Gå til innhold

Turbo/Kompressor på '93 1.6Vti...


BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nylig kjøpt en '93 Del Sol 1.6Vti, 160HK, aner ikke hva motoren heter, men går ut fra at det begynner på B16-noe! :)

 

Skal montere turbo/kompressor med lavt trykk (0.2-0.3 bar) på denne motoren, så jeg lurer på hva slags modifikasjoner man trenger i så måte?

 

Holder originalt oppsett for så lite ladetrykk, må man til med små modifikasjoner som dobbel toppakning, eller tåler ikke disse motorene mye ladetrykk i det hele tatt før de blir lite driftssikre?

 

Vil gjerne ha tips og innspill fra folk med Vti Turbo! :thumb

 

Liker at det ikke er luftmengdemåler som fucker opp dersom jeg skal ha dumpventil, og at hjernen visstnok skal fungere helt bra med opptil 0,7 bar ladetrykk uten modifikasjoner. Frister dermed å montere hårføner! :)

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Motoren din heter B16A, har et statisk kompresjonsforhold på mellom 10,2-10,4:1, 81 millimeter borring og 77,4 millimeter slaglengde.

2. For bare 0,2-0,3 kilo ladd vil det være totalt bortkastet å montére turbo. Selv en GT4202R vil ikke gi noe særlig økning (til at det er verdt bryet) på så lavt ladetrykk.

3. Motoren er god for i området rundt 300 hester PÅ HJULA i mange år i original, uforsterket tilstand.

4. Hvor i all verden har du det fra at motorstyringen er basert på luftmassemåler?

5. Gå til Honda-Tech.com sitt Forced Induction-forum og les, les, les.

 

Hvis man tror at "det er bare å slenge på en turbo eller kompressor" tar man grådig feil. Dette er ikke noe man begir seg ut på med mindre man sitter på i overkant av 20.000 kroner (gjerne det dobbelte), og har omfattende forståelse for motorstyring, mapping og hva som skjer med motoren og veivhuset under overladet tilstand. Ironisk nok, om det derimot hadde vært en MAF-basert motorstyring som standard hadde hele prosessen antakeligvis vært mye enklere av åpenbare grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Har nylig kjøpt en '93 Del Sol 1.6Vti, 160HK, aner ikke hva motoren heter, men går ut fra at det begynner på B16-noe! :)

 

Skal montere turbo/kompressor med lavt trykk (0.2-0.3 bar) på denne motoren, så jeg lurer på hva slags modifikasjoner man trenger i så måte?

 

Holder originalt oppsett for så lite ladetrykk, må man til med små modifikasjoner som dobbel toppakning, eller tåler ikke disse motorene mye ladetrykk i det hele tatt før de blir lite driftssikre?

 

Vil gjerne ha tips og innspill fra folk med Vti Turbo! :thumb

 

Liker at det ikke er luftmengdemåler som fucker opp dersom jeg skal ha dumpventil, og at hjernen visstnok skal fungere helt bra med opptil 0,7 bar ladetrykk uten modifikasjoner. Frister dermed å montere hårføner! :)

 

mvh

Jan Rune

 

 

Heisann....

 

Kan sikkert slå på tråden hvis du vil ta en

prat om montering av Snurre på Børsa di...!

Sender deg nr. mitt på PM j...!

 

mvh Tor E.

Bottles are for babies...real men get Blown!!!

 

1999 Honda Civic Si.... Leketøy

1999 Honda Civic 1.4 is.... Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår