Mordach Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 En kompis av meg hadde Saxo VTS'en (1.4) sin inne til chipping, og fikk samtidig installert et åpent luftfilter fra Green. Verkstedet har fjernet originalboksen og hele røret, og satt det nye filteret rett på motoren. Er dette noe særlig da?? Filteret får jo masse varmluft fra motoren! Er det vanlig praksis å sette slike luftfiltre rett på motoren eller har verkstedet 'juksa lite granne'? Jeg anbefalte han å vurdere å anskaffe et induction kit fra K&N eller A'PEXi istedet, da han sannsynligvis vil få litt bedre effekt i tillegg til at K&N og A'PEXi har bedre filter enn Green... Han vurderte også å få satt på et effektanlegg, men var usikker på hvor mye effekt dette ville gi, og hvorvidt lyden ble fetere (noe den sannsynligvis blir). Samtidig, hvor mye vil en brukt 1.6 liter VTS motor ligge på i pris, og vil det være mye stress å sette i en slik? Er det evt. andre motorer med litt futt som passer i en Saxo VTS? Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Uansett om han bytter filter eller ikke vil han ikke merke noe/store forskjellen. Ser ikke problem å sette filter rett på innsuget, bare å se på V8ere med forgasser ;) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vrtx Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 er jo ikke optimalt å sette filteret rett på innsug men ofte det enkleste. klart noe mer effektøkning blir det ved kaldere luft enn varmere men trokke du merker så mye på en saxo. OT: greencotton er like bra som kn/apexi om ikke bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 ligge en test/link te en test av ulike luftfilter her inne, green e ikkje me i testen men kn å apexi e de, kn blei nest best å apexi best. blitz fekk so jævli stryk! en grøn sopp va og veldi dårli.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
darris2k Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/ Linken ;) Siter - 1999 Bmw 320i E46 - 1987 Honda Civic 1,3 16v [spiker] - 1999 Nissan 200SX S14a Z-Edition #31 [solgt] - 1987 Ford Sierra [spiker :D] - 1993 Ford Mondeo [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 på en motor med såpass lite drag fra bunn fra før av burde han vel strengt tatt hatt et rør mellom innsug og filter.Og varm luft er jo heller ikke noe kupp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet Juli 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Idag var kompisen min og jeg og kjøpte større K&N filter, rør, slangeledd og klemmer på en bilsjappe her i Bergen. Vi tilpasset rørene (vanlige Simons rør) fra innsug og frem til rett bak grillen, og satt på K&N filteret. Nå får det kald luft i mengdevis i motsetning til før, da luften som gikk i Green filteret kom via eksosmanifold og motor, noe som resulterte i varm luft og lite effektivt luftinntak. Forskjellen var lett merkbar! Lyden ble fetere og bilen dro bedre med økt respons spesielt i det lave registeret. Totalt kom prisen på 600,- for filter og 450,- for rør, slangeledd og klemmer. Arbeidet gjorde vi sjøl på en liten halvtime, og alt i alt var dette en god investering som kompisen min ble meget fornøyd med. Nå vanker det vel effektanlegg på han snart tenker jeg... :thumb Det hører med til historien at Green filteret som satt i Saxo'en til kompisen min ble satt i Vectraen min i vente på induction kit, da jeg plutselig oppdaget at slangen til det originale luftinntaket var sprukket flere steder. Ugh!! Heldigvis var dette på 'innsiden' av en bend på slangen, så forhåpentligvis har minimalt med drit (i mangel på et bedre ord) funnet veien inn i motoren. Straks etter at Green filteret var installert (plugget rett på motoren i mangel på rør) tok vi en prøvetur, og nok en gang - forskjellen var absolutt merkbar. Igjen bedre lyd, og respons i massevis. Nå venter jeg bare på induction kit'et som kommer iløpet av noen dager, og ser frem til mer kald luft, enda fetere lyd og kanskje enda bedre respons... I dag har jeg lært: Åpent luftfilter = et must for enhver bilentusiast! Anbefales på det sterkeste, sjøl på originale motorer. Til de som mener at "luftfilter og effektanlegg ikke e noen vits på vanlige biler" - dere er herved motbevist! Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.