Gå til innhold

Lambda-måler

Ranger emnet


Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

kan kjøre det på den orginale lamdaen... hvis man har det:): men man må ha en lambda men 2 eller flere ledniger... gjerne bredbåndslamba... har tenkt å ha dette selv på min bil... men ble litt skeptisk når turboperformens her på forumet.. monterte dette på sin bil gav den ikke noe bra svar om mye bensin bilen fikk... gikk fra mager till fet blandig opp og ned hele tiden...

 

men det er jo bare prøve... eller skjekke pluggene på bilen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan kjøre det på den orginale lamdaen... hvis man har det:): men man må ha en lambda men 2 eller flere ledniger... gjerne bredbåndslamba... har tenkt å ha dette selv på min bil... men ble litt skeptisk når turboperformens her på forumet.. monterte dette på sin bil gav den ikke noe bra svar om mye bensin bilen fikk... gikk fra mager till fet blandig opp og ned hele tiden...

 

men det er jo bare prøve... eller skjekke pluggene på bilen da...

 

Er litt sent å sjekke pluggene, etter man har turbokonvertert og har frest rundt i en liten halvtime.. ;)

 

Beklager, tror jeg kanskje har vært litt uklar..

 

Jeg har lambda-sensor på bilen, men lurer på hvordan MÅLEREN fungerer, den som indikerer "rich" og "poor" ell hva det står..

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sånn måler i bilen min (740turbo) Å den er koblet inn på hjernen å viser lamba målingene! Fulgte det ikke med ett koblings skjema?

 

Lamba 1 er jo mest økonimisk men lamba 0.9 er mer optimalt! Med ca! 1 deler benisn å 14,7 deler luft! :)

Volvo 240 Lazer blue

 

*Volvo 940 Turbo

*Volvo 740 Turbo

*Volov 745 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må ikke drive å fikle nedi hjernen.. bare koble seg på inni motor-rommet også, det gjorde jeg på smalbåndslambdaen jeg kjørte på min Volvo-motor når jeg skulle sjekke ann forholdene. Funka fett som faen;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lambda-sensor på bilen, men lurer på hvordan MÅLEREN fungerer, den som indikerer "rich" og "poor" ell hva det står..

 

Vil tippe at måleren bare er et voltmeter med annen skive:-) Lambasonden gir et voltsignal avhengig av mengden oksygen i eksosen, noe som dermed kan relateres til om det er overskudd eller underskudd av luft.

 

Magnus

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det forskjell på måleverdiene/nøyaktighet om man bruker bredbånd, framfor smalbånd?

 

Skal montere lamdamåler selv, og jeg har ikke lambdamåler fra før, så lurte på om jeg skulle ta en fra en saab900 T16, eller kjøpe en bredbåndslambda

'87 Volvo 740TIC

B230ET :D

-------------------------

'63 Volvo Amazon (121)

B18 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men spørsmålet her er om det om det er å stole på. har tenkt å montere en sån på min motor... en b21et motor... og har tenkt til å kjøre 1,4 i ladetrykk og da må jeg jo vite om bilen for nok bensin... problemet ligger jo ved at i mot bakker kan bilen få for lite bensin på grunn av ladde trykket...

 

men er den så nøyaktig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har lest på etanol.nu er det meningen at ECU'en skal regulere ved å veksle mellom fet og tynn blanding. Aner ikke om det stemmer.

 

Aner ikke om lambdamålerne er pålitelige, men de kan jo kontrolleres ved hjelp av et godt voltmeter og en lambdakurve. Jeg vet ikke om alle lambdasonder har samme spenningsintervall, og i så fall er det ikke sikkert at en slik måler stemmer for alle sonder.

 

[/tynn is]

 

Magnus

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdaen hjelper jo hjernen til å styre bensintrykket, når denne er montert orginalt på en bil.

 

Hvis man ettermonterer (som T.AA.S skriver) så får man kun opp måleverdiene.

 

Det jeg da regner med du skal koble på lambda-måleren, er pluss, minus og den siste til signal..

 

Men når jeg bytta lambdamåler på volvo'n tidligere i år, så fikk jeg en slik "universal-lambda", og når jeg skulle skjøte den innpå ledningene i bilen, så skulle den ikke skjøtes direkte?! Det var ingen ordentlig kobling, eller kontakt med lederne.. Hvorfor skal det ikke være slik? Måle luftfuktighet ellerno og?

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerer ecu'en bensintrykket? nei... Lambdaen forteller ecu(hjernen) ved hjelp av en spenning mellom 0,4 og 0,9v hvor rik/lean luft/bensin-blandingen er. Så bestemmer ECU'en (etter div data fra gass-spjeldsensor, lmm og da i tillegg lambdaen) hvor lenge solenoid-ventilen i dysa skal åpne for bensin(Lengere åpnings-tid, desto rikere blanding).... og slik justeres det hele tiden.

 

Ulempen med Smalbånds-lambda er at du kun ser blandingsforholdet innenfor 0,4 og 0,9v... noe som er et veldig "grovt" mål. Fordelene med en Bredbånds-lambda, er at du får vite blandingen uansett turtall og belsastning ,og med veldig god nøyaktighet... dette er ikke så viktig for oss "hobby-tunere" etz, men proffene trenger å vite nøyaktige data for å få mappet bilen sin optimalt.

Bredbåndslambdaer leveres med EGEN sonde... og koster rundt 3 lapper som regel.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig lamba sonde eller smalbånd pulsere mellom 0-1V å bredbånd mellom 0-5V?

 

nesten korrekt, smalbånd går fra 0,4-0,9v.... men bredbånd skulle gå fra 0,1 til 5v mener jeg å huske..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Vekker dinna gamle tråden her eg.. :)

 

skall koble opp en slik måler no, men Lambdasonden eg har funne er det 4 ledninar på, 2 kvite, en grå og en svart, er det samme vilken ledning eg bruker? kan eg bruke samme Lambdasonden til og måle eksos temp foreksempel?

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår