Gå til innhold

En tur på rullende landevei

Ranger emnet


Salmacis

Anbefalte innlegg

Var en tur på rullende landevei i dag. Justeringen ble gjort av Per Guldbrandsen v/ Auto Consult i Skotselv. Bilen er en Corrado G60.

 

Per skrudde litt på det justerbare kamdrevet samt justerte tenninga og ...vips mer power :eddie

 

Etter første tur var resultatet 156kW ved 6000 omdreininger maks dreiemoment på 300NM ved 3890 omdreininger.

Det rare var at jeg hadde 0 grader på tenningen, vel kanskje ikke veldig rart iom jeg hadde tatt tenniga litt tilbake pga tenningsbank.

 

Etter 2 turer til med mer fortenning og litt justering av kamdrevet endte jeg på 162,5 kW ved 6000 omdreininger og maks 305NM ved 3880 omdreininger.

 

Ganske morsomt faktisk å vinne 6,5kW på 1 1/2 time, men det artigste var at bilen ble utrolig mer responsiv og rask på gassen. Absolutt verdt pengene!

 

Ps. Hvordan i all verden legger man in bilder her (som ikke ligger på nettet men på min PC)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, effekten er på veiva. Jeg glemte å skrive det.

 

I utgangspunktet hadde jeg håpet på noe mer, men ettersom jeg har blitt mer og mer kjent med motoren (PG) har jeg kommet til at et HK tall over 220 - 230 begynner å bli temmlig vanskelig å oppnå (les ikke umulig, men vanskelig). Angrer litt på at jeg ikke valgte 65 laderhjul og store ventiler, men men bilen er lett og går bra! :happyhappy:

 

 

Spec Motor

• Komplett nyoverhalt 1.9Liter m/ Smidde SLS Stempler.

• PG blokken er borret og honet av Oslo Sylinderservice.

• Veiv er balansert og polert av Oslo Sylinderservice.

• Alle rådelager og veivlager nye og av Sputter type.

• Rådebolter og alle pakninger nye.

• Nyoverhalt og RS portetet P-topp av SLS.

• Portet og tilpasset innsug til toppen av SLS.

• Shrick 272/276° asymmetrisk kamaksel (S-TEC spesial).

• Portet og overhalt G-Lader (kun orginal deler og forsterkede lager)

• DBilas justerbart kamdrev.

• Forstørret og polert gasspjeld av SLS.

• Tannreimdrift med 68 laderhjul (SLS).

• 3.5 Bar Bosch bensintrykkregulator.

• Red Top dyser (332ccm @ 3,5Bar).

• SNS Stage 5 Custom Chip, programmert for bilens oppsett.

• K&N Luftfilter.

• Oil Catch Tank.

• Bosch W5DPO plugger.

• Ladeluftkjøler fra Golf G60 uten klima (På størrelse med Rally IC).

• Bartek aluminium/Samco silikon ladeluft slange/rør kit.

• Tezet Grenrør.

• Supersprint Mega 120 Effektanlegg.

• Metall Kat (VR6).

• Schrick Aluminium bunnpanne.

 

pluss pluss pluss...

 

Motoren har gått 17.000 km nå og maler som en katt :)

 

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

• Red Top dyser (350ccm @ 3,5Bar).

 

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder senere.

Red Top dysene er 332cc v/3,5 bar

 

Gode tall der :D

 

Husker du hvilken komp du kjører med? 8,5?

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det er standard komp på stemplene, 8.0:1.

 

Det var fortsatt litt å hente ved å øke fortenningen, men da mister jeg effekten i bunn pga tenningsbank. Må da over 2000 - 2500 rpm for å forhindre bankingen og litt av morroa er jo at man slipper å gire hele tiden ;)

 

Bilder fra justeringen:

dyno1gq1.th.jpg

 

dyno2vr0.th.jpg

 

dyno3hi1.th.jpg

 

dyno4cx6.th.jpg

 

finalnumbersbb4.th.jpg

 

finalgraphdn5.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra at noen endelig sjekker skikkelig i stede for å anta effekt. Stå på! Var morro å vite mods også :hide

 

Setter ting i perspektiv. Ser jo en del Corradoer med over 200 hk med bare chip og ladehjul

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter ting i perspektiv. Ser jo en del Corradoer med over 200 hk med bare chip og ladehjul

 

Ja, det er sikkert og visst.

 

Når jeg startet prosjektet var målet 250HK, men jo mer jeg lærte om og gjorde med motoren, dess mer gikk det opp for meg at det ville trolig ikke la seg gjøre med de forutsetningene jeg hadde lagt til grunn. Et mer aggressivt oppsett ville trolig brakt meg nærmere målet.

 

Men det har vært veldig gøy og ikke minst lærerikt, pluss Corrado'en går jo greit da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Jaggu mye mods for å oppnå de hestene.

Lurer på hvordan den corradoen med 300 hk klarte det jeg gitt :D

 

Eneste erfaringen jeg har av han Per er at han brant opp en Honda motor 6 mnd etter jeg hadde bygget den, så håper han er forsiktig.

 

Takk for det :)

Ja, jeg syns ikke kronene jeg har lagt i dette står seg i forhold til hva jeg har oppnådd av effekt, så nå blir det 16VT!!!

 

300HP pytt pytt, bare å montere mindre laderhjul og og inn med ny chip...Hehe :D

 

Oops, det er kjiipt :(

 

Ser du har 16VT i signaturen din..... har du fått det godkjent?

 

Hva gjør folk som ikke har dette godkjent når EU kontroll nærmer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår