Gå til innhold

Piggdekk

Ranger emnet


Gullaksen

Anbefalte innlegg

Kjørte hele fjor vinter på 225/40-R18 piggfrie vinterdekk i Tromsø sentrum, men også turer på eksempelvis E6 / E8 til Fauske og Bodø. Helt uproblematisk med piggfritt. Klart, med 172 rallypigger i hvert dekk kan man kjøre som en idiot på alt av føre, men for normale mennesker med normale dekk og biler så er piggfritt mer enn godt nok.

 

Dessuten, http://www.naf.no - Les vinterdekktesten. Piggdekk er ikke så overlegne som du skal ha det til :)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjørte hele fjor vinter på 225/40-R18 piggfrie vinterdekk i Tromsø sentrum, men også turer på eksempelvis E6 / E8 til Fauske og Bodø. Helt uproblematisk med piggfritt. Klart, med 172 rallypigger i hvert dekk kan man kjøre som en idiot på alt av føre, men for normale mennesker med normale dekk og biler så er piggfritt mer enn godt nok.

 

Dessuten, http://www.naf.no - Les vinterdekktesten. Piggdekk er ikke så overlegne som du skal ha det til :)

 

 

Naf tester jo for Veivesenet, som skal har resultater for å forsvare piggdekk gebyr.

 

Tester fra motor viser noe helt annet, og dem har test kjørere med 20års erfaring.

Selv har jeg kjørt piggfritt siden 1992 Med en Honda Acorrd, og vidre med Opler Record så med Ford Econovan og så Jeep Comanche så med Ford Escort, derretter med Nissan Primera, og så piggdekk på Mb 230E

 

Eneste bilen som kom seg bedre fram generelt om vinteren enn Mb'en, var Jeep'en. Men den hadde 4X4.

 

Hva er rykte, og hva sier tester om Mb 230E om vinter kjøring??

 

Når det gjelder oppbremsing, så opplevde jeg altid å stoppe lenge før planlagt med Mb'en, da jeg var vant med piggfrittt fra tidligere.

 

Men jeg kjører kun 100 000km i året, så har da kun 50 000km om vinteren, så noe særlig erfaring har jeg ikke.

 

Eneste vi har bevist nå, er att en altid kan finne en test med det resultate en ønsker.

 

P.S. den vinteren jeg nevnte, da kjørte jeg rundt med Ford Econovan'en og Piggfriedekk. Det er ikke snakk om hva som går, eller ikke går.

Men faktum er faktisk att piggdekk bremser bedre enn piggfritt på alle is typer og hardpakka snø. Ved vanlig snø, så er det likt, eller pigg en tanke bedre. Aks. kan stille seg noe anderledels, men dette er mer avhengi av bilen enn dekka.

 

Rally pigger er dessidert de dårligste dekka en kan ha generelt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pappaen min har større hjul enn pappaen din...

 

Myndighetene vil nok likevel gjøre sitt til at folk velger piggfritt med avgifter. For mitt bruk er piggfritt bedre enn piggdekk, og det har det vært i 7 år. Slik er det nok for majoriteten av vinterdekkbrukere.

 

Størrelsen på hjulet har veldig liten betydning.

 

Har ikke problemer med att du velger piggfritt, jeg velger det selv.

Men når du setter inn argumenter og påstander, som er stikk i strid med fysiske lover, så syns jeg det bare blir teit.

 

Rart du ikke står med skilt: Piggdekk forbud i hele landet, for da slipper vi salting og sanding, og behøver ikke brøyting før 20cm snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaww. Ta poenget da. Du ramser opp at du kjører ørten mil i ørten biler osv osv, og det ble litt sånn.. "pappaen min er sterkere en pappaen din". Totalt meningsløst i denne sammenhengen. Poenget mitt var uansett at det kjører myye folk rundt på norske veier med piggdekk fordi de tror det er best, mens jeg er overbevist om at de fleste hadde klart seg helt fint med piggfrie dekk. Om flere folk hadde "sett lyset" og byttet til piggfritt hadde det kanskje vært mulig å puste ute om vintern.. I de fleste større byer har svevestøv vært et økende problem de siste årene. I tillegg ville slitasjen på veiene bli redusert.

 

Når har jeg kommet med argumenter og påstander som er stikk i strid med fysiske lover?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaww. Ta poenget da. Du ramser opp at du kjører ørten mil i ørten biler osv osv, og det ble litt sånn.. "pappaen min er sterkere en pappaen din". Totalt meningsløst i denne sammenhengen. Poenget mitt var uansett at det kjører myye folk rundt på norske veier med piggdekk fordi de tror det er best, mens jeg er overbevist om at de fleste hadde klart seg helt fint med piggfrie dekk. Om flere folk hadde "sett lyset" og byttet til piggfritt hadde det kanskje vært mulig å puste ute om vintern.. I de fleste større byer har svevestøv vært et økende problem de siste årene. I tillegg ville slitasjen på veiene bli redusert.

 

Når har jeg kommet med argumenter og påstander som er stikk i strid med fysiske lover?

 

 

Hvem bor på et sted hvor det er is-dekke hele vintern? På "alt" annet er jo piggfritt best.

 

Hvem sa dette.

 

En pigg stikker litt ut av dekket. Og alle forhold som den piggen klarer å bore seg ned i underlaget, så hjelper den til med grep.

 

Det betyr faktisk att den hjelper på alle fører utenom bar asfalt, men flere tester forteller også der att dem er like bra som piggfrie. Men som vi vet, piggfrie dekk som er veldig bra på is, er mindre bra på bar asfalt.

 

så når du sier att piggfrie er bedre på andre føre en is, så går du faktisk mot fysiske lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat SINTEF:

 

En fersk rapport fra SINTEF viser at det er liten forskjell mellom kjøring med piggfri eller piggdekk når det gjelder framkommelighet og uhellsfrekvens. At piggfrie dekk slites raskere enn piggdekk, blir også avvist.

 

 

Fra Statens Vegvesen:

 

Statens Vegvesen har også utarbeidet et informasjonshefte om valg av vinterdekk -"Den lille grønne" (VD 1998b). Her fokuseres det bl a på at et godt piggfritt vinterdekk:

  • Har like god eller bedre framkommelighet på de fleste føreforhold sammenlignet med piggdekk
  • Gir mindre støy og bedre komfort
  • Forurenser mye mindre enn piggdekk
  • Har omtrent samme prisnivå som piggdekk
  • Er sidestilt med piggdekk hos forsikringsselskaper
  • Kan settes på i god tid før de første vinterdagene uavhengig av tidsbestemmelser for piggdekk.

 

 

Transportøkonomisk Institutt (TØI) om Trafikksikkerhet:

 

Fosser og Sætermoes (1995) undersøkelse, viser at piggdekk gir litt lavere risiko enn piggfrie vinterdekk ved kjøring på snø- og isføre, men litt høyere risiko ved kjøring på bar veg, se tabell 3. For alle føreforhold sett under ett, gir piggdekk litt lavere risiko enn piggfrie vinterdekk. Forskjellene er ikke statistisk pålitelige. Siden resultatene viser motsatt fortegn på ulike føreforhold, vil samlet resultatet være helt avhengig av mengden kjøring på ulike føreforhold.

 

 

 

 

Men klart, Statens Vegvesen, Sintef og TØI har ikke peiling på disse tingene.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF Motor:

 

Testvinner:

 

Continental ContiVikingContact 3: 8,3 poeng

 

I år som i fjor er det Continental som vinner blant de piggfrie. På snø er dekket bedre enn det beste piggdekket. På is er også egenskapene overraskende bra. Testførerne skryter av pålitelige egenskaper på is og snø.

 

 

På snø er altså dette piggfrie dekket bedre enn det beste piggdekket, mens t0FFY mener at "så når du sier att piggfrie er bedre på andre føre en is, så går du faktisk mot fysiske lover og regler."

 

Antar de fysiske lover og reglene dine bare gjelder for deg.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du bor sammen med Reodor Felgen på toppen av en fjelltopp så tror jeg ikke jeg får noen problemer.

 

 

Dessuten, korrekt tekst (til signaturen din) er:

 

Jeg er ikke hypp på bråk, ekke no hissigpropp

Men visse folk har visst faen fått meg hisset opp

 

 

[Klovner i Kamp - Fresh]

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Betalte det der forbanna piggdekkgebyret i dag jeg... på internett. Gikk veldig greit men det tar jo en stund før jeg får oblatet da. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden for å "bevise" at jeg har betalt? Kjøpte min første bil i går som det (desverre) var piggdekk på. Kunne derfor ikke betale før i dag! Litt kjipt å få bot når hvis man har betalt men ikke mottatt oblatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte det der forbanna piggdekkgebyret i dag jeg... på internett. Gikk veldig greit men det tar jo en stund før jeg får oblatet da. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden for å "bevise" at jeg har betalt? Kjøpte min første bil i går som det (desverre) var piggdekk på. Kunne derfor ikke betale før i dag! Litt kjipt å få bot når hvis man har betalt men ikke mottatt oblatet!

 

Kvitteringen på at du har bestilt oblat må printes ut og medbringes under kjøring. Da skal du ha ditt på det tørre dersom du skulle bli stoppet og kontrollert før du mottar oblatet. alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår