_Kenneth_ Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Hei, søkte på "bremseveske", men fant ingen tråd om å bytte veske på hele systemet, kun om lufting osv.. Jeg ønsker tips og råd i forbindelse med å bytte all bremseveske på bilen, både i rør og i kalipperene.. Regner med det er greit å få tømt ut alt før du har på ny, så vi har kontroll på hva som er gammel og ny veske.. Jeg ser for meg at jeg må demontere kalipperene og tømme disse ved å snu de opp-ned å la veska renne ut hulled der bremserøret/slangen sitter, så den er vel grei, eller finnes det tappeskruer i bunn på noen modeller..? Når det gjelder rørene ser jeg for meg bruk av trykkluft i motorrommet, og blåse det ut på den måten, selvføgelig er rørene da koblet fra både oppe der jeg blåser, og ved hjulene.. Men hva med mastersylinderen, er det noen kurant måte å få ut veska der, eller har ikke det noen betydning om det er igjen en liten skvett der..?? Og til slutt, hvilken bremseveske er bra til aktiv kjøring..? Hvis en skal en tur på bane med tid og stunder, så hadde det jo vært lurt å få på noe såm tåler dette med en gang..?? Hørt at Castrol SRF skal være bra, men hvilken "DOT"..?? Er vel 5 eller 5.1 som er tingen, men kan man bare ha dette på alle bremsesystem uten videre..?? Har hørt at en av disse "flexer" mer, slik at du får litt fjær-effekt i pedalen.. I dette tilfellet skal jo all gammel væske ut, så kommer ikke borti blandingsproblematikk.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Det er ikke så omstendig som du beskriver. Det vanligste er å løsne luftenippelen på en av bakbremsene, pumpe på pedalen til det bare kommer ut luft. Så gjør du det samme på alle de andre caliperne. Så starter du med å fylle opp bremseveskebeholderen med ny væske og lufter alle caliperne på nytt. Begynn bak. Jeg pleier å pumpe endel etter at lufta har kommet ut slik at du får fludhet ut all gammel bremsevæske. Jeg pleier å bruke en gjennomsiktig slange fra luftenippelen og ned i en colaflaske. Du ser da for om bremsevæsken som kommer ut av slangen er ren og luftfri. Dot 5 bremseveske er "bakoverkompatibel" med Dot 4 og 3, slik at det ikke gjør noe om disse blandes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Men slik du beskriver det vil vi ikke få tømt det som er i kalipperen, siden lufteskruen står på det høyeste punktet.. Og forøvrig er det ikke alle mastersylindre som tåler den lange vandringen den får når du trykker pedalen i bunn.. Har erfart dette fra Nissan Laurel, skulle lufte der, og der ble sylinderen ødelagt.. Byttet sylinder (brukt), og det samme skjedde.. En mekaniker sa det var normalt at det kunne skje, da pakningen ikke var vant til denne vandringen.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 DOT 5 væske er silikonbasert, og skal ikke blandes med DOT 3 og 4. DOT 5.1 (Noen ganger kalt 4+/4.1) oppfyller DOT 5 kravene, men er glykoleterbasert og kan blandes med de gamle. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Men slik du beskriver det vil vi ikke få tømt det som er i kalipperen, siden lufteskruen står på det høyeste punktet.. Og forøvrig er det ikke alle mastersylindre som tåler den lange vandringen den får når du trykker pedalen i bunn.. Har erfart dette fra Nissan Laurel, skulle lufte der, og der ble sylinderen ødelagt.. Byttet sylinder (brukt), og det samme skjedde.. En mekaniker sa det var normalt at det kunne skje, da pakningen ikke var vant til denne vandringen.. Godt spørsmål..Metoden fungerte 100% hos meg og jeg merker forskjell. Vil tro du får ut det meste av gammel væske ved å pumpe igjennom. Hvis det er veldig om å gjøre, så kan du løsne calipperen og snu den slik at luftenippelen er det laveste punktet?. Det finnes adaptere å få kjøpt som gjør at du kan sette trykkluft fra dekket på bremseveskebeholderen slik at du slipper å pumpe med pedalen. Da er det bare å åpne luftenippelen og vente :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 DOT 5 væske er silikonbasert, og skal ikke blandes med DOT 3 og 4.DOT 5.1 (Noen ganger kalt 4+/4.1) oppfyller DOT 5 kravene, men er glykoleterbasert og kan blandes med de gamle. Greit å vite. Da er det 5.1 jeg har brukt. Husker det stod på flaska at den var blandbar med de gamle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Da har jeg det vel klart.. Og bremseveske DOT5.1.. Men noen merker som er bedre enn andre, eller er det kun Castrol som gjelder..?? Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Da har jeg det vel klart.. Og bremseveske DOT5.1..Men noen merker som er bedre enn andre, eller er det kun Castrol som gjelder..?? Dot 5.1 er Dot 5.1, uansett hvilket merke det er. Det er vel bare magefølelsen som skiller merkene ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Ja, det er jo sant.. Men DOT5.1 er en MINIMUM spesifikasjon for hvor mye temperatur den tåler.. Denne vet jeg ikke, men la oss si 300 grader til bruk i dette eksempelet.. Alle DOT5.1 skal tåle minimum 300 grader.. Biltema sin, om de har, sier vi tåler 305 grader.. Castrol sin tåler 350 grader.. Begge er DOT5.1, men det fortsatt forskjellige kvaliteter og kanskje holdbarhet.. Derfor tenkte jeg på å få vite et merke.. :) Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Helt unødvendig å "tømme" kaliper for bremsevæske ved å bruke luft eller snu kaliper opp ned. Du vil uansett ikke få med all gammel bremsevæske som er i ABS-pumpen. Da må du ha VAG-COM for å tvangskjøre ABS-pumpen (med alle hjul løftet fra bakken). Sug ut eksisterende bremsevæske fra beholder (ikke med munnen) :) Fyll på med ny bremsevæske. På S4/S6, start lufting av bremser fra høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran. La det gå med 0,6-0,7 liter til hver kaliper bak og ca 0,4-0,5 liter til hver kaliper foran. Bruk pumpemetoden (med en trekloss under pedalen for å begrense mastersylinders bevegelse) eller sett trykk på beholderlokket (de har på Mekonomen). Pass på å etterfylle bremsevæske i beholder hele tiden slik at det aldri blir tomt (da må du starte på nytt).. Bruker du denne metoden får du ut 99% av gammel bremsevæske og det er mer enn tilstrekkelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg