Gå til innhold

saab 900 turbo 1986

Ranger emnet


krispo88

Anbefalte innlegg

lurer på om jeg skal investere i en saab 900 turbo 1986modell. Er det lurt?? er jo tross alt veldig gammal.noen som har no å si om et kjøp av denne type bil. Asså det jeg egentelig lurer på er om dere som har det er fornøyde eller ikke. kan jo reparere litt men er ingen mekaniker så jeg har ikke lyst til å legge mange tusen i nye deler å lignende. Går disse bilene bra med 155?? holder bilen lenge hvis jeg trimmer den til 200 hester, har sett flere på nettet som har det, men er kjipt hvis motor tar kvelden pga dette. Eller er det noen andre biler dere foreslår fremfor denna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hei! kjenner en som har en slik bil, bare at han har jubileumsutgaven med 192hk. original 900 turbo 16v har 175hk. du kan putte inn aero-box'en så får den 225hk og det skal holde bra!

 

Hvor har du vært å lest? Tallene dine stemmer ikke med noe som helst!

 

Kan si med en gang at vist man skal ha 225, så må man ha mer en modda apc. Bynn men 9000ic så snakkes vi.

 

Men til deg Krispo88 så vil jeg anbefale deg å skaffe deg en turbo ifra 88 og oppover pga. veskekjølt turbo, ventilerte bremseskiver forran og håndbrekket på bakhjulene. Bremsene er også generelt bedre. Kjøper du 3dørs (regner med at du ikke kjøre kasse sedan men den fine cupe modellen som har 3 og 5 dører) så får du letter tak i styling en med 5dørs, bla pga at aero sideskjørtene ikke kom til 5 dørs og det lages lite sideskjørt til 5 dørs.

 

Vist du ser i tråden min så kjøpte jeg en 88 mod T8 (8 ventiler turbo) for 20000, og er passert 300.000km nå. Og den trekker godt med sine ca.150hk. ;) Men ikke sats på få 200hk på en T8 uten å bruke penger, da må du ha T16 (16v turbo). Da trenger du 9000ic med slanger til 1000-1500kr og litt modding av apc-boksen så får du fort fler hk. Og steget vidre er mer bensintrykk (1000-2000kr) og batteribøy (eksosrør fra turbo - 2000kr), så skal du vel nerme deg ca. 200hk og bortimot 300nm vist motoren går sånn passe normalt. Men husk at gearkassen på 900ene ikke er av beste sorten og blir for litt dårlig med 200hk og masse hard kjøring vist du ikke forsterker den, og da blir det fort komplisert. mvh. Marius ;)

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du vært å lest? Tallene dine stemmer ikke med noe som helst!

 

Kan si med en gang at vist man skal ha 225, så må man ha mer en modda apc. Bynn men 9000ic så snakkes vi.

 

Hvor har jeg formulert meg galt?

 

Det finnes ikke noe jubileums utgave med 192hk, og som nevnt over så er det ikke bare å putte inn moddet apc boks eller "aero boks" som du sier, som jeg heller ikke har hørt om. Har hørt om rød-boks. Men alt i alt så kan man fikse alt som skal til selv på apc boksene vist man bare har tid.

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk når jeg tenker meg om, så tror jeg at jeg har hørt at 192 er ca så mange Hk man får med rød APC, men men fikk aldri rød APC orginalt.

 

Det kan være, men jeg fikk bare ikke jubileumsutgave og rødboksen til å rime. ;)

 

Står ikke rødboksene på 9000 egentlig, eller var det "chip"/upgrade som kom senere fra Saab?

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

225hk er orginalt i 9000 Aero fra midten av 93 (B234R). Rødboksene kom vel først på 9000 og var "chip" orginalt fra forhandler (vet 200hk 91 Aero havna på rundt 220hk med rødboks).

 

Og det er T3 turbo som rår, men altså ikke med vannkjøling før 88 (både på 9000 og 900).

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødboksene fins både til og900 og 9000.

 

Rødboks på 900 gir +10hk. Det vil si, at hvis du har en T16 fra før -89 (katalysatokravet kom da) skal du ha 175+10=185. Om du skal montere dette, trenger du også 3bars BTR.. Den som står på nå er 2,5bars, og rødboksen trenger altså den andre. BTR får du fra enten og900i 16v, eller og900S..

 

Men for å svare krispo88: T8 går for å bruke mer bensin, og det blir oftere tull med innsprøytinga. Noen hater denne innsprøytinga, fordi den er vanskelig å feilsøke på. Samtidig er det mekaniske på en slik veldig enkelt, så andre ting er stort sett greit å ordne! :)

 

T16 er et mer avansert innsprøytningssystem. Her er det mye mer vakuumslanger o.l. Samtidig får du mer hester, mer muligheter for trimming, og lavere bensinforbruk (om du ikke bruker alle hestene til enhver tid ;) )

 

Om du vil passere 200 hk, ville jeg ikke satset på T8. (Selvom jeg vet om en som har T8 med 280hk!) Da er det mye bedre med en T16, som har 175. Men husk at det er flere T16'er. de fra -89 har katalysator, og 165hk. (T8 med katalysator skal ha 145hk)

Og vi har jo også lettrykksturbo, som også er en T16, men med kun 145hk (ca ihvertfall). Disse kan enkelt bygges om til fulltrykks da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår