Gå til innhold

4150 flange throttle body?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Summit Racing selger Accel Billett Throttle Body for "4150-style flanges". Det skulle jo bety at den passer rett på et forgasser-innsug. I vareteksten står bl.a følgende: "Comes with intergral TPS and IAC."

Vil det si at denne rett og slett kan brukes istedenfor en vanlig forgasser, eller er det noe mer man må ha her? Ledningsnett? Elektronisk styring?

Jeg har ennå ikke kjøpt forgasser til min motor og prisen på 696$ for throttle bodyen er jo ikke så avskrekkende som 1400$ for de billigste TBI settene fra Accel, Holley og Edelbrock.

Se bildet:

acc-74202pm_w.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summit Racing selger Accel Billett Throttle Body for "4150-style flanges". Det skulle jo bety at den passer rett på et forgasser-innsug. I vareteksten står bl.a følgende: "Comes with intergral TPS and IAC."

Vil det si at denne rett og slett kan brukes istedenfor en vanlig forgasser, eller er det noe mer man må ha her? Ledningsnett? Elektronisk styring?

Jeg har ennå ikke kjøpt forgasser til min motor og prisen på 696$ for throttle bodyen er jo ikke så avskrekkende som 1400$ for de billigste TBI settene fra Accel, Holley og Edelbrock.

Se bildet:

acc-74202pm_w.jpg

du må jo ha resten da, hjerne, alle sensorer ledningsettet etc.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok spe på med noe mere komponeneter ja!

-styringsenhet (hjerne)

-ledningsnett

-dyser

-fuel rails

-Bensinpumpe som gir opp til 45 psi

-returrør for fuel hvis det ikke finnes fra før

-div følere og givere, rørkoblinger etc etc!

-+ triggerhjul for tenning ,braketter for giver til trigger etc

Sikkert glemt noe men i grove trekk må du nok regne med en 20- 25 lapper i tillegg til throttle bodyen hvis du skal kjøpe det meste nytt.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh...

Tenker jeg går for en forgasser likevel jeg..

Takker for svarene.

Dem selger jo komplette tbi sett brukt på ebay for en slik og ingen ting, du får jo nesten en 350 på kjøpet for 300 dollar ink. kasse og ledningssett.:m'm: Kjøp dette frakt det hjem selg motoren og du har tbi settet gratis:happyhappy: :happyhappy: :happyhappy:

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det. Har sett det. Er bare redd det blir noe j*** knot og styr som ender med en motor som ikke vil noenting.

Hva med et painlees wiring sett jeg brukte det til tpi og det var meget enkelt, plug an play.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, til ytterligere 300$

Med min flaks vil jeg da sitte der med en dårlig motor som jeg ikke får solgt, et TPI system som ikke passer og/eller jeg ikke får til å funke, og en rod som ikke går fordi den mangler en forgasser.

Jeg har allerede tatt noen sjanser på Ebay og det har gått greit sålangt. Men et TBI/TPI system vil være såpass nytt for meg at jeg ikke tar sjansen på å kjøpe litt her og litt der, koble greiene sammen og få de til å funke.

Har man en forgasser og en oksygen sensor på en motor som ikke går helt greit, er det ikke mye tvil om hvor man skal begynne: går den for rikt eller for magert vil det vises på sensoren, viser senoren ok, er problemet et annet sted.

Hva jeg skulle gjort med et dødt TPI system hadde jeg ikke hatt filla peiling på. Kan ikke lære meg alt heller. Injection får bli når jeg er viderekommen rod bygger, Kanskje som pensjonist eller noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, til ytterligere 300$

Med min flaks vil jeg da sitte der med en dårlig motor som jeg ikke får solgt, et TPI system som ikke passer og/eller jeg ikke får til å funke, og en rod som ikke går fordi den mangler en forgasser.

Jeg har allerede tatt noen sjanser på Ebay og det har gått greit sålangt. Men et TBI/TPI system vil være såpass nytt for meg at jeg ikke tar sjansen på å kjøpe litt her og litt der, koble greiene sammen og få de til å funke.

Har man en forgasser og en oksygen sensor på en motor som ikke går helt greit, er det ikke mye tvil om hvor man skal begynne: går den for rikt eller for magert vil det vises på sensoren, viser senoren ok, er problemet et annet sted.

Hva jeg skulle gjort med et dødt TPI system hadde jeg ikke hatt filla peiling på. Kan ikke lære meg alt heller. Injection får bli når jeg er viderekommen rod bygger, Kanskje som pensjonist eller noe. ;)

FEIGING...:blah:

Jeg klarte ikke å bytte motor sjøl, måtte ha hjelp så 6 mnd. senere bygger jeg om til 350tpi med 700 kasse alene. :yodude:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg på med LITT mer omfattende ting i garasjen enn å bytte motor da. Dermed er det begrenset hvor mye tid og penger jeg vil bruke på et TBI system i forhold til en 3000kr forgasser som funker like bra på en hot rod.

Mange sier at TBI er så enkelt. Ja, mulig det.

Samtidig ser jeg at kun svært få personer her i landet tar på seg jobben med å tilpasse TPI i gammelbiler og svært mange træler og bytter ut følere, styringer og gud vet hva mer eller mindre på måfå til de ser mannen med ljåen.

Jeg tror installeringen av et slikt system ofte blir mye dyrere (og tar mye lengre tid!) enn prislappen på enkeltkomponentene tilsier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg på med LITT mer omfattende ting i garasjen enn å bytte motor da. Dermed er det begrenset hvor mye tid og penger jeg vil bruke på et TBI system i forhold til en 3000kr forgasser som funker like bra på en hot rod.

Mange sier at TBI er så enkelt. Ja, mulig det.

Samtidig ser jeg at kun svært få personer her i landet tar på seg jobben med å tilpasse TPI i gammelbiler og svært mange træler og bytter ut følere, styringer og gud vet hva mer eller mindre på måfå til de ser mannen med ljåen.

Jeg tror installeringen av et slikt system ofte blir mye dyrere (og tar mye lengre tid!) enn prislappen på enkeltkomponentene tilsier.

Jeg tulla litt med deg da....

Men jeg skjønner ikke hva folk tuller med, det er ikke så vanskelig å få det til bare mann skjønner at alt må være iorden, det er noe annet en en forgasser som nesten starter, tpi starter ikke, derfor byttet jeg ut de fleste sensorene med nye,ny hjerne fra bergheim etc. ledningssettet var meget enkelt du kan ikke koble feil. Har aldri sviktet, startet direkte, suverent. TBI er enda enklere færre sensorer etc. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til forgasser noen gang, neste bilen blir med tbi ( har jo to med tbi idag), grunnen til jeg tenker i tbi banene er at det koster kun kr. 3000.- i konvertering til gass i Polen, kr. 8000.- med tpi. Så tbi er fremtiden for meg , men i Camaroen forblir det tpi.

Har alt inklusive vorteck topper mangler bare 383 under toppene.:well:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Throttle body'en på bildet er i 3 utgaver. 1000, 1200 og 1550 cfm.

Har skjønt såpass at throttle bodyer skal "flowe" mye mer enn en forgasser til samme motor. en 1000 cfm throttle body på en original eller mildt trimmet small block er helt ok.

Foreløpig er det også et pengespørsmål for meg. Et komplettn ytt TBI system for ettermontering på gammelbil koster fra 1400$, TPI koster fra 2400$, en forgasser m/ innsug får man for 5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider