Gå til innhold

Problem med clarion vrx928rvd spiller

Ranger emnet


vwfreak

Anbefalte innlegg

Jeg har en clarion vrx 928 rvd spiller som jeg kan få kjøpt om jeg får den til å virke.. Det som er problemet er at cd/dvd enheten er så og si død.. Det satt en cd inni, men fikk den ikke ut ved å trykke eject, så tok den ut manuelt ved å åpne spilleren.. Loadingmotoren går ikke når jeg setter i cd'en, og setter jeg inn cd'en manuelt (åpner spilleren og setter den inn) så viser den ERROR 6 når jeg skrur den på.. Cd'n går heller ikke rundt da..

 

Har renset føleren som sitter i åpningen som gir signal til loadingmotoren om at den skal trekke cd'n inn, men uten hell.. Har også målt på de leningene på kortet som går ut til loadingmotoren når jeg setter en cd i åpningen og da veksler det til 0,022volt (likestrøm) en liten stund... Så det er da noe liv der, men er veldig lite..? Håper noen kan svare og gi noen tips om dette.. har prøvd det meste jeg har trodd var feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) har du prøvd å synkronisere driverket? da processoren skal ha ritkig rekefølge av sensorer som trygger før den starter neste step. Ellers prøv å få mekanismen til å "laste inn cd" uten cd ved å bry manuelt på loading motoren da vil du se at laseren søker etter platen. Men du MÅ vite hva du gjør og hvordan du gjør det ellers kan du skade faktisk synet og skadde spilleren enda mer.

 

ellers kan du skjekke i bruksanvisningen hva den kode nr bettyr. altså "error 6" da det kan være servo kretsene som er defekte.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) har du prøvd å synkronisere driverket? da processoren skal ha ritkig rekefølge av sensorer som trygger før den starter neste step. Ellers prøv å få mekanismen til å "laste inn cd" uten cd ved å bry manuelt på loading motoren da vil du se at laseren søker etter platen. Men du MÅ vite hva du gjør og hvordan du gjør det ellers kan du skade faktisk synet og skadde spilleren enda mer.

 

ellers kan du skjekke i bruksanvisningen hva den kode nr bettyr. altså "error 6" da det kan være servo kretsene som er defekte.

 

 

Hvordan synkroniserer jeg drivverket? Har prøvd å laste inn cd manuelt med å vri ja, men uten cd/dvd enheten koblet til resten av spilleren dvs uten noe strøm.. Skal jeg kunne se at den laseren lyser opp med strøm på enheten når jeg "laster inn cd" uten cd i?

Har drevet litt med slik småelektronikk men blir fort smått etterhvert dette.. :)

 

har desverre ikke noe bruksanvisning på denne.. Låner bare bilen til sjefen på jobben til samboeren for å se om jeg får den til å fungere, og evt kjøpe den..

 

 

Så du mener jeg skal ha strøm koblet til, ha mekanismen i "cd ute" tilstand og prøve å vri på loadingmotoren og loade en cd (uten cd) og se hva som skjer? Kan dette få det til å fungere igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten riktig ;) du må vri uten strøm self, for å etterpå tilkoble strøm da skal driverket i seg selv prøve å fine status på sensorene og da starter servo kretsene laseren når den "vet" om en cd er inne eller ikke. Den sensoren som du har renset er for innladning men det finnes en sikkerhet sensor av samme type lengre bak i driverket og den er nærmere spindel motor, om den "ikke bryttes" slår seg aldri laseren på... så , ikke nok med å ikke låse driverket på innlastning heller ;) men du forstår sikker hva du må gjøre da :)

 

laseren skal du aldri se direkt på, og ta på deg vernebriller eller solbriller hvis du ikke disponerer dedikerte laser briller ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten riktig ;) du må vri uten strøm self, for å etterpå tilkoble strøm da skal driverket i seg selv prøve å fine status på sensorene og da starter servo kretsene laseren når den "vet" om en cd er inne eller ikke. Den sensoren som du har renset er for innladning men det finnes en sikkerhet sensor av samme type lengre bak i driverket og den er nærmere spindel motor, om den "ikke bryttes" slår seg aldri laseren på... så , ikke nok med å ikke låse driverket på innlastning heller ;) men du forstår sikker hva du må gjøre da :)

 

laseren skal du aldri se direkt på, og ta på deg vernebriller eller solbriller hvis du ikke disponerer dedikerte laser briller ;)

 

Godt med hjelp nå! :)

 

 

Om jeg skjønte riktig skal jeg vri mekanismen helt inn slik at den tror den har en cd inni, og da skal laserne begynne å lyse når jeg kobler det sammen igjen? Sett den sikkerhetslaseren som sitter litt lengere inn også ja.. Eller mente du at den sikkerhets-sensoren måtte brytes for at den laseren skal begynne å lyse?

 

Skjønte ikke heeelt... :confused: Skriv gjerne kort liste hva jeg må gjøre nå.. :) Haster egentlig litt da jeg ikke har bilen lengere enn til i morra og må gjøres i kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med hjelp nå! :)

 

den sikkerhets-sensoren måtte brytes for at den laseren skal begynne å lyse?

 

 

ja, det er betingelsen for at den skal lyse... ;) da en cd plate vil bryte strålen på sensoren=cd plate inni... ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga opp å loade uten cd.. Fikk loadet med en cd, men måtte hjelpe til med hånda for at den mekanismen skulle gå ned.. Men gikk da ned og alt virka greit.. Cd'n rulla rundt fint.. Satt den inn med resten og skrudde den på, men like dødt som før.. Ikke noe lys i laser eller noe... Har du noe tips matador? Gir snart opp og leverer tilbake hele driten nå... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den flatkabelen opp til delen der skjermen sitter at det er en liten skade på den etter en cd som han hadde klart å trykke inn der (!).. Kan se ut som den ytterste lederen er av på den flatkabelen.. Kan dette ha noe med det å gjøre, og skaffer evt du ny matador? bilde av kabelen / skaden....

 

IMG_0465.jpg

 

 

Edit: Ser jo at den ytterste lederen på den flatkabelen stopper opp bare.. Ser det hvis man følger den ytterste lederen.. Så da er det utelukka... hmmm... Trenger sårt hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår