Gå til innhold

Finsparkel Biltema

Ranger emnet


Porsche911c2

Anbefalte innlegg

Har brukt noe finsparkel fra Biltema. Måtte fylle igjen noen små ugjevnheter på ei vinge jeg har.

Sparklet, pusset det helt plant med resten og grunnet. Etter å ha pusset over grunninga var det slett og fint. Lakket. Helt slett og fint da også.

Men etter noen uker har jeg oppdaget at det er et lite søkk der hvor det ble sparklet. Må gjøre hele jobben på nytt igjen. (Temmelig sikker på at sparkelet var gjennomherdet da jeg grunnet)

 

Noen som vet om dette er typisk for Biltema-sparkel, eller er det et generelt problem ved sparkling?

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt noe finsparkel fra Biltema. Måtte fylle igjen noen små ugjevnheter på ei vinge jeg har.

Sparklet, pusset det helt plant med resten og grunnet. Etter å ha pusset over grunninga var det slett og fint. Lakket. Helt slett og fint da også.

Men etter noen uker har jeg oppdaget at det er et lite søkk der hvor det ble sparklet. Må gjøre hele jobben på nytt igjen. (Temmelig sikker på at sparkelet var gjennomherdet da jeg grunnet)

 

Noen som vet om dette er typisk for Biltema-sparkel, eller er det et generelt problem ved sparkling?

 

 

At du får sig er vell ikke et ukjent fenomen, og kanskje hadde det beste vært å klaget på biltema sparkelen, men det er nok slik med andre typer sparkel også. Det beste er vell når man har sparklet at man tar litt fyller på, og lar det stå en stund før man går over det igjen og pusser litt før lakkering.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fyller igjen ett "hull" så er det eksrtemt viktigt å slipe ut kantene så langt som mulig, for å unngå Synkninger etterpå,

Klassiske er når folk punktblåser eller bruker annet slipemiddel og ikke sliper ut kantene før de sparkler, å bilen blir full av runde synkninger overalt...

 

Kan ha noe med att det er kaldt der de jobber og legger fyller, for når de da får den i en lakkboks der det er 20+ når en lakker og 60-70 på tørk, så skajer det ting!:m'm:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å si det sånn....

 

Skal en gjøre noe med bil....

 

Å ikke har råd til å kjøpe seg noe bedre enn sparkelen fra Hagmans eller Biltema... Ja da er det vel litt sånn at du får hva du betaler for!

 

Mitt tips til dere gutter er Kombi -let fra Wuhrt...

Gulfarge, går på galvaniserte plater og er deilig å smøre, fin å slipe, og ikke så Porøs og porete som "kritt" sparkelen til biltema....

 

Men den blå boksen til Biltema med Glassfibersparkel....

Den har jeg funnet godkjent!

 

Man har prøvd mye, å finner ut hav som funker etterhvert....

Kådda med det her nå i 17 år, så litt har en fått prøve.:m'm:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en bulk er det vell lurt å gå over med en pennhammer å slå ned den "kuen" som har dannet seg rundt bulken. Resten kan sikkert andre svare på,

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har en ganske stor 'bulk' å fylle igjen, bør jeg da bruke glassfibersparkel først? Hvor tykt lag kan man legge med finsparkel?

 

Beste er å prøve å komme til på innsiden å få den ut mest mulig, så blir jobben mindre, å ja som sagt over, lurt å prøve å flate ut "bølgen" (var det ett bra ord?) som blir ved siden av bulken...

Kan nesten rette småbulker på krommede flater på den måten nesten...:m'm:

 

Skal du "fylle" så MÅ du slipe med gråvt papir,60-80 i skaden , da vil nesten alt bite skikkelig godt, bruker gjerne glassfiber i bunn, eller på plasser som har vært så bulka at det ikke kan bli fint med lette midler, og gjerne over sveise sjøter.

 

Hvor tykt en kan legge med vanlig sparkel?

Vi sier minst mulig, det er det vi prøver på hele tiden!:knock:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår