asmo Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Lest flere steder på forumet her at det ikke lønner seg - økonomisk - å ettermontere turbo. Hvordan kan dette ha seg? Er jo ganske enkel teknologi? Eller er det mer enn bare å montere den kanskje... :doh Siter svensk stål Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 hehe er jo ikkje bare å sette på en turbo på en motor heller da, må jo ha forskjelige moding....... men ka som ikkje lønner seg forstår eg ikkje heilt.... Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 det er vel ikke helt økonomisk og ettermontere turbo.. konverteringe i seg selv koster + motoren gjerne bruker mer drivstoff. Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 sånn sett er det vell billigare å kjøpe seg en komplett turbo motor, eller en bil som det er turbo i:D Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmo Skrevet September 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Ok, men hva vil dere gutta anslå pris for alt (da mener jeg standarddeler) til en '90 med injection? Pris på komplett turbosett altså? Siter svensk stål Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=VoLvO=-740=Tic=- Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 uff..bare lmm er jo flere tusen ny. Siter Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst Volvo V70 AWD R 99mod vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 villa heller ha sett litt på http://www.blocket.se og http://www.jb-bildemo.se etter B230FT/FK nyere er ikkje så dyrt der:D eg skal til svergie sjølv å hente meg en B230ET/FT/FK om du søker på jb-bildemo etter motor så må du sjå på 700 og 900 serien:D har ikkje sett noe på 200 serien enda:D Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0milt Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 b21et! Siter -99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing) -87 24o Turbo (under oppussing) Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Vel, om det lønner seg eller ei, er jo aldri en "fasit". Om du har alle delene liggende fra en gåen motor og du kan skru alt sammen selv, så er det ikke noe problem. Om du derimot skal ha syke effekter ut av din sugemotor, ved ettermontert turbo, må du plutselig ha: Stempler (lavere komp) Råder (om den er av "svake" b230 typen) Oljerør/slanger Turbo Intercooler Hjerner (med mindre det er gasserturbo) Større dyser? Som sagt, har du alt liggende og for mye fritid/er singel, så kan du jo mekke dette sammen. Om du derimot må gå å kjøpe masse deler, er det gjerne mye billigere å kjøpe en b230ft/fk for ca. 10-15k, komplett. Når det er sagt, kan du selvsagt slenge på en brukt turbo, et brukt manifoil, en original intercooler, noen originale rør og kjøre LAVboost. Du vil tjene effekt på dette også, men om du ikke har deler, går det nok med et par lapper her også! (oljerør/slanger,m.m.). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Å turbokonvertere en 230F (som du har?) koster i de fleste tilfeller mere enn en komplett turbomotor fra sverige... I tillegg til de delene som er nevnt må du ta ut olje til turboen ett sted, samt sende den tilbake på ett annet... Må jo også ha ett annet eksosanlegg (det må du ha uansett). Så hvis du skal kjøpe løse deler så blir det masse kroner, og du sparer deg for mye bråk ved å bytte til en FT motor e.l. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmo Skrevet September 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Nemlig, da stemte det jeg hadde hørt. Ja, har vel en B230F ja. Takk for hjelpen gutta. Siter svensk stål Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 men siden du har en '90 B230F så passer jo ledningsnettet ditt rett over på en B230FT/FK med noen veldig små modifikasjoner. Du trenger bare hjernene i tillegg til selve motoren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 hvis du skal konvertere en 230f må du ha: turbo brukt 1500-3000 intercooler orginal ca 1000 slanger orginale/samco 0-1000 slangeklemmer 50 kr må sveise oljeretur i bunnpanna(enklere enn og borre i blokka) gratis? ett t stykke ved oljetrykksbrytern for olje 70 kr? oljeslange for olje til turbo 200-500 oljeretur 0-200 eksosmanifoild ca 800 eksosanlegg 2-3000 vet ikke hvordan det blir med orginale styreenheter men hvis du må ha det så er det jo 2-3000 for ft/fk bokser. dysene holder ikke langt.. lite optimal kompresjon med orginale stempler. rådene tåler vel rundt 200-250? Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet September 30, 2006 Rapporter Share Skrevet September 30, 2006 pluss andre ting man ikke tenker på.. som filter f.eks Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.