Gå til innhold

Erfaringer med Supersport coilovers - step-by-step bildetutorial.

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Har kjøpt et coilover-sett fra Supersport til min Astra G. Det er iflg. selger både høyde og hardhetsjusterbart. Heter Premium coilover-kit model "B", med modellnr: SU80OP04/1.

 

SU80OP04_1.jpg

 

 

Har noen erfaringer med montering av disse, og hvordan de justeres? Det fulgte ikke med noen instruksjoner, og en etterlysning av de endte opp i følgende svar:

 

 

Sorry we do not have installation instruction for this. The only thing that is a little difficult is the original bearing from Opel has to be pushed out and has to be placed on our spring distance kit.

 

I hope my pure explenation helps at least a little bit.

 

 

Hva er det de babler om? Jævla tyskere kan jo faen ikke engelsk.. Mulig at det er snakk om fjæringene bak, og at det er vanskelig å få byttet ut gummi-saken som holder fjærene bak og så få satt på den justerbare holderen istedet?

 

 

Men, det viktigste, iflg selger skal hardheten være justerbar, hvordan gjøres dette på supersport?

 

Toppen på coiloversene ser slik ut, og har ingen liten nippel man kan vri rundt som på KW..

 

DSC00154.JPG

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sorry we do not have installation instruction for this. The only thing that is a little difficult is the original bearing from Opel has to be pushed out and has to be placed on our spring distance kit.

 

I hope my pure explenation helps at least a little bit.

 

 

Hva er det de babler om? Jævla tyskere kan jo faen ikke engelsk.. Mulig at det er snakk om fjæringene bak, og at det er vanskelig å få byttet ut gummi-saken som holder fjærene bak og så få satt på den justerbare holderen istedet?

 

Men, det viktigste, iflg selger skal hardheten være justerbar, hvordan gjøres dette på supersport?

 

Toppen på coiloversene ser slik ut, og har ingen liten nippel man kan vri rundt som på KW..

 

Det med lageret som skulle trykkes ut av orginalt og stappes innni dette,

ville eg anta er framme i dempertårnet. Vet en Opel gutt på jobben har

hatt litt kluss med sine lagre der framme.

 

Er det et umbrako hode nedi midten av demperstanga?

Vist det ellers ikkje er noen synlinge justeringsmuligheter, sitter du igjen

med 2 konklusjoner. Det finnes ingen Demperjustering, eller dem er justerbare

internt, slik som Koni sine Gule dempere.

 

Har du noen bilder av Orginale dempere bak og fremme, pluss noen flere av

det Høydejusterbare Senkesettet?

Har aldri montert/demontert noe i Opphenget på en Opel, så vanskeligt og

si så veldigt mye relevant!

 

Justeringen er det vel helst 2 måter og gjøre på. Sette det skikkeligt opp

med hjørnevekter og en Bane og teste det ut med, eller gjøre som folk flest,

og justere høyden til sånt du synst det ser best ut. (sånt gjør eg)

Og begynne litt mjukt med demperene og stramme dem inn til du er fornøyd.

Plasser og måle menst du justerer det inn, er fra bakken og opp til toppen av

hjulbuen. (forutsetter du står på en ganske så flat plass)

Justere demperene framme, og bak, likt. Bruk tommerstokk, eller gjerne et

skyvelær.

 

(Kjøre inne demperene en viss lengde før du justerer Full Hardhet og peiser

på er også anbefalt for livstiden)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet vi selger disse på jobben, har tenkt å kjøpe de selv også, og så vidt jeg vet så er ikke disse justerbare på hardheten, kun høyden! Tror ikke de skal være så vriene på montere, men skjønte ikke helt hvor du sto fast? forran er det vel bare å bytte de med de orginale, og bak setter du demperne der de orginale sitter, og fjærene, med de medfølgende justererne der fjærene skal?

 

Hvor kjøpte du de forresten? Og mye ga du for de?

- Nissan 200sx s14a

x Opel Astra 1.8l

x Crysler Neon 2.0l

 

http://www.auto-supply.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke no pes å installere, såvidt jeg vet, hakke orka å begynne enda. Men hadde vært greit å vite hvordan hardheten justeres, om mulig, før jeg putter det på bilen.

 

Kjøpte det splitter nytt på Tyske Ebay for 3500,- inkl frakt. Hos Quality Autoimport tar de 7790,- for samme kitet.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke no pes å installere, såvidt jeg vet, hakke orka å begynne enda. Men hadde vært greit å vite hvordan hardheten justeres, om mulig, før jeg putter det på bilen.

 

Kjøpte det splitter nytt på Tyske Ebay for 3500,- inkl frakt. Hos Quality Autoimport tar de 7790,- for samme kitet.

 

Tror aldri supersport har levert hardhetsjusterbare coilovere nei.. Tror eyecandyracing.no er de billigste på coilovere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var kitet på bilen og jeg har kjørt halvannen uke. "Noen" bilder fra montering under, alle bilder er tatt med mobil, kvaliteten er deretter:

 

Starta bak, klokka 01:37... Her er bilen ferdig jekka opp:

 

DSC00176.JPG

 

 

Kjekkt med 225 og bredere, de står av seg selv :)

 

DSC00177.JPG

 

 

Se så søte små bremseskiver jeg har! :D

 

DSC00178.JPG

 

 

Noen bilder av dekkenes herjinger med innfestningen til bakfangeren. Problemet på Astra G er at det ikke hjelper å valse skjermene, det er dette idiot-festet som er i veien:

 

DSC00182.JPG

 

DSC00183.JPG

 

 

01:40, på tide å demontere, demperen først:

 

DSC00186.JPG

 

 

Ny og gammel:

 

DSC00187.JPG

 

 

Samme med fjærene, senkefjær til venstre:

 

DSC00189.JPG

 

 

På bilen:

 

DSC00190.JPG

 

 

Høydejusteringen er latterlig enkel, men det funker:

 

DSC00192.JPG

 

 

 

02:31 - 54 minutter etter start. Ferdig på begge sider, bilen er ute og får sjekket høyden, ble aaaltfor lav bak:

 

DSC00196.JPG

 

 

Var endel SNÅLE lyder fra hekken på bilen, viser seg at ved stor forskjell på fjæringsvei høyre kontra venstre side gjør fjærene slik:

 

DSC00204.JPG

 

... og når de klapper sammen smeller det og er generellt gufne lyder.

 

DSC00205.JPG

 

 

03:03 - Etter litt justering av høyde, og kjøring rundt omkring, er jeg fornøyd bak:

 

DSC00207.JPG

 

 

Så erre bare å sette igang foran, her er jeg ferdig på høyresiden, glemte å ta bilder. Venstresiden er demontert her, og klar for montering da jeg plutselig kom på kameraet igjen, klokka er blitt 04:58...

 

DSC00208.JPG

 

 

Problemet som var "vanskelig" som nevnt tidligere i tråden er få dette kulelageret ut fra den originale mansjetten som holder fjæra:

 

DSC00209.JPG

 

Litt hammerferdighet så:

 

DSC00210.JPG

 

 

Sammensetning av ny demper, først fjær med mansjett:

 

DSC00211.JPG

 

... deretter kulelager:

 

DSC00212.JPG

 

... og tilslutt den originale metall / gummihylsa som passer inn i støtdempertårnet i hjulbuen:

 

DSC00214.JPG

 

 

Forhjulsoppheng venstre side, uten fjær/demper. Kabler for abs-sensor, sensor for lite bremseklosser og bremseslange til venstre, drivaksel og styrestag nederst, samt stabilistatorstag opp mot høyre:

 

DSC00215.JPG

 

 

Coilover ferdig festet i støtdempertårnet:

 

DSC00218.JPG

 

 

Sammenmontert:

 

DSC00221.JPG

 

 

Cambervinkel er tatt på øyemål og dermed ikke helt patent. Ble betydelig bedre etter en firehjulskontroll.

 

 

Til slutt et bilde av toppen på støtdempertårnet, tatt klokken 05:12 - "Bare" 3 timer og 35 minutter arbeidstid inkludert høydejusteringer og litt kjøring rundtomkring:

 

DSC00222.JPG

 

 

HATER at Supersport har brukt umbraco i toppen. Er HÅPLØST å få brukt noe krefter på så små dimensjoner. Original-demperen hadde standard 13mm bolt for å holde igjen demperen, det er mye mer holdbart.

 

Og når man er på temaet elendig bruk av ubraco: Endeleddene på Golf 4 krever at du holder igjen bolten med en 5mm umbraco. IDIOTENE på VAG-fabrikken tror virkelig at det er mulig å bruke en 5mm umbraco etter at den har stått montert inni felgen, 10cm over veibanen, i fem år? Hååpløst. Løsning: Istedet for bare å bytte hjullager ble det bytte av endeledd også siden det gamle måtte demonteres med vinkelsliper...

 

 

 

Noen erfaringer etter firehjulskontroll og litt kjøring:

 

Lyden bak er borte-bø. Antar fjærene har "gått seg til" og legger seg sammen penere slik at det ikke lager lyd. Synd det ikke var med noen instruksjoner med kitet slik at man kunne visst det på forhånd. Hadde sluppet endel bekymringer da.

 

Til dere som kommenterte at det ble stivt nok: Dere har rett! :D Stivt nok til at jeg kan ha folk bak i bilen uten at det subber, og ikke helt håpløst stiv så man må kjøre med nyrebelte. Er godt fornøyd med komfort/ytelse.

 

Men, på høyresiden foran har jeg en kjip lyd i små humper i lavere hastigheter. Hører samme greia om jeg legger vekt på bilen og "jukker" den opp og ned. Jeg mener det er støvbelgen som blir dratt opp og ned av fjæra, og den ligger såpass tight rundt demperstanga at det lager lyder. Meget irriterende, og snodig at det bare er på høyre side. Skal se det an noen dager til og vurdere å gjøre noe med det. Problemet er at jeg ikke kan ta ut demperen lenger da alt er justert opp. Får se hva jeg får til med hjulet av. Noen som har erfaringer med det samme?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt at du la ut steg for steg her! Som sagt tidligere så har jeg tenkt å kjøpe samma til bilen min, og rimlig sikkert på at jeg ikke hadde tenkt på det kulelageret forran! Så redda meg nok fra en kule der!

 

Ellers så det strøkent ut med bilen i den høyden! Pent!

- Nissan 200sx s14a

x Opel Astra 1.8l

x Crysler Neon 2.0l

 

http://www.auto-supply.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulyden er garantert støttestaget til stabilisator staget, det med kuler i begge ender som er skrudd i demperen og stab staget.

 

 

Mulig, hvor skulle det ta i? Har sjekket det jeg klarer å se med hjulene på, og det er ikke i nærheten av noe såvidt jeg kan se. De som tok firehjulskontroll prøvekjørte bilen men kommenterte ikke noe. Og hvorfor skulle det ta bare på den ene siden?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke i noen plass. Det er slakk i kulene. Dette er ikke noe som ville blitt bemerket på 4-hjulskontroll da det ikke har noen innvirkning på vinkler eller spissing. ta et godt tak i selve stab-staget og "jukk" det opp og ned, da vil du sikkert høre lyden. kan jo også være at du ikke har fått strammet bolten/mutteren i toppen av demperen.

Fiat Punto 1.8 HGT, med ettermontert "astma maskin" (for den uinnvidde: pustehjelp, sneglehus, eller turbo på godt norsk)--pustehjelp ble for mye for den stakkars fiat'en. Knust motor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår