MortenK Skrevet Juli 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2003 (litt usikker på kor denne skulle plasseres, e jo så sinnsykt mange steder å velge i) jaja, tror motoren min går til helvete, ringte forrige eier (har hatt bilen i 1 mnd og 1 uke), han var et rævhål selvsagt, tviler på at purken gidd hjelpe meg heller.. så eg lurer på: kor mye koster en scorpio-motor i bra stand? 2.0i og oppover helst, vil ikkje gå ned i motorstørrelse. og, hvis eg finner på å kjøpe 2.8i/2.9i, må mye byttes utenom bremser for å få det godkjent? fins det 2.4? til større motorer må nesten drivverk og girkasse regnes med i prisen.. 24k for en strøken bil som ikkje var strøken etter en mnd, helvetes dritt altså.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2003 Kommer litt an på årsmodell da! Har du en vanlig OHC 2,0I er det haugevis med motorer på huggerier! Disse motorene går evig hvis de passes med olje OG FILTERSKIFT! (Husk og bruke org. filter) For og sjekke om motoren er ok, ta av ventildekselet og kontroller kamakselen. Er denne ok og resten under der ser "rent" ut er det 99 % sjanse for at resten av motoren er ok! Kjøpe ny motor blir for dyrt i forhold til bilens verdi! Men hva er feil med den du har??? Er det DOHC motor blir det verre, da disse motorene er nesten umulig å få tak i brukt(skyldes høy etterspørsel) Mye defekte toppakninger og ventilstyringer som faller ned! Gi litt mer informasjon om hva du har slags bil! V6 hadde ikke jeg orket og montere! Masse jobb, og "maks" 45 HK effektøkning! Det som øker mest er bensinforbruket! Nå er det mange som liker disse motorene, men det er en gammeldags konstruksjon, og jeg synes de går direkte dårlig! Styr i hvert fall unna 2,4, dårligere motor skal du lete lenge etter! Det finnes jo en Cosworth versjon av 2,9, med 185- 207 HK, men det ligger ikke mange slike rundt omkring, og de som er koster litt! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juli 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2003 mente selvsagt "ny" som i "brukt" ;) har en 2.0i DOHC, den oppfører seg jævli (turtallet går opp og ned som bare faen), den hopper/jokker når du kjører, den spyr ut svart eksos med olje i, den lekker olje fra en pakning (ikkje toppen).. og de siste dagene har den måttet løpes i gang flere ganger.. noen som snakket om lyder fra ventiler på tomgang og.. virker som en motor som har gått mer enn 200 000 kilometer.. har byttet tennpluggene, en varmeføler over termostaten, har prøvd med andre tomgangsregulatorer, ingenting som hjelper mot tomgangen.. det andre har kommet de siste dagene.. vil bilen falle mye i verdi om eg setter i en 2 liters OHC? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Juli 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2003 Det er mye sensorer som styrer gangen på 2.0i DOHC'en, og hvis f.eks. en slange sprekker tror jeg det vil få rare utfall. Har du gått over motoren og sjekket om den trekker falskluft? Også ville jeg skrudd av 'tomgangsventilen' (en sensor som styrer tomgangen) og renset den. Den sitter helt fremme i motorrommet, på innsugsslangen (den plastgreia som luftfilterboksen er koblet til), liten blank metallsak med Ford-logo :) (dette gjelder Ford SIERRA, men motorrommet i Scorpio'n er sikkert 99% likt) Fikk tips av naboen om å rense den ventilen hvis bilen begynner å jage på tomgang etter hard kjøring... han hadde DOHC-motoren noen år og kjørte den ganske hardt... så det er utprøvd altså :) Jeg ville ikke prøvd å sette i no 2-liters OHC. Du vil få problemer på biltilsynet fordi Scorpio'en din er typegodkjent MED katalysator. Derfor kan man i prinsippet ikke sette i en motor uten katalysator i bilen. OHC-motorene med katalysator var en 'katastrofe'. Plutselig var det påbudt med kat. og Ford måtte bare sette det på sin daværende 2.0is. Det senket effekten fra 115hk til 105hk og er trøbbel med bla. manifoiler som blir herpa på de bilene! 2.0is var aldri konstruert for å virke med katalysator...det var bare en nødløsning fra Ford å sette på katalysator på den motoren...til de fikk ferdigutviklet DOHC'en! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juli 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2003 den tomgangstingen på luftfilteret har eg både renset og byttet med 2 andre.. men no fant eg nettopp ut at kilometeren e skrudd tilbake med 15000 kilometer på bilen, så eg skal faen meg prøve meg igjen på han idioten.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svein Skrevet Juli 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2003 Hvordan fant du ut det? Siter I am really not an violent man, but I think I have to kill someone Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juli 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2003 gjorde noe eg dessverre ikkje visste om at gikk an før eg kjøpte bilen, eg ringte biltilsynet og ba om km.stand ved forrige eu-godkjenning.. deretter ringte eg eieren før forrige eier og spurte etter km.stand ved salget.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Juli 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2003 Jeg vet om en nyoverhalt maskin jeg kan gå godt for som står på biloppsamlingen ved der jeg bor. Jeg som vraket bilen da den plutselig ble mindre fin å se på Men motoren hadde jeg fått tak i fra et bilverksted nyoverhalt noen mnd føre. Den har gått 160.000. Minuset bak det hele her er at du bor noe langt unna da... Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Juli 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2003 Originally posted by LoCDoG mente selvsagt "ny" som i "brukt" ;) har en 2.0i DOHC, den oppfører seg jævli (turtallet går opp og ned som bare faen), den hopper/jokker når du kjører, den spyr ut svart eksos med olje i, den lekker olje fra en pakning (ikkje toppen).. og de siste dagene har den måttet løpes i gang flere ganger.. noen som snakket om lyder fra ventiler på tomgang og.. virker som en motor som har gått mer enn 200 000 kilometer.. har byttet tennpluggene, en varmeføler over termostaten, har prøvd med andre tomgangsregulatorer, ingenting som hjelper mot tomgangen.. det andre har kommet de siste dagene.. vil bilen falle mye i verdi om eg setter i en 2 liters OHC? Noe typisk som må byttes på 2.0i DOHC'en er lambasonden ellerno slikt. Hvis den ikke er byttet er det muligens feil på den. Den er blitt byttet på min DOHC, fatterns og onkels tror jeg! Anbefaler å sjekke litt opp omkring det :) Toppdekselpakningen på disse motorene pleier å lekke. Pakningen er laget av korkmateriale, så skruene må i prinsippet etterstrammes for at det fortsatt skal holde tett etter noen år (tror jeg). Men det skal man være veldig forsiktig med! Hvis toppdekselet (plast) sprekker må man bare kjøpe nytt... men erstatningsdekslene klarer ikke å tette skikkelig. Tipper dem bruker sånn miljøvennlig, ubrukelig plast i erstatteren :( Ellers pleier jo toppakningen å fyke hvis det blir for varmt da.. f.eks. på min, som var 100% i orden når jeg kjøpte den, har det blitt no galt med.. pga. ståing på tomgang! (har ikke lappen enda) Sleit med noe og kunne ikke stoppe bilen, for batteriet var tomt.. sto 30min+ på tomgang i sola.. viftene på radiator starta og slikt.. men noe dager seinere begynte jeg å få blå/hvit røyk ut av potta når motoren er varm og man gasser litt/er på litt turtall. Ganske mye røyk, ser ut som jeg burner når jeg tar i gang vanlig på grus liksom :( Helt sykt.. eneste jeg kan skjønne er at toppakningen lekker mellom en oljekanal og en sylinder (???) DOHC'en til fattern fikk også dårlig toppakning en gang.. det etter kjøring i rundt 160km/t over lengre tid (motorveiene i Sverige). Kom røyk av eksosen. Etter vi tok av toppen, sendte den til planering (alu.topp), og monterte med ny toppakning var alt i skjønneste orden. Bare for å sjekke av ventilene fikk godt med smørning startet vi bilen (et veldig kort øyeblikk) uten toppdekselet på. Da landet det en del olje på førersiden av bilen, så det var i orden :) Mulig forrige eier hadde varmkjørt bilen en gang, siden toppakningen sa takk for seg... det skumle med DOHC-motorene er viftesystemet på radiatoren. De doble viftene går aldri ved normal drift. Kjører man lite i kø da, så vil viftene mest sannsynlig aldri snurre. Så de står seg fast... og DEN dagen du kommer i trafikkork er det ikke sikkert de klarer å starte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spenol Skrevet Juli 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2003 Originally posted by wabby Minuset bak det hele her er at du bor noe langt unna da... Siden du bor i Norge og han bor i Bergen, mener du? :D Siter A quitter never wins. A winner never quits. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Juli 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2003 Originally posted by spenol Siden du bor i Norge og han bor i Bergen, mener du? :D LOL ... Stemmer det =) Men jeg bor i Skien da... For å få det sagt :D Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juli 31, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2003 Takk for mye bra informasjon :) mfafa: Du sier "toppdekselpakningen", vil det si at toppakningen ikkje e den øverste? at den ligger lenger nede i motoren? For då e det gjerne toppakningen som lekker.. "Tegning" av min motor ovenifra: Noe gullfarget merket 2.0 LITRE DOHC osv Pakning som holder tett Noe metall :P (sylinder, blokk, aner ikkje egentlig, bilmotorer e litt større enn de eg e vant til) Pakning som lekker Mer metall og mer pakninger nedover.. Vet at dette var utrolig dårlig forklart, men siden du kjenner Ford forstår du kanskje ;) Forresten, kan du forklare ka lambasonden e? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juli 31, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2003 Her har du en tegning som e like dårlig som forklaringen min ;) selvsagt ingen detaljer her.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Juli 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2003 Det er toppakningen som lekker da. Er en relativ enkel sak å bytte hvis du har litt kunskaper , og da er prisen på 300 - 500,- Lykke til ;) Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Juli 31, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2003 Fine ting, trodde den lakk lenger nede i motoren eg.. Trodde toppen var på toppen eg, tenker enkelt etter mopedtiden :P Har ikkje tidenes kunnskaper selv, men vet at eg kan få hjelp til å bytte den pakningen.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.