Gå til innhold

Bilder på Autofilmessa, råd til fotografering inne ?

Ranger emnet


haukhe

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har noen litt råd ang hva som er best inne på messa? Hva slags blender? Lukkerhastighet ? (her må jeg jo isåfall ha stativ:S)

 

Stativ føler jeg er klumsete på en messe med mye folk, da er det alltid noen som presser seg mellom linsa og bilen....

 

Evt, burde jeg bruke ekstra blitz? har en stor blitz jeg kan sette på, men den er kraftig... Og har ikke helt erfaring ang innstillinger på blitz...

 

Håper på tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder inne i haller osv. er dritt uansett hvordan du ser på det. Blitz er en måte å takle problemet på, men da må det noe annet en den orginale som sitter på. Blitzen må kunne rettes oppover slik at gjenskinnet ikke blir så frykelig synlig i lakken.

 

Selv holder jeg meg unna blitzen foreløbig. Både fordi jeg ikke har utstyret og kunnskapen til å bruke blitzen aktivt, og samtidig ende opp med gode resultater. Tips nå til helga er å finne ting å støtte kameraet opp imot. Stolpe, rekkverk, avstenging osv. er alle mulige "stativ". Lukketid kan variere fra 1/4s til 1/10s med ISO 100. Du kan selvfølgelig skru opp ISO slik at du kan gå ned på lukketid. Jeg vet ikke hva slags utstyr du har, men har du et greit dSLR takler disse rimelig høye ISOer. (selv om høy ISO ikke bare lager støy, men også kan forskyrre fargene)

 

Jeg knipset litt bilder på Motorfestivalen Exporama 29.04.06, her kan du jo se litt hvordan det blir når en ikke bruker blitz og har lav ISO. Bildeinfoen står under hvert bilde.

 

http://www.azzido.no/viper/index.php?list=31

 

Expo6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stativ blir helt uaktuelt for min del egentlig. Kan kanskje være litt tøft om du kommer deg høyt opp og tar ett vidvinkel bilde nedover og for endel folk i fart (lukkertid 1"). Ellers vil jeg generelt anbefale deg en vidvinkel. Tror jeg kommer til å bruke en 17-40mm og en 50mm mest der, og en ekstern blitz som styres trådløst. Bare å prøve seg litt fram, av generell regel bruker jeg alltid laveste blender om jeg ikke har blitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen bilder i dag, og det var rimelig håpløs belysning. Masse spotter, masse biler uten lys, noen med masse lys på et sted og mørkt på andre steder, lite lys på bil - mye lys i bakgrunn osv.

 

Man må rett og slett holde kameraet rolig, noe som er en treningssak eller gå rundt med stativ. Ett-bens stativ er kjekt i slike anledninger. Jeg brukte selv ISO på 400 og 800, og la/støttet kameraet på gulv, kne, bryst, gjerder, bord m.m.. Justerte også ned eksponeringen ett hakk eller to ganske ofte fordi det var så lys bakgrunn og mørke biler. Måtte slette noen bilder gitt da jeg ikke brukte så lang tid på fotograferingen..

 

Klikk her for BILDER!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografering inne er som nevnt før her vanskelig ja.. Det er mye mindre lys enn man skulle tro og det er mye "vanskelig" lys. Jeg brukte ett ganske lyssterkt objektiv så fikk til noen ålreite resultater uten blitz og med ISO 400-800.

 

Eksempel:

IMG_5950-2.jpg

 

IMG_5938-2.jpg

 

Men, måtte bruke veldig liten blender så dybeskarpheten ble så som så. Ellers er det ett godt tips å støtte kamera på det man måtte finne. Men tenk to ganger før du slenger det oppå en nypolert bil da :) Stativ er nok det beste hvis du orker å dra rundt på det der.

 

En annen løsning er å bruke blitz, men dette synes jeg ofte blir kjedelig bilder:

 

IMG_5993.jpg

 

IMG_5996-2.jpg

 

 

Jeg er av den oppfatning av at ett skarpt bilde med blitz eller skyhøy iso er bedre enn ett blurry ett med lav iso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv holder jeg meg unna blitzen foreløbig. Både fordi jeg ikke har utstyret og kunnskapen til å bruke blitzen aktivt, og samtidig ende opp med gode resultater. Tips nå til helga er å finne ting å støtte kameraet opp imot. Stolpe, rekkverk, avstenging osv. er alle mulige "stativ". Lukketid kan variere fra 1/4s til 1/10s med ISO 100. Du kan selvfølgelig skru opp ISO slik at du kan gå ned på lukketid. Jeg vet ikke hva slags utstyr du har, men har du et greit dSLR takler disse rimelig høye ISOer. (selv om høy ISO ikke bare lager støy, men også kan forskyrre fargene)

 

Jeg har Nikon D70... Og har ekstrablitz til å sette oppå kameraet, skal teste det ut på messa, om det kan bli greit.. men det gjenstår jo bare å se ;)

 

Har linsene :

18-70 mm

1,8 - 22 (? ) mener det er det

28- 300 mm

 

18-70 er vel best der inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se litt på f verdiene på linsene dine.. dess lavere f verdi dess mer lyssterke er dem. Har en 50mm f1,4 jeg bruker mye til konsertfotografering. bruk spotmåling på lyset og kjør på litt lengre lukkertider. Dette om du ikke har blits. Monopod er jo og veldig greit. Har du blitz så bør du passe på hvor du retter blitslyset. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se litt på f verdiene på linsene dine.. dess lavere f verdi dess mer lyssterke er dem. Har en 50mm f1,4 jeg bruker mye til konsertfotografering. bruk spotmåling på lyset og kjør på litt lengre lukkertider. Dette om du ikke har blits. Monopod er jo og veldig greit. Har du blitz så bør du passe på hvor du retter blitslyset. Lykke til.

 

 

Takker :) skal sjekke!

Tatt bilder på messa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']

IMG_5938-2.jpg

 

Men' date=' måtte bruke veldig liten blender så dybeskarpheten ble så som så. Ellers er det ett godt tips å støtte kamera på det man måtte finne. Men tenk to ganger før du slenger det oppå en nypolert bil da :) Stativ er nok det beste hvis du orker å dra rundt på det der.

 

En annen løsning er å bruke blitz, men dette synes jeg ofte blir kjedelig bilder:

Jeg er av den oppfatning av at ett skarpt bilde med blitz eller skyhøy iso er bedre enn ett blurry ett med lav iso.[/quote']

 

Dette bildet ble egentlig innmari bra, men bruker du polarizer på linsa de ? Vurderer å kjøpe det til hvertfall Gatebil-messa, så jeg får testet det ut... Har en blitz som jeg kan montere som sagt, men vis jeg vender den noe opp så kan det vel bli greie bilder? skal teste det ut, så ser jeg jo kjapt om det er dritt ;) hehe!

 

Her er blitzen min, noen formening om hva som er best med en slik blitz ? (jeg har egentlig ikke peiling ang "ekstern" blitz...

 

DSCN2582.jpg

DSCN2586.jpg

DSCN2581.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bruker du polarizer på linsa de ? ]

 

Tenker du på polarfilter? Dette er noe som er håpløst å bruke inne og i dårlig lys, da det krever masse lys for å opprere skikkelig. Tar du bilder i skumring med polarfilter, blir det nesten som natta når du kikker inn i søkeren. Har du en meget lyssterk linse, er det mulig du kan få noen brukbare resultater inne.

 

Bildet er tatt med polarfilter noe som tvinger lukketid opp.

HH11.jpg

 

Polarfilteret er ypperlig til å fjerne stygger refleksjoner i lakk og vinduer. Legg merke til at du kan se inn i kupèn på evoen, selv om sola står på. Et sikulært filter lar deg velge hvor mye/plassering på refleksjonene. Det beste med filteret er at fargene blir knall :)

HH32.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår