Gå til innhold

Bruksbilen: 1980 Golf 1 Turbodiesel

Ranger emnet


DBakken

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt meg en ny bruksbil da den andre Golfen er litt får glad i bensin. Bilen har en 1,6 Turbodieselmotor og 5 trins kasse. Bilen har en del feil og mangler, men i første omgang så er det å få den gjennom EU kontrollen. Største hinder får de er rust og den går jeg løs på i morgen. Siden dette er en bruksbil så har jeg ingen store planer får denne. Den skal i første omgang lappes sammen og se OK ut.

1986 Peugeot 205 CT

1982 VW Golf 1 CL Automatic

1980 VW Golf 1 Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut noen bilder av bilen.

 

IMG_2699.jpg

 

IMG_2696.jpg

 

IMG_2698.jpg

 

Om noen har framsetene som er likt trekk bak eller et komplett framseter/baksete til en billig penge så send en pm. Trenger ikke være strøkent, men vippen må funke. Sort hatthylle og dørtrekk fremme uten høytallerhull er også av interesse.

 

Så noen kjedelige bilder av rusta.

 

IMG_2701.jpg

 

IMG_2700.jpg

 

IMG_2697.jpg

 

I morgen blir det en handletur til biltema og vis det er opphold så begynne på rusta. Flere bilder i morgen.

1986 Peugeot 205 CT

1982 VW Golf 1 CL Automatic

1980 VW Golf 1 Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny bil :)

Er de håndtakene lakkert eller no? Så så rare ut i fargen.

 

Takk får det. Håndtakene er ikke lakkerte. Mulig det er blitsen som gjør det.

 

I dag har det ikke blitt gjort mye med bilen pga grunn av regn og torden. Har tatt ut Setene i bilen bare da det begynte å regne. Tok å polerte litt rundt på bilen får å se hvordan lakket var. Sånn som lakken ser ut nå virker det som det er en stund siden den har vert polert. Polerte litt og blei straks bedre. Virker som noen deler er byttet og litt lakkforskjell er det, men det er en bruksbil så ingen krise får meg.

 

Mer skjedde dessverre ikke, men satser på oppholdsvær i morgen.

1986 Peugeot 205 CT

1982 VW Golf 1 CL Automatic

1980 VW Golf 1 Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det vert bra vær så fått gjort litt mer på bilen.

 

IMG_2780.jpg

 

Fikk tatt ut teppet i dag og det var ganske møkkete. Eieren før meg har ikke hatt vasking av bil særlig høy på prioriteringslista. Her var det både sneiper, snus, matrester og mye annet rare saker. Fikk støvsug teppene i dag så det ser bedre ut, men de skal vaskes. Spesielt bakerste teppet er tilgriset med et eller annet.

 

IMG_2781.jpg

 

Når teppene var ute så tok jeg ut asfaltmattene. De fremste var ganske lette å få da de var fulle av fuktighet. Litt verre med de bak, men fikk skrapet det vekk. Noe som har et eller annet lurium som man kan bruke for å få vekk alt sammen? Sitter noe kliss igjen som hadde vert greit å bli kvitt når man først har tatt dem vekk. Hullet på bilde over er sannsynligvis laget av en jekk som har gått igjennom. Denne var bulka oppover og slo den ned igjen, men her har det rusta litt. Siden jeg ikke kan sveise så blir det til å ta en plate over og poppe det igjen. Kommer til å kline med tektyl under så ikke det syns på kontrollen. Nå som alle asfaltmattene er ute så fikk jeg sett over gulvet i bilen og kun foran på bilde og reservehjulsbrønnen bak som det er rusten igjennom.

1986 Peugeot 205 CT

1982 VW Golf 1 CL Automatic

1980 VW Golf 1 Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir bra, får du sveist det til våren igjen så er jo det bra!

 

Har mine tvil om det kommer til å bli sveiset til våren da jeg ikke kan det. Så i verkstedbua til brodern/fadern og der er det et sveiseapparat, men ingen i familien kan bruke det så da er jeg like langt. Hadde vert morsomt og prøvd, men litt riski å begynne rett på bilen. Har funnet deksler til noen PC kasser som kommer til å bli brukt i gulvet fremme.

1986 Peugeot 205 CT

1982 VW Golf 1 CL Automatic

1980 VW Golf 1 Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg frem med sveiseapparatet på diverese plater/skrot/overflødig metall (dette har man som regel litt av), så ser du fort at det er ikke noe problem. Sveising er ikke en så veldig vanskelig oppgave, og helt klart best å sveise rusta som er. Prøv med litt forskjellige justeringer på selve sveiseapparatet, og du oppdager nok fort hva som er galt eller tilnærmet rett/helt rett.

 

Dårlig sveising er uansett et bedre alternativ en popnagler, plater og flere kilo tectyl, om jeg skal si min ærlige mening.

 

Uansett, gratulerer og lykke til med "prosjektet" videre:)

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine tvil om det kommer til å bli sveiset til våren da jeg ikke kan det. Så i verkstedbua til brodern/fadern og der er det et sveiseapparat, men ingen i familien kan bruke det så da er jeg like langt. Hadde vert morsomt og prøvd, men litt riski å begynne rett på bilen. Har funnet deksler til noen PC kasser som kommer til å bli brukt i gulvet fremme.

Kjøp deg rep deler eller karrosseriplate på f.eks veng og prøv...

Gulvet er det "tryggeste" stedet å lære da det jo ikke er en så synlig del.

Og skal du ha mer med mk1 å gjøre i fremtiden er sveising en nødvendig kunst da du garantert kommer til å finne mere rust som bør sveises ;)

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve å sveise da. Ikke så nøye om det blir fint, bare får vekk rusta og at det er sikkert. Men litt skeptisk da, tenker på brannfare. Noen forhåndsregler man bør ta vis man skal sveise på bil? Er en del steder det må sveises. Har hatt den på en bukk og fått noen som driver med bil til å se over og det er fire steder det må sveies under får å komme igjennom EU kontrollen. Gulve fremme, Foran på passasjerside (Husker ikke i farta hvor) og begge sider ved bakstillinga (Vanlig sted på Golf 1/2 sa han). Hører ut som mye jobb, men er det noe problem å fikse dette selv?

1986 Peugeot 205 CT

1982 VW Golf 1 CL Automatic

1980 VW Golf 1 Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å koble fra batteriet før du sveiser, ellers må du ut og handle nytt ;)

 

Ang brannfare, så er det bare å passe på å fjerne kitt, dritt og ha metallet du skal sveise på rent så bør det gå bra... Du vil sikkert oppleve litt røykutvikling og måbranner, men disse blåser du lett ut :)

 

Gulvet på begge sider er en smal sak. Er nok litt verre ved bakstillinga vil jeg si, kommer ann på akkurat hvor..

 

Men, selv om det ikke er noen stor kunst å sveise, så kan det høres ut som om du ville hatt godt av å få med deg noen som har litt erfaring ihvertfall... ;)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg huske å ta av batteriet. Har litt panikk får branner. Har ikke sett under selv hvor alvorlig det bak er, men han som så på den sa at jeg måtte ned med bakstillinga i alle fall får å fikset det. Kjenner dessverre ingen som er gode til å sveise som er i nærheten, men får ta problemet når det kommer. Hva burde jeg gjøre med drivstoffrøtet da? Holder det å dekke det til eller bør jeg ta det ut mens jeg sveiser? Har noe metall hjemme som jeg vil øve på før jeg går løst på gulvet. Takker får tips folkes

1986 Peugeot 205 CT

1982 VW Golf 1 CL Automatic

1980 VW Golf 1 Turbodiesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår