Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Dere er nå snille da gutter. Tar meg inn i varmen på denne måten etter at jeg har vanæret et samlet bilforum...

 

Tilbake til selve kvissene (og muligheten for nye fornedrelser):

Radie på tennpluggelektroden trodde jeg at hadde til hensikt å unngå hot spots og pre-ignition, ikke nødvendigvis at den smeltet ned på stempeltoppen.

 

Atter igjen er jeg spent på hvilken metode man kan benytte for å få løsnet et fastrustet stempel uten å skade veivpartiet under forsøket og uten å åpne motoren. Ringrevene som blant annet overhaler hønngamle stasjonærmotorer, traktormotorer osv sverger jo til diesel i forbrenningsrommet og masse tid (gjerne årevis) etter det jeg har forstått, blant annet gjennom artikler i Norsk motorveteran. Gleder meg til svaret, jeg har 3 gamle V-åttere som skal få en dose av denne vidundermetoden... :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer ikke på noen annen metode enn diesel i sylindrene og LANG forlenger med LANGT rør på veiva å dra å hoppe på :)

 

Lurer fælt nå........

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel komme med løsningen etterhvert.Skjønt løsning og løsning, dette er ingen mirakelkur akkurat. Skru ut pluggen på den sylinderen som står for tenning.Lag en overgang fra tennplugg til en vanlig greasnippel og kjør på. En trykkluft greasepresse er klart å foretrekke selv om det visstnok skal gå med manuell også. En vanlig greasepress lager et vannvittig trykk og greasen er tykk nok til å ikke å trenge nevneverdig forbi ringene. Men som sagt oljefilmen på dette rådelageret blir sikkert presset vekk og belastningene på veiv og råder blir enorm. Må prøves på eget ansvar altså. Og som jeg sa tidligere så vil en motor som står så fast neppe bli helt frisk igjen uten overhaling.

Kan nevne at en vanlig håndholdt greasepresse brukes til å stramme beltene på endel av forsvarets stridsvogner (NM113 bla hvis jeg husker rett)

Ellers vil jo også en høytrykkspyler med 100 bar trykk gi en kraft på rundt 8 tonn på et stempel med 10cm diameter.Kunne kansje gjort susen?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Det er jo ingen grunn til å tute og kjøre med en motor som har sittet fast. Med overveiende grad av sannsynlighet har denne store skader innvendig etter å ha stått med vann i sylindrene i årevis, dessuten vil den gå heller dårlig en stund med sylinderen full av fett. Da snakker vi lavoktan...

 

På den annen side kan likevel denne metoden ha mye for seg og er kanskje mer skånsom enn metoden jeg benyttet da jeg skulle få ut det siste stempelet fra V-åtteren jeg overhaler: en enhånds-slegge og en passende trekubbe mot stempeltoppen. Da var riktignok resten av motoren demontert og veiva fjernet, men det føltes ikke godt å banke løs på motoren med slegge...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er noe som sier til deg at du gjør noe skikkelig galt da :D

 

Vært borti det samme, men er jo bare å tenke at det er for en god sak :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyll den respektable syllinderen med WD-40, la den stå i to tre dager.

da har Wd`n spist seg ned i legeringen av rust som har oppstått, og du kan da lett bruke felgens metode.

 

(har forresten lest 548 poster her nå, og har en del spm og lureri, men det for ligge litt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med "vidunder" middelet Fortè?

Jeg har selv brukt dette på girkasser, diesel og bensin motorer.

Vet ikke hvordan det er å bruke når noe står helt fast da for dette skal jo gå drivstoffets vei gjennom dyser osv.

Men en mekaniker jeg kjenner har fått motorer som NESTEN har stått til å løsne og gå som bare det.

Det er jo ett rense\smøre middel.

Kunne helt litt rett i rommet og sett hvordan det hadde virket etterhvert.

På diesel bilene har man jo dette rett i ett nytt filter pluss resten i tanken og lar den gå i kun kort tid.

Deretter lar man den stå over natten, så er det bare å tute og kjøre.

Men dette er ett sterkt middel som må brukes med omhu i konsentrert form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden er nok best med få sylindre.Å skulle løse 7 fastrustne stempler med et stempel er jo brutalt. Metoden er kun beregnet på ekstrem tilfeller hvor flere dager med rustløser ol ikke var nok.

Slenger på en til jeg:

 

Dere som har demontert en eldre motor vet at sylindrene alltid er mest slitt øverst, der som stempelringene snur. Hvorfor?

Og måler dere ut en motor så vil de fremste sylindrene nesten alltid være mest slitt. Hvorfor?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, slitekanten kommer av den til stadige trykkforrandringen som "kaster" stemplet frem og tilbake i syllinderveggen som sørger for at det er mer slitasje i topp enn i bunn.

 

hvorfor de fremste stemplene som oftest er mest slitt? tenker du da på ringene eller selve syllinderen?

for på en 4er så er det som oftest syllinder 3 som har fått mest juling grunnet varme. ( en del av cossie gutta har for eks en større dyse på syllinder 3 for og hindre motor havari )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår