Gå til innhold

hvilke motor er enklest og trimme???

Ranger emnet


pjv84

Anbefalte innlegg

Å tro at man kan beholde så forferdelig mange av originaldelene i en Audifemmer ved et effektuttak på 700 hk er nok en dagdrøm dessverre. Både sprut, dyser, grenrør, turbo, råder, stempler, intercooler og kamaksler må byttes ut.

 

Den aller billigste motoren å trimme til det nivået må være min egen 37,4-liters stridsvognmotor. Den kostet meg 20 000 kroner og har 830 hk i originalt. Men siden den veier 2 tonn og har et maksturtall på 2300 omdr/min så har jeg en følelse av det ikke er slike råd du er ute etter.

 

Selv regner jeg med å koste på Audimotoren min minst 150 000 kroner for å nå effektmålet jeg har satt på beskjedne 550 hk.

 

Hadde du derimot lagt lista på 350-400 hk så hadde du nok kommet betydelig billigere unna det. En japansk rekkesekser med turbo bør jo klare det bare ved å skru litt på krana, selv om jeg er generelt skeptisk til grisetrimming kun ved hjelp av chip. Turboaggeregatet er som regel ganske godt tilpasset til motorens originale effektuttak og blir ganske raskt en begrensende og varmeproduserende faktor ved slik trimming. Derfor høres en chiptrimmet Opelmotor på 300-330 hk ut som en håndgranat i mine ører.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

rb26 er nok en ikke av de billigste. jeg tror jeg vet om en motor som det er enda billiger å få 650hk i. 3l supra motor, den lager bra med hk.

 

selv driver jeg med 3l M3 turbo. blir billige hk det å. men det er ikke en turbo i utgangspunktet så der må det gjøres litt igjen. endel jobb men der blir men belønnet med mye hk

Bmw M3 Turbo

Nissan king-cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at man kan beholde så forferdelig mange av originaldelene i en Audifemmer ved et effektuttak på 700 hk er nok en dagdrøm dessverre. Både sprut, dyser, grenrør, turbo, råder, stempler, intercooler og kamaksler må byttes ut.

 

 

Selv regner jeg med å koste på Audimotoren min minst 150 000 kroner for å nå effektmålet jeg har satt på beskjedne 550 hk.

 

 

 

Reodor F

 

stemmer det at alt dette må byttes ja,

har selv hatt en rs2 med 550hk oppsett.

150.000kr hørtes litt dyrt ut. men hvis du ikke gjør noe som helst sjøl så kan det fort bli den prisen.

rundt 100. lapper er mere realistiskt for 5-600hk oppsett på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intercooler, aluminium, 620x300x75 5.580,-

5 stk smidde h-profil råder fra PO 15.500,-

Motorblokk fra V70 TDI 2.000,-

Turboaggregat, Turbonetics T04 10.602,-

Wastegate, ITS 5.890,-

Topplokk fra Audi 20V (7A) 4.000,-

Fordeler fra Audi 20V turbo (3B) 900,-

Justerbart kamdrev fra Piper Cams 1.860,-

Nye kamaksler, frest på nye emner 8.000,-

Manuell girkasse fra V70 TDI 5.028,-

Mirafresing og bearbeiding av topp og sliping av ventiler 3.700,-

Avlastningsventil fra G.E.T Motorsport 2.038,-

SM4 sekvensiell motorstyring fra Autronic 18.750,-

V-båndsklemme 1.063,-

To stk Bosch 044 bensinpumper 3.328,-

Væskefylt manometer, 0-2,5 bar 550,-

Fem stk Smidde stempler fra JE 10.000,-

20 stk nye ventilløftere 2.400,-

Pakningssats 2.300,-

Svinghjul 4.375,-

ARP-bolter til svinghjul 375,-

Clutch 9.375,-

ARP-bolter til topplokk 3.375,-

Impulsgiver til fordeler 127,-

Salg av GLT-kammer fra Volvomotoren -1.100,-

Innsug fra Audi S2 2.166,-

Plansliping av blokk, boring av sylindre, polering av veiv, avbalansering av veivparti, kapping av svinghulsbolter, gjenging for plugg i hovedoljekanal, nye råde- og bærelager 12.399,-

Vask av motorblokk etter bearbeiding av veivhus 800,-

 

Sum: 135.381.-

 

Og da mangler jeg grenrør, dyser, downpipe og en masse annet småtteri.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe blir dyrt hvis du ikke har en motor og begynne på. men dem fleste har alerede en komplett motor som går når dem begynner da. og trengher vel ikke girkasse. motor blokk osv fra volvo for og trimme en audi 2.2 20v...

og original sprutet holder til 700hk.

så ikke vits og bytte det heller.. så lenge du har den nye 5 coil motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hoffleverandør KRB frarådet meg å bruke originalsprut ved mitt effektuttak. I Bilsport nr 18/2006 står det i artikkelen om Jens Eklunds 9-sekunders S4 følgende:

 

"Första året kördes med originalsprut vilket inte funkade speciellt bra. Autronic-sprutet kom på plass til förra året."

 

Selv bruker jeg altså Autronic SM4 og fordelertenning på vogna mi, og det skal altså funke alldeles utmerket.

 

Trekk fra 11 028 kroner i min prissammenstilling så finner du kostnaden dersom jeg hadde hatt motor og girkasse fra før.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hoffleverandør KRB frarådet meg å bruke originalsprut ved mitt effektuttak. I Bilsport nr 18/2006 står det i artikkelen om Jens Eklunds 9-sekunders S4 følgende:

 

"Första året kördes med originalsprut vilket inte funkade speciellt bra. Autronic-sprutet kom på plass til förra året."

 

Selv bruker jeg altså Autronic SM4 og fordelertenning på vogna mi, og det skal altså funke alldeles utmerket.

 

Trekk fra 11 028 kroner i min prissammenstilling så finner du kostnaden dersom jeg hadde hatt motor og girkasse fra før.

 

Reodor F

 

 

Kommer ann på hvem du spør, angående effekt uttak på orginalt sprut. Jonus har tatt ut mer effekt enn det du driver med, og det virker som det har fungert rimelig greit:)

Tør jeg spør hva bil du skal ha detta i?

Og til slutt, som en stridsvogn mann, hvorfor ikke bare få deg en MTU MB873 ka501 med engang, da har du jo 1500hk å rutte med he he....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta eit trimprosjekt som få driver på med.

 

VW type 1 (boble) 1600 motor med AD blokk: ca 1000-1500 kr (kast alt utenom blokka)

Alle deler som trengst for å konvertere denne til ein 2.3 L uten turbo på 200 HK:

ca 30-50.000 kr.

Girkasse: ca 10-50.000 kr

Bremser (godkjente for vei): 20.000 kr

 

Skal du ha turbo: ca 10.000

 

Minste pris er deler som har ut døra garanti, max pris er deler som varer.

 

Dette er bare for å vise at uansett ka bil du trimmer så koster det flesk..

 

Dette er ei prosjekt eg skal realisere når eg får råd.. Venta effektøkning på ca 900% i forhold til orginalt (hadde ein 25 hk motor orginalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta eit trimprosjekt som få driver på med.

 

VW type 1 (boble) 1600 motor med AD blokk: ca 1000-1500 kr (kast alt utenom blokka)

Alle deler som trengst for å konvertere denne til ein 2.3 L uten turbo på 200 HK:

ca 30-50.000 kr.

Girkasse: ca 10-50.000 kr

Bremser (godkjente for vei): 20.000 kr

 

Skal du ha turbo: ca 10.000

 

Minste pris er deler som har ut døra garanti, max pris er deler som varer.

 

Dette er bare for å vise at uansett ka bil du trimmer så koster det flesk..

 

Dette er ei prosjekt eg skal realisere når eg får råd.. Venta effektøkning på ca 900% i forhold til orginalt (hadde ein 25 hk motor orginalt)

 

Litt ot men til dette oppsettet så er vel en as blokk sterkere orginalt..

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvem du spør, angående effekt uttak på orginalt sprut. Jonus har tatt ut mer effekt enn det du driver med, og det virker som det har fungert rimelig greit:)

Tør jeg spør hva bil du skal ha detta i?

Og til slutt, som en stridsvogn mann, hvorfor ikke bare få deg en MTU MB873 ka501 med engang, da har du jo 1500hk å rutte med he he....

 

Jeg spør ikke lenger Jonus, men jeg prøver å spørre et tverrsnitt av femmerbransjen. Der hvor hele bransjen er enig velger jeg det de anbefaler og i de tilfellene de er uenige så velger jeg den beste løsningen, and then some...

 

Motoren skal inn i en Volvo 850. Tenkte det ville være sånn passe uortodoks...

 

Motoren til Leo 2 har ikke den samme appellen til meg må jeg innrømme. Selv om den har ytterligere 10 liter og nesten dobbelt så mye effekt å rutte med, så blir ikke lyden den samme. Det er jo pokkernmeg omtrent umulig å høre en Leo 2 så sant den ikke er på veg fra deg, og det er jo ikke spesielt mektig... Men det er ingen tvil om at også dette er en motor med et snev av selvrespekt :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Reodor Felgen, han har et realistisk budsjett. Det er slike budsjett folk ikke vil høre pga prisen, men skal man trimme og få motoren til å holde så er det veien å gå.

 

Reodor tok ikke med mappingen til motoren i prisen. Kanskje han gjør det selv. Men skal et firma mappe en motor seriøst så må motoren i benk. Kjøre på rulle vil alltid være en grov mapping fordi man ikke har full kontroll over motoren. Mapping hos en av norges tunere ligger på 15-30.000 kr og tar 2-3 dager. Da har motoren et grovt men brukbart og sikkert oppsett i sprutet. Mapping er nøkkelen til en gode prestasjoner og levetid.

 

Det er store penger på å importere deler selv. Jeg gjør det og sparer titusner av kroner. Men hold dere unna kinajuggel fra ebay, det sprekker og kan ødelegge både motor og turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1987-1993 Ford mustang er både billig i innkjøp og i trim.

 

Kits fra Cartech Systems:

 

87-93 Outlaw Turbo System 1987-1993 5.0L Ford Mustang

Base MSRP: $3995

87-93 5.0L Target HP:650 Max HP:1000+ Turbo: T64E/T76

Bosch bypass 1.25" wastegate 1-3/4" mandrel bent 4 into 1 3" 3" Bar-Plate,

2.5" Intercooler Piping

 

This Outlaw system is designed for race cars. No power steering, air conditioning, air pump, converters can be used. The Outlaw system is for those who are serious about power, and lots of it! The Best time to date with this kit is 8.60 seconds @ 159 by Turbo Don Schnetzer with a 306. The expected power output on the Outlaw system is 650 to 1,000+ horsepower. We will build this kit for your engine as ordered and customizing options are available. Call for details. 2 1/2" front crossover tube with flex joint.

Options

HPC coating on all hot parts, larger BOV, larger turbo, larger wastegate. You may also choose to eliminate some of the extras like the gauge.

 

-------------------------------------------------------------

 

87-93 Street Sleeper

Base MSRP: $3995

87-93 5.0L Single turbo Target HP: 400 Max HP: 750 Turbo: T64E/T76

Bosch bypass Deltagate T304 Stainless Turbo header, log style.

 

2.25" Intercooler Piping, powdercoated. Cartech Billet Fuel Pressure Regulator (FMU), High Pressure In-Tank Fuel Pump, boost gauge

Misc Features

All flanges that use a gaskets (header flange, turbo inlet/outlet, and wastegate inlet/outlet) are ½” thick and ground flat prior to welding for a completely leak free joint. All kits include y-pipe to hook into H-pipe (not included) using factory style ball sockets, and an oil filter relocation kit standard. 2 1/2" Crossover Tube

Options

HPC coating on all hot parts, larger BOV, larger turbo. You may also choose to eliminate some of the extras like the gauge.

Fitment Mods

All components have been designed to clear all factory accessories, brackets, and sub-systems with a very minimal amount of modifications. The kit will work on cars with factory sway bars, anti-lock brakes, A/C, air pump, and lowered chass

 

http://www.turbomustangs.com/turbokitpage.php

 

http://www.cars.com/go/search/detail.jsp?tracktype=usedcc&searchType=22&paId=205635720&pageNumber=0&numResultsPerPage=50&largeNumResultsPerPage=0&sortorder=ascending&sortfield=PRICE+ascending&certifiedOnly=false&recnum=48&leadExists=true&criteria=K-%7CE-ALL%7CM-_14_%7CH-%7CD-_179_%7CN-N%7CR-10000%7CI-1%7CP-PRICE+ascending%7CQ-ascending%7CY-_1993-1992-1991-1990-1989-1988-1987_%7CX-popular%7CZ-60606&aff=national

http://www.dinside.no/php/art.php?id=104524&frm=1&nettopris=17700&alder=17&egenvekt=1500&volum=4948&effekt=200&effekt_type=1

-Subaru Legacy 2.2 GX

454 - 4 rings, 5 cylinders, 4 wheel drive

NOK ER NOK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår