Gå til innhold

Tikking

Ranger emnet


hyundai

Anbefalte innlegg

Du bør bruke helsyntetisk. Nyere biler krever nesten dette. Men hva er viskositeten på den som er brukt?

 

Oljens smøreevne er på flasken oppgitt i SAE. SAE-verdi er beskrevet på flasken med to tall og en bokstav feks: 0w-40 eller 10w-30.

W = oljens viskositet/flyteevne

Første tallet er flyteevne ved kald olje og andre tallet er flyteevne ved varm olje.

 

Jeg vil anbefale deg å prøve en tykkere olje som beskrevet over feks 10w-30. Tykkere olje vil fjerne ventiltikking.

 

3 x Edit:

* Oljefilteret alene kan ikke skape tikking som dette. Jeg forstår ikke at verksted kan foreslå dette som en mulig årsak. Isåfall må det være pottetett eller blokkert.

* Helsyntetisk er ikke dårlig men det er ikke til alle biler den er nødvendig.

* Tikkingen i ditt tilfelle er 75 % sikkert ventilene som "stempler". Det er ikke farlig men tykk olje vil fjerne lyden og smøre ventilene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du bør bruke helsyntetisk. Nyere biler krever nesten dette. Men hva er viskositeten på den som er brukt?

 

Oljens smøreevne er på flasken oppgitt i SAE. SAE-verdi er beskrevet på flasken med to tall og en bokstav feks: 0w-40 eller 10w-30.

W = oljens viskositet/flyteevne

Første tallet er flyteevne ved kald olje og andre tallet er flyteevne ved varm olje.

 

Jeg vil anbefale deg å prøve en tykkere olje som beskrevet over feks 10w-30. Tykkere olje vil fjerne ventiltikking.

 

3 x Edit:

* Oljefilteret alene kan ikke skape tikking som dette. Jeg forstår ikke at verksted kan foreslå dette som en mulig årsak. Isåfall må det være pottetett eller blokkert.

* Helsyntetisk er ikke dårlig men det er ikke til alle biler den er nødvendig.

* Tikkingen i ditt tilfelle er 75 % sikkert ventilene som "stempler". Det er ikke farlig men tykk olje vil fjerne lyden og smøre ventilene bedre.

 

tror det er 5w-40 jeg bruker.... får prøve å bytte til tykkere.. håper det hjelper, for jeg er en ganske nervøs person når det gjelder slike lyder:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringte inn te verskted hinn dagen... de sa at det kunne være oljefilteret.. ellers ventilene.. ska inn i dag og får vel svar på torsdagen.. brukte/bruker helsyntetisk olje, kompis sie at det e dårlig... stemmer det eller? fikk det anbefalt av ett verskted.... :S

 

Var du i Loddefjord i dag eller hører du til der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på auto 23, fattern kjørte forran so ane isje kor va...:P va enten loddefjord eller fyllingsdalen (tror mest fyllingsdalen....) eller ka da kalles der. .der den har blitt pleid tidligere så vi holder oss til der vil viss fattern :P uansett.. bremsene framme va dårlige ene kalipern faktisk ødelagt :P so det kommer til å bli dyrt dette.. tror de skulle prøve med oljeskift først... esje sikker

 

uansett... skal mest sannsynlig hente an på fredag og felgene rett etter det kanskje :D

 

oljen eg bruker....

oljenkz9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en onkel som er olje importør.. og det han sier om helsyntetisk og forsåvidt delsyntetisk olje er at den funker bra en stund men så krystaliserer den seg og blir omtrent til slipepasta.. så viss bilen har gått langt eller har noen form for tikking eller noe så anbefaler eg at dere kjøper 5w-30 mineralolje... den såkalte helsyntetiske oljen inneholder 45% mineral olje resten er bare uttynning for at den skal være billigere å produsere og viskositeten ikke skal endres betydelig..

 

det var det en oljeforhandler og tidligere bilmekaniker sa om den saken.. ønsker dere skikkelig bra olje anbefaler eg dere til å ta kontakt med meg..

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme olje som er nevnt ovenfor alle nyere biler rett å slett liker denne oljen.. bilen kan godt ha gått ca 100 000 før du bytter til den men med skikkelig olje kan du redusere slitasjen på motoren med veldi mye.. kan også endre bensinforbruk osv.. har en del tester som bekrefter dette (gjelder forøverig oil extreme vs div konkurenter feks elf eller mobil1)

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tikkingen oppstår som oftest fordi de hydrauliske ventil justeringene blir slitt.. måten en hydraulisk løfter fungerer på er at den bli juster av oljetrykket.. når en slik justering er slitt krever den olje som smører lettere ved både lave og høye temperaturer og som ved lave temperaturer greier å oppnå skikkelig oljetrykk viss ikke trykket er tilstrekkelig vil det bli klaring mellom den hydrauliske justeringen og støtstangen.. når ventilen da skal åpnes vil disse delene klakke mot hverandre og skape tikking

 

håper det var brukende forklart

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første dere må gjøre er å peile oljen.. kan være nok bare å fylle.. samme hva olje dere bruker.. deretter bør dere kanskje tenke på å bytte? evt dette filterproblemet som hyundai tydligvis har.. og sist men ikke minst.. bytte hydraulisk løfter.. men da bør du spørre deg selv: er det verdt det? (dette er en kostbar reperasjon spesielt på ett verksted.)

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår