Gå til innhold

Hvordan vinkle en diskant for best mulig lyd

Ranger emnet


SSRFW

Anbefalte innlegg

Spiller en diskant best hvis den spiller rett opp i frontruta, eller hvis man vinkler den mest mulig mulig mot fører/passasjer? Har hørt at når den spiller opp i frontruta så "sprer" den lyden mer, noe som vistnok var gunstig. Mens andre sier at man burde lage noen diskanthus/felle inn i stolpe for at den skal spille mest mulig mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ville jeg gått for vinkling mot øret, Da diskant er en mer retningsbestemt frekvens. Frontruta vil bli en omvei og en motstand (rett meg om det er noe, er ikke proff).

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt diskanten sprer lyden har noe g si+

og sette den rett mot front ruta ville ikke jeg gjort i alle fall.

 

å sette diskanten mot frontruta er ikke en god løsning. blir for mye refleksjoner og dette øderlegger lyden. bygg diskanten inn i a stolpen hadde vært tøft.

Vw passelat 1,8 1999 mod

Kenwood, Pioneer, Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men for å ta det enda lenger. Er det best å sette diskantene til høyre/venstre i dashbordet slik at fører og passasjer har en diskant "hver" ? Eller vil det være bedre å sette den i a-stolpen slik at de spiller inn mot ett sentrum midt mellom fører/passasjer?

 

Vinkling av diskantene er en smaksak.

Jeg foretrekker å ikke få diskanten rett i fleisen, så jeg peker begge mot et punkt mellom setene litt over hodehøyde.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å ikke få diskanten rett i fleisen, så jeg peker begge mot et punkt mellom setene litt over hodehøyde.

 

Mvh

Dag Johansen

 

dette vil også gi deg en mer homogen lydbilde, ellers vil den diskanten som er nærmest deg ha et høyere signal nivå og må kompenseres kraftig med tidskompensering=dårligere dynamikk. Gjør det enkelt for deg selv: prøv deg frem med vinklingen, ellers mange bilstereoprosjekter som nevner rundt dette med vinkling og slik:)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forresten skryte litt av Soundstream-komponentsettet jeg fikk i posten i går. (RF60C) Det fulgte med ett par "kopper" som du kunne feste bak på diskanten slik at den kunne stå oppreist på dash/a-stolpe. Ble som ett lite egg når man satt på denne. I tillegg kunne diskanten vris/tiltes i alle mulige vinkler, siden selve diskanten var løs inne i huset. Genial og enkel løsning fra Soundstream for de som vil slippe å støpe egne diskanthus. Ser jo ikke så stilig ut da men. Men det blir nok ikke noe stort problem å vinkle diskanten rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om en har "dobbelt" frontsett, altså 2 diskanter pr. side.

Best å vinkle begge likt (mot samme punkt), eller forskjellig?

Grunnen til at jeg kjørte doble diskanter (dem du nå har) var for å kunne dele dem lavere enn normalt, men fremdeles bevare samme lydstyrke fra dem.

 

En diskant som normalt er oppgitt at den bør deles ved f.eks. 2500Hz er oppgitt slik fordi det er laveste delingen hvor den diskanten tåler sin oppgitte effekt.

Om man dermed ønsker flytte delefrekvensen lavere (f.eks. 1250Hz) innebærer dette at diskanten ikke vil klare motta samme effekt som tidligere. For å kompensere dette tapet i volum kjører man en ekstra diskant i samme (eller litt endret) vinkling. Hvor dypt man kan dele er igjen avhengig av egenresonans-frekvensen til diskanten, ett område man erfaringsmessig bør holde seg unna når man avdeler.

 

Angående vinkling er det MYE man kan komme unna med når det gjelder doble diskanter, men man skal være svært obs på at man bør montere doble diskanter på samme linje, ellers oppstår det fort noen fasemorsomheter man ikke ønsker seg. (Tiden det tar før lyden fra diskantene når lytterens øre bør altså være den samme, selv om vinklingen er endret)

 

Jeg kom jo lett unna det, men mye av dette kom av at jeg spilte mine nær rett opp og det at det ikke var mye "der oppe" som fikk reflektere lyden. Fikk en ekstrem høyde, men med den bekostningen at det var lite dybde.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår