulig det er noe feil med elektronikk, men ok og vite litt på forhånd. Jeg er såpass grønn på bil at jeg ikke har en anelse om hva det kan være. Noen som har opplevd noe tilsvarende eller kan komme med tips om hva det kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo v40 t4 Skrevet Oktober 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 Hei Kjøpte denne bilen for ca 3 mnd siden og inntil i dag har det gått problemfritt med denne bilen. Bilsen er bruktimportert fra belgia via en forhandler, er 2001 modell og har gått 73000km nå. Problemet er at motoren stopper rett etter kraftigere akselrasjoner, slik jeg har registert det foreløpig. Dette skjer heller ikke hver gang, men skjedde 3 ganger i løpet av en testrunde tidligere i dag. Bilen stod ute i kaldt og rått vær før jeg prøvde den i dag men likevel skal den jo ikke oppføre seg slik. Mer nøyaktig forløper det seg slik: Jeg gir på gass ganske kraftig i 2 eller 3 gir, plutselig rett etter akselrasjonen og under fart dukker det opp 3 rødlamper, en for motor, en for olje og en for batteri, alle lampene lyser samtidig, rattet blir tungt og jeg svinger inn til siden og bremser ned. Slår av tenningen og slår den på igjen direkte etter, motor startes øyeblikkelig opp og ingen rødlamper er der. Dette problemet har foreløpig ikke dukket opp under liten eller middels akselrasjon. Bensin- og oljemengde er sjekket og disse er ok. Ser jo for meg at jeg må innom et verksted for å sjekke feil, mulig det er noe feil med elektronikk, men ok og vite litt på forhånd. Jeg er såpass grønn på bil at jeg ikke har en anelse om hva det kan være. Noen som har opplevd noe tilsvarende eller kan komme med tips om hva det kan være? Hørtes ikke bra ut det der. Ville tatt bilen inn på ett verksted så fort så mulig. Håper du finner ut av det og at det ikke er en dyr feil da. Lykke til ihvertfall :) Siter Mvh Christine :) http://www.bergen-gatebilklubb.no T4: http://bilforumet.net/showthread.php?t=115531 240:http://bilforumet.net/showthread.php?t=126103 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Relax Skrevet November 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Takk kan trenge det ja :) Håper det ikke er noe alvorlig men bare noe bagatellmessig. Men i verste fall kan vel turboen være gåen og den må byttes ut. Hvor mye koster en ny turbo? 10000? Siden jeg er grønn på bil og det er min første bil med turbo: Hvordan fungerer en turbo egentlig. Er den samkjørt med motor fra første stund eller kobles den inn ved et vist turtall eller ved mer gasspådrag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimRune Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 er det en original bil, eller kan det være ettermontert dumpventil eller lignende? Siter volvo (950?) prosjektet... http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=144769 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Får ikke altfor mye bensin da? En turbo snurrer rundt så lenge motoren går. Den drives av eksosen, så jo mere eksos motoren spytter ut, jo fortere går turboen rundt.. Synes ikke dette høres ut som noe turbosympton i hvertfall. Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo v40 t4 Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Det er nok ikke turboen som er røket, har hatt to turboer til min og den har ikke oppført seg sånn som det der. Ny turbo koster vel 3-4000. Vil heller tro det er noe med elektronikken i motoren eller noe sånn. Men du får ta den inn på verksted så får de ta en sjekk. Siter Mvh Christine :) http://www.bergen-gatebilklubb.no T4: http://bilforumet.net/showthread.php?t=115531 240:http://bilforumet.net/showthread.php?t=126103 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Jeg ville gjettet på dårlig tilskrudde batteripoler, eller dårlig kontakt (vakkel) på en av de større ledningene fra batteriet. Når du kjører rolig, har du kontakt, når du gir på, beveger ledninger/batteri seg, så du mister strømmen. Hadde samme symptomer på en gammel Mazda... Edit: Prøv å rikle og rukle på alle ledningene i motorrommet mens bilen går... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Relax Skrevet November 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Jeg ville gjettet på dårlig tilskrudde batteripoler, eller dårlig kontakt (vakkel) på en av de større ledningene fra batteriet. Når du kjører rolig, har du kontakt, når du gir på, beveger ledninger/batteri seg, så du mister strømmen. Hadde samme symptomer på en gammel Mazda... Edit: Prøv å rikle og rukle på alle ledningene i motorrommet mens bilen går... Hmm, ja det kan jeg jo sjekke. Litt i tvil om det er det, da det har blitt litt kjøring på ujevne veier i det siste, og da skulle vel noe risting ha ført til strømmen hadde gått. Det har ikke vært noe stopp på motoren nå siden den søndagen, har vært forsiktig på gassen. Men sjekker det uansett jeg :). Litt of topic: Dere som har en T4 - Er det dårligere bunndrag i disse bilene i forhold til andre turbobiler? feks hvis man sammenligner det med audi A4 1,8T eller volvo V40 2.0T. Den trekker vel ikke dårlig akkurat men det virker som de ekstra kreftene ikke kommer før ved en 2500 rpm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo v40 t4 Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Hmm, ja det kan jeg jo sjekke. Litt i tvil om det er det, da det har blitt litt kjøring på ujevne veier i det siste, og da skulle vel noe risting ha ført til strømmen hadde gått. Det har ikke vært noe stopp på motoren nå siden den søndagen, har vært forsiktig på gassen. Men sjekker det uansett jeg :). Litt of topic: Dere som har en T4 - Er det dårligere bunndrag i disse bilene i forhold til andre turbobiler? feks hvis man sammenligner det med audi A4 1,8T eller volvo V40 2.0T. Den trekker vel ikke dårlig akkurat men det virker som de ekstra kreftene ikke kommer før ved en 2500 rpm. Det er pga det er høytrykksturbo, og ikke lavtrykksturboe slik som i de to andre du har nevnt her. Siter Mvh Christine :) http://www.bergen-gatebilklubb.no T4: http://bilforumet.net/showthread.php?t=115531 240:http://bilforumet.net/showthread.php?t=126103 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
520i Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Lenge siden det er skiftet bensinfilter???? Tror jeg ville ha begynt der... Lykke til............ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Relax Skrevet November 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Da har den vært en tur til sjekk på verksted. De fant ingen feilkoder (selvfølgelig), de tittet over motoren og ledninger og de testet også bilen skikkelig. Nevnte for han om det kunne vært bensinfilteret men han hadde liten tro på det. Han skulle ringe til sverige og høre med de om de hadde vært borti noe tilsvarende med disse bilene. Da ble det ikke noe utgift på verkstedet for denne gang men går jo rundt å tenker på når problemet dukker opp igjen. Det kan jo skje i morgen eller om et halvt år for den saks skyld :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.