xGrape Skrevet August 2, 2006 Rapporter Share Skrevet August 2, 2006 Noen som kan hjelpe meg litt med kobling av tåkelys her? Har en slik bryter: Og et slikt relé: Har fått koblingsskjema fra kremt (takk), men er litt usikker på hva de forskjellige polene på de to tinga er. Bryteren har jo feks 3 poler, men skal vel bare bruke 2 av de, selv om jeg ønsker å bruke dioden i den til å vise om den er av eller på? I så fall hvilke? Og hvis ikke hvilke?:) Når det gjelder reléet lurer jeg på om det er noe forskjell på plus og minus og i så fall hvilken pol som er hva? For det står ingenting på de nemlig. De er bare gitt navn (eller nummer snarere, som vist i "skjemaet" på siden). EDIT: i tillegg til nummer er to av polene på reléet merket "H" og "L" - tenker det må være høyre og... left eller noe slikt?:D Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet August 2, 2006 Rapporter Share Skrevet August 2, 2006 85 og 86 er nok styrestrøm fra bryter, mens 30-87 er hovedstrømmen til lysa, altså den kontakten du kobler inn og ut ved hjelp av relèet ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haavardbj Skrevet August 2, 2006 Rapporter Share Skrevet August 2, 2006 Slik gjør du det: 30 : dette er batteri + ,husk sikring 85 : dette er for jording 86 : dette er for styrespenning (denne kobler du inn på pinner nr 2 eller 3 (de 2 pinnene som da er til overs skal da ha strøm i seg. 87 : til lyktene Bryteren din fungerer på den måten att den har 1 + og 1 - pol som alle andre. I tilleg har den en + pol som må ha strøm hvis bryteren skal lyse ;) Tallene på reeelet finner du også stemplet inn ved sidene av polene på releet. Lykke til! =) Siter 1998 VW Passat 1,8 20v X: 1993 Golf III 1,9D X: 1985 BMW 320 (m/m-thec Styling) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xGrape Skrevet August 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2006 85 : dette er for jording 86 : dette er for styrespenning Leste en annen plass at det var omvendt, dvs 86 var jord - noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Leste en annen plass at det var omvendt, dvs 86 var jord - noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Det er akk det samme hvilke du bruker til jord i det tilfellet der. Det er bare jording til spolen som skal lukke/åpne relèet, så om den får jording i fra en eller andre enden spiller nada rolle. Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xGrape Skrevet August 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Bryteren din fungerer på den måten att den har 1 + og 1 - pol som alle andre. I tilleg har den en + pol som må ha strøm hvis bryteren skal lyse ;) Har jeg gjort det riktig når jeg nå har kobla + på pol 1 og 2, og - på pol 3? Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zuhr Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 ligger koblingsskjema i tråden min.. greit forklart. Siter Mine Biler » [ ] Audi A4 1.8T, 1998 » [x] VW Golf 3, 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xGrape Skrevet August 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Takk zuhr, men fikk egentlig ikke svar på spørsmålet mitt der:) Det som sto der var egentlig bare det som haavardbj forklarte med ord - men fint med tegning for det altså;) Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle SS Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Full oversikt her...: Torshov sin guide Siter 2003 VW Caddy 1.9TDI Min 2008 Yamaha YZF R6 x 2005 BMW 118D - x 1999 VW Golf IV GTI 1.8T x 2000 Audi A3 1.6 - x 1989 VW Golf II 1.8 GLi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xGrape Skrevet August 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Takk jarle! Haha, diggga denne:D Som jeg forstår det av den guiden skal lyktene kobles i parralell. Jeg kobla de i serie (strøm til pluss på ene lykta, fra minus på denne til pluss på den andre, og fra minus på denne tilbake til batteri). Er det dumt/feil/farlig? Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle SS Skrevet August 3, 2006 Rapporter Share Skrevet August 3, 2006 Takk jarle! Haha, diggga denne:D Som jeg forstår det av den guiden skal lyktene kobles i parralell. Jeg kobla de i serie (strøm til pluss på ene lykta, fra minus på denne til pluss på den andre, og fra minus på denne tilbake til batteri). Er det dumt/feil/farlig? :) hmm, da vel det vel bli dårlig med lys vel... Siter 2003 VW Caddy 1.9TDI Min 2008 Yamaha YZF R6 x 2005 BMW 118D - x 1999 VW Golf IV GTI 1.8T x 2000 Audi A3 1.6 - x 1989 VW Golf II 1.8 GLi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg