Gå til innhold

Linux Guruer

Ranger emnet


nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Kan tenke meg at det sikker er noen spesialister på linux her inne. Har planer om å få installert linux på en litt eldre maskin, men har ikke peiling på hvor jeg skal laste ned rette versjonen av linux. Jeg er avhengig av den versjonen som inneholder installasjonsveiviser pluss x-windows.

 

Noen som vet hvor dette kan lastes ned?

Er det en spesiel måte man må benytte til å brenne ut disse iso filene til linux(har hatt problemer med dette tidligere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoRaggar

gå for redhat, eller slackware.. det er i hvertfall de jeg syntest var lettest å innstallere og bruke..

 

Eller gå for noe du kjenner noen andre bruker. Da er det lettere å få hjelp.

 

Stort sett alle de store distribusjonene har det du etterspør, men om du er en nybegynner så tror jeg du gjøre klokt i å starte med RedHat eller Mandrake.

 

Disclaimer: Jeg har ikke forsøkt noen av de to selv på et par versjoner, her i gården er det Debian GNU/Linux som gjelder.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del linux distroer, lett å gå seg vill, vanskelig å finne "sin" verson, jeg vil anbefalle deg slackware eller gentoo (gentoo er ukjent for mange, men det nyeste innen linux)

 

Men i ditt tilfelle vil nok slackware være det beste der du også har mulighet for mange forskjellig oppsett av X... slack er mange hakk kvassere enn redhat.. debian blir vel det samme som win 3.11 i forhold ;) så.. skal du ha noe.. og hvertfall i X.. slackware er din venn... trenger du hjelp, nettet..

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bing

Det finnes en del linux distroer, lett å gå seg vill, vanskelig å finne "sin" verson, jeg vil anbefalle deg slackware eller gentoo (gentoo er ukjent for mange, men det nyeste innen linux)

 

Men i ditt tilfelle vil nok slackware være det beste der du også har mulighet for mange forskjellig oppsett av X... slack er mange hakk kvassere enn redhat.. debian blir vel det samme som win 3.11 i forhold ;) så.. skal du ha noe.. og hvertfall i X.. slackware er din venn... trenger du hjelp, nettet..

 

Hva er dette for noe tull? Kan du begrunne det du sier? Det virker jo bare som fyllerøl.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er rett og slett bedre.. :) på samme måte som xp fremfor 98.

sikkert mange som ikke har prøvd annet enn f.eks redhat som syntes det er det beste, men hvordan kan man si det om man ikke har prøvd annet?

 

jeg har prøvd det meste og vil anbefalle slackware, veldig greit å installere osv.

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bing

det er rett og slett bedre.. :) på samme måte som xp fremfor 98.

sikkert mange som ikke har prøvd annet enn f.eks redhat som syntes det er det beste, men hvordan kan man si det om man ikke har prøvd annet?

 

jeg har prøvd det meste og vil anbefalle slackware, veldig greit å installere osv.

 

Du må jo forklare hva som er bedre. Ikke bare si at det er bedre, det gir oss andre veldig lite matnyttig informasjon.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Gentoo er grafisk installasjon?

 

RedHat, ikke bruk 9.0 da den er full av buggs, gå isåfall for 7.3, eventuelt 8.0.

 

Er ideen å utforske linux? Isåfall kan du godt prøve forskjellieg linux distroer.

 

Icepack er en veldig enkel distro, som har de fleste programmer klare for deg ved endt installsjon.

 

Men linux kan skreddersys og det er de forskjellige distroene, derfor bør du prøve deg fram til du finner en du liker. Selvom linux er Open Source, er det vanskelig å starte med programmering av kjernen o.l før du skjønner det systemet den distroen allerede er bygd opp på.

 

Mvh

Roy aka Precious

 

PS, skal du spørre om hjelp fra linux guruer på nett eller irc, bruk kloke spm. Ellers vil du fort finne ut hva RTFM betyr.

 

#linuxguiden @ EFnet eller #linux på Undernet.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår