Gå til innhold

Hvorfor 200 Serien???

Ranger emnet


turbo242

Anbefalte innlegg

Jeg vil vite hvorfor folket her valgte nettop Volvos 200 serie?? Og hva som var første bilen. Selv ble det valgt bil for meg allerede før jeg ble født da fattern er en svoren volvo fan.

vokste opp med 240 sedan og stasjonsvogner. Min første var en 264 som var ommbygd til 85 mod bak del og front. Med en 88 mod B230E fra en 740:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er også vokst opp i volvofamilile.. Har ikke telling på hvor mange forskjellige volvoer vi har hatt, som somregel har vært 240. Farfar og Morfar har også nesten alltid hatt volvo. Farfar tror jeg faktisk aldri har hatt noe annet enn volvo.. Så da ble valget ganske lett for meg.. =)

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så etter første bilen når jeg var 16-17, hadde egentlig bestemt meg for Ascona B:???

Etter å ha sett utallige biler fulle av rust, dro jeg å så på en 76-242.

Samme prisklasse som de andre jeg hadde sett på, men denne var rustfri, nylakkert og i god stand. Mener jeg ga 12.000 for den, er 10år siden nå.

Fant fort ut at kvalitet og driftsikkerhet lå langt over Opel osv, og har deretter nesten vært trofast mod 200 serien.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke fra en Volvofamilie jeg heller. Men så kjøpte halvbroren min en 245, så når jeg endelig kunne øvelseskjøre så spurte jeg om jeg kunne få kjøre sammens med halvbroren min. Det var da jeg fikk sansen for Volvo og skulle ha med en 240 når jeg skulle kjøpe min første bil. Så nå er jeg en stolt eier av en Volvo 244, selv om det har vært diverse problemer.

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vokst opp med volvo, første bilen var en volvo amazon med trimmet B20, deretter ble det en 264 med B27e. Etter den har det blitt variert utvalg av 240, 245, 340,360, og 940. Etter den ble det et kort møte med audi og mazda noe som ALDRI kommer til å skje igjen. Nå er jeg tilbake med en 2 stk 245. og siden volvo har gått over til forhjulstrekk blir det vel ikke noen nyere modell enn 940 på meg noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde 142 en gang, aldri likt 200 serien egentlig, men greie i 2 dørs, men så var det en kompis som hadde en 242 som jeg endte opp med og låne en del.. så ble kadett c'en og 16v motoren og solgt og så kjøpte jeg 242en til kompisen.. er vel den bilen jeg har hatt lengs noensinne nå i dag.. kansje på tide og selge da, ikke bra og ha biler for lenge :P

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var svært liten hadde vi en sprek 164. Jeg husker heller minimalt fra det, men husker at vi senere hadde en 360 spirit. Den tid så jeg ikke så spesiellt på volvo egentlig, men i senere tid ble jeg meget betatt av volvo 164a. Da begynte det egentlig. Studerte mye dette med volvoene og ble mer og mer betatt.

Drivssikre og solide samt god prisklasse med lett deletilgang.

 

Nå er det kun Volvo som står i mit hjerte :)

Må legge til at jeg er fan av amcars også.

Men tyskere og japser har jeg ikke fått smaken på.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært noe større innslag av Volvo i familien, selv om mine foreldre hadde en 240 for mange år siden.

 

Uavhengig av dette har jeg "alltid" vært opptatt av Volvo (altså de "skikkelige", store, svenske, bakhjuldrevne...). Vanskelig å si hvorfor det var slik lenge før jeg satt i en Volvo for første gang... Men "formspråket" må vel ha "talt" til meg. Dette kan tyde på at bilens utseende kommuniserer nettopp det som det skal, nemlig konsekvent, saklig stil, sikkerhet, kvalitet.

 

For øvrig har jeg også hatt en BMW. 518. Ganske stor og ikke videre rask. Litt "Volvotypen" av BMW... Det blir nok mer av det merket også.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som sto i hode mitt da jeg var 15-16 år var at jeg skulle ha Opel Ascona, husker jeg sikkla mye på en giftgrønn en som svarva rundt i området.

Heldigvis glei det over og jeg fikk mere lyst på Volvo.

Da jeg var 17år kjøpte jeg meg en hvit 1983 240 med noen krokan flekker, penta felger,og snutepanser på som jeg pusset på til jeg var 18.

 

Angrer iallefall ikke på at jeg kjøpte Volvo og blir nok fortsetten med å handle Volvo.

2004 Dodge RAM SRT-10

1992 Volvo 240GL

1982 Volvo 242T Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i familien min som har hatt Volvo. Pappa og bestefar har alltid vært Opel-folk.

Fikk øya opp for 245 når jeg ble kjent med en svensk fyr som heter Robban.

Han flytta hit til Oslo for å jobbe som elektriker.

Han hadde en matt svart 81 mod 245 med hodeskaller på dørene. Ordentlig rånekjerre. Syntes den var så tøff. Egentlig så var den ganske stygg, når jeg tenker tilbake.

Jeg sykler BMX og det gjør han også. Fant ut hvor god plass det var til sykler i den og da tenkte jeg at jeg må ha en 245 når jeg skal ha bil.

Får plass til 5 sykler, bagasjen til 5 pers + litt øl og andre ting.

Har aldri måtte legge igjen noenting.

 

Var så mye galt med bilen og til slutt begynte den bare å gå to sylindre.

Stoppa midt i Storokrysset og da var det game over.

Han har flytta tilbake til Sverige og kjører nå i en 142 som han fikk av bestefaren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp med VW-Audi. Så derfor har jeg den lidenskapen for Audi enda.. Men det er noe med de 200-bilene som jeg bare digger.

 

Førstebilen ble en 240 Turbo, den blå som jeg har enda (førstebilen skal ALDRI selges!), den ble handlet inn når jeg gikk på GK mek for 30.000 og med en motor som ikke gikk skikkeli. Så ble det skrudd og mekka i et års tid før lappen kom, da ble det ombygging til innsprut osv.

Så har jeg hatt en 245 som skulle brukes til russebil, men det var jo mye gøyere å herje og spinne. Så ble motoren plukka ut..Og så var den spiker.

Så hadde jeg en 760 TIC som motoren som sitter i 240en kommer fra. Motoren ble plukka ut, bakakslingen solgt og bilen skrota sammen med 245en.

 

Så henta jeg meg to 242er, en 1982(eller81) 242dl og en 1978 GT. GTen ble byttet i en Getrag M51 kasse og 2000,- for noen uker siden. Hadde ikke tid til restaurering av den.

 

Nå sitter jeg med en 240 Turbo og en 242Dl som står og venter på å bli plukka ned og bygget verstingbil av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en volvofamilie, der vi hadde bla.a. 245 (orangefargen som maxis har valgt!!), samt en del 244'er..

 

Når jeg var 17-18, var jeg "lettere forvirret" og hadde skumle planer om å kjøpe meg en VW Corrado G60, Opel Calibra eller noe i den duren.

 

Nissan 200SX S13 var også blandt mine planer.

 

Planen min var på den tiden å importere en bil (jeg hadde mer enn 60k i cash liggende klart).

 

Alt var forsåvidt klart for å hente inn bilen den dagen jeg var 18. Jeg hadde finansiering i orden, uten lån! Skulle hente inn en bil for 60, kjøre den et år og så selge den igjen, helst med litt fortjeneste.

 

De bilene lå på den tiden på ca. 80.000kr og det var før de tok helt av..

Et par år etterpå, var de plutselig ikke så pop lengre..

 

Jeg drømte bla.a. om en megastylet calibra :P

 

hehe... ja, sorry folkens.. Det er litt flaut, men.. Jeg var ung og dum?

Uansett, jeg har alltid likt volvo da! Pleide å sitte å lese i perm etter perm med volvolesestoff.. Husker jeg digget å se på bildet av reservedelsbilen (den som var laget av de volvo original eskene).

 

Helt fra jeg var VELDIG liten, har jeg digget volvo.

Når jeg var ca. 4-5 år gammel, husker jeg noen i gaten fikk seg 740.. Det var en bil jeg bare "wow".. Vi hadde da i familien en 244 1981 modell og en 245 1978 (7 seter, den orange, med skinnintr.).

 

En stund hadde vi en SpaceWagon i familien også, men ellers gikk det for det meste i volvoer.. bla.a. en brun 244 1979', en lyseblå 242 1975', som desverre gikk til skroten.. (jeg var bare ca. 14-15 år, samt jeg tenkte ikke over hva 242 var den gangen)..

 

den 242'en var helt strøken i karross, motoren gikk bare på 3 av 4 sylindre og derfor ble den skrotet... litt synd å tenke tilbake på..

 

244 81', døde desverre etter den ble lånt til en dame, som kræsjet den.. Litt etterpå, ble den igjen kræsjet.. Den bilen hadde faren min siden den var 1 år gammel og den var 100% strøken.. Veldig spesiell, mørkeblå farge.

 

Men, ja.. Han kjøpte nå seg en 244 gl 1986', som jeg senere overtok og solgte med tiden for vrakpant, da med en 10" sub, forsterker, original 240 vinge, 12 stålfelger med bra dekk..

 

Jeg hadde ikke tid eller sted å ha den og den måtte bort ASAP..

 

Det gikk så et år, uten at jeg hadde bil.. Det var ikke noen tvil, det måtte bli volvo..

 

Da begge mine forrige volvoer hadde vært 4 dørs 240'er, visste jeg at neste bil enten skulle være praktisk, eller tøff..

 

Praktisk: 245

Tøff: 242

 

245 praktisk, da jeg sykler utforsykling og derfor egentlig skulle hatt meg en 245:P

 

Tøff: 242'en er jo tøffere enn 4 og 5 dørs, samt den er stivere og mer sjelden.

 

Jeg så en annonse på autodb, en 242 1980' for 9000kr..

Prutet den ned til 7000kr, men når jeg kom frem, husket selgeren feil og bad meg bare om 6000kr..

 

Greit nok, tenkte jeg.. Fikk jo en fin overraskelse, at den var skyldig litt mer avgifter enn selger opplyste om.

 

Måtte bytte reflektor, fjerne gummi-mellomlegg på fjærer bak og litt småting, før jeg fikk eu godkjent bilen og så fikk skilter på den.

 

Jeg har kjørt veldig mye biler, da faren til eksen min solgte biler..

Så jeg har kjørt masse typer mercedeser av eldre og nyere typer, små og store motorer, bensin, diesel, turbidiesel..

Har også kjørt litt v8, som bla.a. ford mustang.

 

Valget mitt falt på volvo, ikke bare pga jeg vokste opp med volvo og jeg leste alle bladene.. Det er noe spesiellt med å kjøre en volvo, litt vanskelig å sette fingen på det..

 

Greit nok, en ford escort er lettere å kjøre..

En mercedes 190 er mer oversiktlig

En Ford Mustang har fetere motorlyd

En VW Corrado er raskere enn en vanlig 240 n/a (ja, jeg har også prøvd corrado g60).

 

Jeg liker et eller annet med 240'en, som er vanskelig å sette fingen på.

Den samme følelsen får jeg ikke i 740 eller 940.. Det er noe med 240'en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår