Gå til innhold

Blå neon under bil ? hva om man blir stoppet?

Ranger emnet

DJ-timoty

Anbefalte innlegg

Ifølge loven er det ikke lov å ha dette montert på bilen, samme om det er av eller på. Skal du på et arrangert biltreff skal dette monteres på biltreffet.

Ifølge loven kan du også risikere 2000kr i bot, og må mest sannsynlig vise bilen. Hva de forskjellige politidistriktene gjør er noe helt annet.

I hvilken lov (§?) finner du dette ?. Jeg har aldrig hørt at det er ulovlig å ha montert, bare ulovlig å bruke nå man kjører. Når lysa ikke er i bruk er det vel ikke mye forskjell fra et kanal-skjørt, eller et takstativ, eller hva annet man måtte finne på å montere på bilen. Det er selvsagt ikke lov å bruke det når man kjører, og muligens ikke lov å installere slik at det er mulig å bruke mens man kjører. Praktisk tilnærming som er akseptert hos BT i rogaland er å koble det på rele på håndbremsen, slik at bilen må være parkert for at det skal virke...

Det er sikker riktig at man får 2000 i bot for feil lysbruk, men ikke hvis det kun er montert og ikke i bruk mens man kjører...

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken lov (§?) finner du dette ?. Jeg har aldrig hørt at det er ulovlig å ha montert, bare ulovlig å bruke nå man kjører. Når lysa ikke er i bruk er det vel ikke mye forskjell fra et kanal-skjørt, eller et takstativ, eller hva annet man måtte finne på å montere på bilen. Det er selvsagt ikke lov å bruke det når man kjører, og muligens ikke lov å installere slik at det er mulig å bruke mens man kjører. Praktisk tilnærming som er akseptert hos BT i rogaland er å koble det på rele på håndbremsen, slik at bilen må være parkert for at det skal virke...

Huff, nå måtte jeg jo stresse, men alt står her i denne forskriften: § 28-4. Lysutstyr som bil skal ha. Det står ikke at slike lys er ulovlig, men det står hvilke lys en bil kan og/eller skal ha. Lys utover dette er ulovlig samme om det er på eller av, uavhengig av hva det er koblet til. Har selv snakket med BT om kobling til håndbrekken, og dette var ikke akseptert eller lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå måtte jeg jo stresse, men alt står her i denne forskriften: § 28-4. Lysutstyr som bil skal ha. Det står ikke at slike lys er ulovlig, men det står hvilke lys en bil kan og/eller skal ha. Lys utover dette er ulovlig samme om det er på eller av, uavhengig av hva det er koblet til. Har selv snakket med BT om kobling til håndbrekken, og dette var ikke akseptert eller lov.

Takk for at du "stresset". Jeg liker å ha noe litt mer nøyaktig enn "loven sier at"... Jeg ser at forskriften også kan gir rom for "din" tolking, og konkluderer med at det er tydelig at det er forskjellige tolkinger også hos politi/BT-folka av om det er ulovlig å ha montert noe utover det som er angitt som skal/kan ha. Bruk av dette er det vel likevel ingen tvil om.

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem. :)

Det skal egentlig ganske mye til for å bli tatt hvis du bare har det montert på bilenm da det skal endel til for å se det, men siden det ikke er lov til å bruke det er jo poenget litt vekke med å ha det montert. Organiserte biltreff o.l. er jo også som oftest i dagslys og da syns det ikke alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

ikke veit jeg om bøtsatsene har gått opp i det siste, men jeg fikk 1500kr i bot pga ulovelig lysbruk (blå-diode i parklyset:nono: ) av up`n:fatality: i elverum for et par år siden:(

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider