Gå til innhold

Hva er hemmelig i en 800hk topp?

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Hva er hemmelig i toppen på en 800HK 200SX motor for eksempel?

 

Kammene, ja...

 

Men ventiler er jo størst mulig, venttl løftere så lette og stive som mulig, samme med fjærer osv... Det er jo ikke deler som direkte har noe med effekt å gjøre i så stor grad som kammene?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 hk i en fabrikk 2 liter ottomotor har kort levetid og turboen må være så stor at dreiemomentkurven generelt er ubrukelig til annet enn dragrace på maks turtall.

 

Nøkkelen er god gassutveksling, basert på topp,ek.manifold, innsug og rett valg av turbo.

 

Er jo flere som tar ut 800 hk av 1.6 liter vtec motorene i usa til drag, men de er ubrukelig på gaten for man må ha minst 5-6 tusen rpm for å spole opp den enorme turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hemmelig i toppen på en 800HK 200SX motor for eksempel

 

Kostnadene....;)

 

Se f.eks. her: Muppen - 765hk 200SX

 

Veldig mye standarddeler i den toppen, selv om den er langt fra original. Det er tydelig at det er viktigere at alle delene i motoren fungerer sammen med hverandre, enn at toppen er "værst"....

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve ventildiameteren er ofte ønskelig å holde "passelig stor" (ofte er OEM størrelse mere enn nok). Dette fordi hvis de er for store kan man få problemer med å komme over minimum valve-to-valve- eller piston-to-valve-klaring når man måler inn kammene man har tenkt å bruke. For Honda B-serie gjelder ingenting annet enn OEM ventilstørrelse om man har tenkt å bruke f. eks. BuddyClub Spec 5, Toda D, Jun 4, Skunk² Pro3+ eller de myteomspunne' turbokammene fra Full-Race. Hjelper ikke med all verdens løft, durasjon eller timing på kammen om den smeller ventila' rett inn i stempla eller hverandre når man justérer inn kamdrevene for best power på dynoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår