Gå til innhold

Hvorfor heter det egentlig f.eks. 911 (996)?

Ranger emnet


super_truls

Anbefalte innlegg

WOW! her har det kommet mye svar! takker folkens!:D Min far HAR kjøpt porsche før jeg laget denne tråden. Det ble en 928 S2. 99.8% strøken:D

bare fyr på med mere porsche stoff folkens! TAKK:D

 

edit: Noen som vet hva tallene på de forskjellige porschene står for? Hvorfor f.eks. 928, 996? hva betyr disse tallene?

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet startet de bare ett sted og la på etterhvert som det kom nye modeller. Veldig mange av modellene ser aldri dagens lys (eksisterer kun på tegnebrettet eller som prototyper) og derfor er det opphold mellom betegnelsene.

928 er en modellbetegnelse og jeg har lest at 8 tallet indikerer 8 sylindre på lik måte som 4 i 924 indikerer 4 sylindre. 2 betyr vel kanskje at dette er arvtakeren til 911? Ideen bak 928 var jo å fase ut 911. Som sagt er 928 en modellbetegnelse. 996 derimot er en fabrikksbetegnelse for en 911. En 911 er en 911. 964, 993, 996, 997 osv er interne betegnelser som aldri benyttes i markedsføringen av bilene. Du finner de samme tallene igjen på delenummer også. Under panseret på min bil finner du deler med nummer som begynner på alt fra 928, 951 til 993.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet startet de bare ett sted og la på etterhvert som det kom nye modeller. Veldig mange av modellene ser aldri dagens lys (eksisterer kun på tegnebrettet eller som prototyper) og derfor er det opphold mellom betegnelsene.

928 er en modellbetegnelse og jeg har lest at 8 tallet indikerer 8 sylindre på lik måte som 4 i 924 indikerer 4 sylindre. 2 betyr vel kanskje at dette er arvtakeren til 911? Ideen bak 928 var jo å fase ut 911. Som sagt er 928 en modellbetegnelse. 996 derimot er en fabrikksbetegnelse for en 911. En 911 er en 911. 964, 993, 996, 997 osv er interne betegnelser som aldri benyttes i markedsføringen av bilene. Du finner de samme tallene igjen på delenummer også. Under panseret på min bil finner du deler med nummer som begynner på alt fra 928, 951 til 993.

951.. deilig... :)

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter din logikk så skal 997 ha 7sylindre :P og 993 ... 3 :P

 

Nope. Hvis du leser hva jeg skrev over sier jeg at 928 er en MODELLBETEGNELSE. Det er denne betegnelsen du finner i brosjyrene du får hos Autozentrum. 993 og 997 er en FABRIKKSBETEGNELSE (auftragsnummer) som aldri benyttes direkte på modellene.

:)

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Hvis du leser hva jeg skrev over sier jeg at 928 er en MODELLBETEGNELSE. Det er denne betegnelsen du finner i brosjyrene du får hos Autozentrum. 993 og 997 er en FABRIKKSBETEGNELSE (auftragsnummer) som aldri benyttes direkte på modellene.

:)

så 911 skulle hatt 1 sylinder... det er det du sier :P

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så 911 skulle hatt 1 sylinder... det er det du sier :P

 

 

Hehe. En viss brist i logikken der ja. Bilen skulle jo til og med egentlig hete 901, men Peugeot hadde rettighetsbeskyttet bruken av 3 sifre med null i midten.

Uansett er det bare 914, 924 og 944 dette ville stemt på så det ville uansett ikke være noen generell måte å sette nummer på bilene.

Allikevel er det mange som mener at 928 fikk navnet pga V8'ern. 924 som kom noen år etterpå hadde på et vis en halv V8 fra 928 så 4 kan stå for 4 sylindre.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den halve v8eren kom nok bare i 924s i 87ellerno, var jo en audimotor i standard 924. 944 derimot hadde denne halve 928 motoren fra dag en :)

regner egentlig med at du vet dette og at det bare var skriveleif ellerno ;)

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokka var vel fra en VW LT, men motoren ble modifisert en god del av Porsche før den fikk stå i 924. Logikken i antall sylindre brister litt med 914 også, ettersom den ble levert med en sekssylindret motor. Den burde da hett 916, men istedet valgte de 914/6..

 

Ang høyere tall for høyrestyrte modeller så tok jeg det med på 924, men stemmer selvsagt at det er samme for 944/951.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår