Gå til innhold

Smalere bakaksel til min -71 Camaro

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei der ute, er det noen som kjenner godt til GM sine 10bolt bakaksler?

 

Jeg har en 1971 Camaro med en 10bolt bakaksel med sperre. Har fått tak i nye felger til bilen, men de bygger litt for mye utover. Det jeg da ønsker, er en annen 10bolt bakaksel som er litt smalere. 1-2 tommer smalere vil bli perfekt. Det går å kjøre med bilen som den er med maks trykk i demperene bak, men det er ikke noen ok løsning...

 

Det jeg trenger er en bakaksel som jeg kan tilpasse min bil uten at det koster alt for mye. Får jeg tak i en smalere med sperre, da kan jeg selge den jeg har for å finansiere den nye...

 

Ja, jeg kan jo bare bruke andre felger, men det er ikke noe alternativ. Jeg SKAL bruke de jeg har. Eneste alternativ er å bygge om den bakakselen jeg har, eller få tak i en annen 10bolt bakaksel som er 1-2 tommer smalere. Og NEI, jeg skal ikke ha en 12bolt eller en Ford 9". Det går å korte inn bakakselen, men detter veldig dyrt og det har jeg ikke råd til...

 

Legger ut noen bilder på en av mine hjemmesider av felgproblemet her etter neste tur i garasjen:

http://home.no.net/acenter

 

Hvis det er noen som kan måle bredden på sine bakasler og gi meg tilbakemelding, ja da kommer jeg snart i mål med dette prosjektet... Det målet jeg da er ute etter er fra innvendig mellom bremseplatene..

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://50chevy.freeservers.com/Suspension_Widths.html'

 

her har de lista noen gmaksler og bredder hvertfall.

 

 

Takker for linken, men jeg ble ikke så mye klokere. Skal prøve å få målt den jeg har og se hvor jeg havner hen i forhold til de som er på den siden.

 

Et godt hjelpemiddel ser det ut til å bli ihverfall... Er det noen andre som har noen mål??

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke ann å maskinere vekk noe gods på felgene da?

Eller er de tynne i godset i senter? Dette er jo et alternativ da.

Viss det er nok material å ta av da.

 

Å korte en bakaksling er ikke så vanskelig som folk tror, viss du bare har noe som kapper helt beint å et sveise apparat og noen som kan stikke nytt spor i stikkakslingene så er du der. Viss det bare er en tomme på hver side så er det sikker bare å kappe av stikkakslingene og stikke nytt spor, splinesen er sikker lang nok til det. Viss ikke må det enten freses nye splines eller kortes i andre enden.

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke ann å maskinere vekk noe gods på felgene da?

Eller er de tynne i godset i senter? Dette er jo et alternativ da.

Viss det er nok material å ta av da.

 

Å korte en bakaksling er ikke så vanskelig som folk tror, viss du bare har noe som kapper helt beint å et sveise apparat og noen som kan stikke nytt spor i stikkakslingene så er du der. Viss det bare er en tomme på hver side så er det sikker bare å kappe av stikkakslingene og stikke nytt spor, splinesen er sikker lang nok til det. Viss ikke må det enten freses nye splines eller kortes i andre enden.

 

Lykke til.

 

Det går ikke å ta noe av felgene, har ikke utstyr til å kappe drivakslinger og sveise sammen igjen. Kjenner ingen som kan ta seg av noe sånt her i nærmiljøet her...

 

Har fått et tips om at det er smalere akslinger som bare må flyttes fester til bladfjørene på. De skrev følgende i en mail:

 

Jeg målte grovt på en kompis sin '75 Nova (4.generasjon), som har samme bakakselbredde som 67-69 Camaro/Firebird og da altså '68-79 Nova/Ventura/Apollo/osv

 

Senter av feste mot bladfjærer, side til side: Ca. 106cm

 

Disse er smalere, og kan være en løsning for deg, da det eneste som må endres er festene på akselhylsa for bladfjærene (Flyttes ut) Om det er plass ut mot bremseskjoldene vet jeg ikke, men det kan kanskje kombineres med fjærlenker som flytter fjæra inn i bakkant, og gir mer plass til hjul?

 

En jeg kjenner har en '67 Camaro med 70talls Camaro aksel i, som er bredere. Det passer han perfekt, siden han har BMW-felger med mer innpress enn amerikanske biler. Der er kun bladfjærfestene flytta inn.

 

 

Hvis noen kjenner til en slik bakasel som de beskriver, vil jeg at dere tar kontakt på min epost eller legger inn en melding her....

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår