Gå til innhold

Vanninnsprøytning??

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Noen som har en plan/tegning på hvordan vanninnsprøytning fungerer, hvor dyser skal plasseres å sånt, dysestørrelse og trykk på vannet. Er det bare å bore ett høl i innsuget under forgasseren å sette inn ei slags dyse, vannslange inn på den og en fullgas-switch?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Snurrbo=? Isåfall må det følge trykket, og ikke bånn gass!

 

Sleng en dyse på insug, før eller etter spjeld spiller ingen rolle, ha en trykkregulator som følger ladetrykket, tut å kjør.

 

Så du mener at det er det samme om dysa er montert etter spjeldet i nærheten av en innsugsrunner slik at en syl får alt, eller før spjeldet slik at alle får likt.......... :rolleyes:

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Snurrbo=? Isåfall må det følge trykket, og ikke bånn gass!

 

Sleng en dyse på insug, før eller etter spjeld spiller ingen rolle, ha en trykkregulator som følger ladetrykket, tut å kjør.

 

leste litt på http://www.aquamist.co.uk. Der stod det at man burde montere dysa rett etter IC hvis man har det. Sånn at vannet rekker å blande seg fint med lufta. Det stod en forklaring på at den ikke skulle monteres før. Husker ikke akkurat hva som stod i detalj. men jeg tror det er at vannet ikke skal varmes opp og fordampe for tidlig.

 

De sammenlignet vanninnsprøytning med å øke oktanen på bensinen. det detonerer senere. Høres genialt ut. Men jeg har ikke hørt om at mange bruker dette her? eller er det ganske utbredt?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

leste litt på http://www.aquamist.co.uk. Der stod det at man burde montere dysa rett etter IC hvis man har det. Sånn at vannet rekker å blande seg fint med lufta. Det stod en forklaring på at den ikke skulle monteres før. Husker ikke akkurat hva som stod i detalj. men jeg tror det er at vannet ikke skal varmes opp og fordampe for tidlig.

 

De sammenlignet vanninnsprøytning med å øke oktanen på bensinen. det detonerer senere. Høres genialt ut. Men jeg har ikke hørt om at mange bruker dette her? eller er det ganske utbredt?

 

 

grunnen til at dewt er litt upopulært er at den dagen du går tom for vann\får tett dyse, eller noe, så sier det PANG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanninsperte monteres før turboen å sprøyter vann inn i den, det går vannet over til damp som hjelper til å få ned tempen på luften.

 

På min bil kobler vanninnsprute inn på ca 1 bar det er den løsnin siden colleren er litt i minste laget..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

grunnen til at dewt er litt upopulært er at den dagen du går tom for vann\får tett dyse, eller noe, så sier det PANG.

 

Bruker du en skikkelig spylevesketank med varsellys på lavt nivå skulle ikke det være noe problem da. Du kan jo t.o.m koble det sånn at motoren stopper kanskje hvis du går tom for vann. Hvis det er skikkelig kritisk at motoren ikke går uten vann. Hvis det er skikkelig effekt å vinne på vanninsprøytning. Så er jo det en veldig billig trim da. aquamist påstår at motoren blir dampvasket samtidig :rolleyes:. Vet ikke om det stemmer da. men det er sikkert ikke dumt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Per Olav

 

Trodde poenget var å få ned temperaturen på ladeluften jeg.. da tilsier all fornuft at den bør monteres etter turboen, siden turboen er den store varmekilden her. Jeg har lest endel om vanninnsprut på den Aquamist siden som er nevnt over her. Står mye nyttig der, men kanskje ikke så objektivt :)

 

Samme tenkte jeg. Står mye bra. men ikke så objektivt. Rart å montere før turboen. Da skjer fordampingen for tidlig. og da vil det jo ikke fungere slik det var ment? nemlig å kjøle ned selve brennkammeret da det fordamper forbi ventilene. Så vidt jeg har skjønt da. Flere som har vanninnsprøyting her? ..

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke si helt sikkert men det var slik det sto at det skulle monteres etter bruksanvisningen som følgte med vanninsprutet mitt. å vis du monterer det etter turboen så hvordan skal men få vannet ordentelig forstøvet???

 

Dere kan jo ringe gik-turbo å høre hvordan det skal monteres;)

 

Men funker godt på bilen min:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannet forstøver pga dysen...

 

det er ett fett om man sprøyter inn før eller etter turbo. om man sprøyter før vil vann-partiklene gå gjennom turbo og fordampe der, sprøyter man etter vil vannet fordampe med en gang.

 

Og det er ikke den kalde spruten som tar temperaturen av luften, det er fordampningen av vannet som stjeler energi, altså varme. så om man sprøyter inn før turbo vil kjøleeffekten bli utsatt til dess luften er varm nok (etter turbo) og vannet fordamper.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man intercooler er det ikke så bra å montere dysa før denne, fordi bittesmå vanndråper og vanndamp vil kondensere til store dråper gjennom cooleren og i verste fall få motoren til å fuske.

 

kommer vannet inn før turboen, trenger man faktisk ingen dyse. Impelleren og den store gasshastigheten gjennom turboen, vil knuse vannet til "støv". Kjøle effekten vil være minst like bra. Man slipper også å sløse bort ekstra bensin på kjøling av forbrenningsrom, siden rent vann leder varme 6 ganger så bra som bensin. Forbrenningsrommene vil også holdes gullende rene.

 

For en gatebil, er vanninnsprut så og si risikofritt, men for en konkurranse bil vil dette by på enda flere komponenter som kan bryte sammen. Jeg har selv prøvd å ladde 1,7bar og plutselig gå tom for vann... Motoren banket på 1,1bar uten vann........ Dette gikk bra uten noen varige mén på motoren. Sålenge man slipper gassen med det samme man hører møkkalyden vel og merke.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra denne siden: http://retro.co.za/efi/DIY_EFI/1996/efi1-209.txt

 

"It would also start do detonate at 3000 rpm to the point that

it would cause the car to jerk voilently. With injecting a small amount of water, he could run full boost all the way up to red line and toast the 8 cylinder guys. He just used the boost pressure to pressurize a tank of water and dump it through a small adjustable valve into the turbo inlet.

Trial and error found the right amount of water. He did not even use a nossle. Just dumped it into a vacuume hose port before the turbo. The spinning turbo atomized it. "

 

det funker jo å sprøyte inn vannet før turboen, men det er jo forskjell på hvor mye det utgjør av kjøleeffekt også på grunn av trykket. denne bilen ble kjørt med 25Psi trykk med wastegaten utkobla. press. ratioen er da ca 2,7, som jo varmer lufta en del. da vil jo vannet være damp ut fra turboen, ikke fortsøvet. jeg tror allikevel lufta ut fra kompressorhuset vil være kaldere enn før, fordi mye av varmen brukes til å "koke" vannet, istedenfor å varme lufta..

 

ellers var jo ideen med å bruke turbotrykket til å trykksette vanntanken god, da, da det alltid vil være riktig mengde vann i forhold til ladetrykk..

 

det er jo også mulig å bruke en fuel rail til å sprute inn vann med, bare man monterer en ventil så man kan regulere mengden, og bruker man bensindyser får man jo forstøvet vannet godt, men det krever jo litt trykk på vannet da....

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår