Lambert Skrevet August 17, 2006 Rapporter Share Skrevet August 17, 2006 Fikk på tirsdag montert Galfer Tunning Kit (skiver og klosser) foran på bilen min, men er usikker på om skivene er montert riktig vei (med slissene pekende riktig vei) Etter å ha sett på endel andre biler ser jeg at alle har slissende pekende motsatt vei av hva de står på min bil. Har retningen de peker noen betydning for varmeutvikling, slitasje på klosser/ skiver?? Bør jeg få skivene byttet rundt slik at slissene peker andre veien?? Takker for alle svar! Slik står skivene på min bil Burde de vært byttet rundt slik at slissen ble pekende slik?? Siter 2001 Seat Ibiza Cupra 1,8 Turbo Lever mand ikke i nuet lever mand aldrig.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet August 18, 2006 Rapporter Share Skrevet August 18, 2006 hmm.. hadde du snudd de, ville varm luft blitt "slyngt" ut når man kjører fremover.. det vil de kanskje slik den står nå også, men ikke i den grad som ved motsatt montering.. correct me if im wrong Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet August 18, 2006 Rapporter Share Skrevet August 18, 2006 ved å snu de vil varm luft, evnt bremsestøv osv bli kaste ut, isedenfor inn i sentrum av bremsen. hvor mye det har å si veit jeg ikke men... Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet August 18, 2006 Rapporter Share Skrevet August 18, 2006 Der har vært en diskusjon om dette før her på forumet, og da ble folk enig om at det var den veien som du har montert dem. Det var visst slik WRC bilen hadde det, ifølge et bilde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|RockFordFosGate| Skrevet August 18, 2006 Rapporter Share Skrevet August 18, 2006 :hello: Siter Bil kommer etterhvert.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet August 18, 2006 Rapporter Share Skrevet August 18, 2006 Ja, se der! Det er jo tilogmed en tidligere WRC bil også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Det er forskjellig fra sett til sett. Dvs. at begge veier kan være riktig. Det skal stå i dokumentasjonen til settet ditt.. Hvis det er en Brembo skive er den riktig montert, her er ett klipp fra Brembos FAQ: "It is a popular misconception that the slots or drillings in a disc determine the direction of rotation. In truth, for an internally vented disc, the geometry of the vanes dictates the direction of rotation. There are three vane types in use: Straight Pillar vane (comprised of many small posts) Curved vane The first two vane types are non-directional, and can be used on either side of the vehicle. The curved vane disc, however, is directional. A curved vane disc must be installed with the vanes running back from the inside to outside diameters in the direction of rotation. Please see figure. Orienting the disc in the manner creates a centrifugal pump. The rotation of the disc causes air to be pumped from the center of the disc, through the vanes, and out through the outside diameter of the disc. This greatly enhances the disc's ability to dissipate heat. Additionally, all of Brembo's slotted discs are directional as well, regardless of the vane geometry. The discs should be installed such that the end of the slot nearest the outer edge of the disc contacts the pad first. Please see figure." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lambert Skrevet August 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 Takker for svar! Kan virke som om jeg ikke trenger å bytte rundt på skivene mine utifra bildet av WRC bilen og det som Brembo har skrevet om dette. For sikerhets skyld har jeg nå sendt en mail til Galfer i Spania for å høre hva de som produsent av skivene sier? Blir spennede og se om Spanjolene gidder og ta seg bryet med og svare på et "dumt" lite spørsmål fra Norge?? Siter 2001 Seat Ibiza Cupra 1,8 Turbo Lever mand ikke i nuet lever mand aldrig.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 bar1: Har du url til den siden du sakset fra med bilder? For de prater vel på de utvendige sporene/slotene/rillene/slissene hele tiden? Jeg ble litt forvirra da de dro inn "an internally vented disc". Skjønt, på den andre siden har jeg aldri sett en uventilert, slissa skive. ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 bar1: Har du url til den siden du sakset fra med bilder? For de prater vel på de utvendige sporene/slotene/rillene/slissene hele tiden? Jeg ble litt forvirra da de dro inn "an internally vented disc". Skjønt, på den andre siden har jeg aldri sett en uventilert, slissa skive. ;) Prater om kjøleribbene inni skiva, ikkje slissene. Vist kjøleribbene inni skiva går i en kurve, så er det kun 1 retning som er den rette. Her er et eksempel på en skive med kurvede kjøleribber. Bilde Edit: Vist det var tvil, så er altså korrekt kjøreretning til Høyre på bildet. Edit2: Vist kjøleribbene er rette, og det ikkje er oppgitt monteringsretning sammen med skivene, er det samme hvilken vei. Mot kjøreretning slik som dem var montert på bildene tidligere i tråden kan produsere litt mer lyd en montert motsatt. (har eg lest) Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 Skody: Jeg finner ikke den orginale linken, men du fikk vel bra svar fra Moldvarp. Her er en lignende tekst fra Brembo http://www.brembo.com/ENG/HighPerformance-Brakes/GranTurismoBrakes/QualityStandard1.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg