Gå til innhold

Omregistreringsavgift!??

Ranger emnet

JPS

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål som kanskje noen her kan svare på:

- Jeg har nettopp kjøpt meg en Golf 83 modell hvor det er skyldig årsavgift på kroner 3115, denne bilen har jeg ikke planer om å bruke på veien i løpet av den kommende tiden(uvisst kor lenge,men blir nok en god stund til jeg er ferdig med bilen)

- Det jeg lurer på er om jeg må betale omregistreringsavgiften og/eller den skyldige årsavgiften før jeg eventuelt leverer inn skiltene!?

På forhånd takk for svar!!

Mvh

JPS

90mod:Golf Syncro TD (bruksbil)

83mod:Einser Golf 1,1 (prosjekt)

x85mod:Golf 1,6 ombygd til GTI 8V-deretter 16V

x 84mod:Golf GTI 8V (solgt)

x 84mod:Golf GTI 8V (ribbet og blitt spiker)

x 86mod:Golf 1,6 (ribbet og blitt spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan levere inn skiltene uten å betale noe, men kravet er der fremdeles.

Er bilen påskilta per 1.1., skal bilen betale avgift, og denne bare stiger og stiger (straffegebyr).

Omregistreringsavgifta betaler du når du vil ha skilter på den.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki...årsavgiften vil vell ikke stige noe mer om jeg leverer inn skiltene no?! Da vil jeg bare få en ny på 3115 den dagen jeg skal ha ut igjen skiltene?!?

Jeg har mest lyst å bruke disse kronene på deler og snacks til bilen no,så får avgiftene komme når den er klar...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki...årsavgiften vil vell ikke stige noe mer om jeg leverer inn skiltene no?! Da vil jeg bare få en ny på 3115 den dagen jeg skal ha ut igjen skiltene?!?

Jeg har mest lyst å bruke disse kronene på deler og snacks til bilen no,så får avgiftene komme når den er klar...:P

Litt usikker på den, men tror nok den kan komme til å stige. Tollvesenet vet ikke at du skal ha ut igjen skiltene, de vil bare ha penger. :)

Forøvrig, så er det eier per 1. januar som er ansvarlig for at denne avgiften blir betalt.

Ny eier er bare solidarisk ansvarlig, som det heter på pent (som i verste fall kan bety at du blir ansvarlig, om ikke krav mot eier 1. januar fører frem).. :)

Lever skiltene før 1 juli og spar en halv årsavgift, tror du må betale den først, så får du igjen pengene du "har tilgode"

Bilen må både avregistreres og VRAKES før 1. juli for at halv årsavgift skal kunne tilbakebetales, ergo tror jeg ikke det er noe aktuelt i denne sammenhengen. :)

Skal vistnok være en regel at du slipper å betale gamle årsavgifter hvis det har gått så så lenge siden bilen var registrert sist.. Husker ikke hvor lenge det var ( 3 år kanskje )?

Det stemmer at det foreldes etter 3 år, men det finnes momenter som forlenger denne fristen.

Ubetalt årsavgift går til slutt til Statens Innkrevningssentral, som f.eks kan trekke deg i lønn, så tipper de får de pengene de skal ha.. :)

Dessuten resulterer denne metoden i at trådstarter ikke får ut skiltene på minst 2,5 år..

er vel slutt på halv årsavgift også i år er det ikke?

Er bilen avregistrert per 1. januar, og du registrerer den igjen etter 1. juli, betales det kun halv årsavgift, så den regelen eksisterer enda.. :)

Hva koster om reg. avgifta om dagen? Noen som vet det sikkert..

Det avhenger av egenvekt, samt årsmodell/registreringsår..

Her har du satsene for 2006;

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sv/td-20051124-1410-007.html&emne=omregistreringsavgift&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av egenvekt, samt årsmodell/registreringsår..

Her har du satsene for 2006;

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sv/td-20051124-1410-007.html&emne=omregistreringsavgift&

Satan i hælvete! 6052kr for omregistrering?

Hvis den veier mellom 1200-1600kg..

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(års)Avgiftsplikt

Registrert eier av kjøretøyet ved årsskiftet er ansvarlig for at avgiften blir betalt det gjeldende året.

Hvis kjøretøyet selges i løpet av året, blir både tidligere og ny eier ansvarlig.

Redusert avgift

For kjøretøy som blir vraket/hugget i perioden 16. mars til og med 30. juni, blir halv avgift betalt tilbake til sist registrerte eier.

For kjøretøy som først blir registrert fra og med 1. juli, skal det betales halv avgift.

---

Ang omregistreringen kan du vente med å betale den til du skal ha skilter på bilen.

Eneste som skjer når du ikke betaler den er at bilen havner på klippelisten og det gjør ikke noe når du skal levere inn skiltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(års)Avgiftsplikt

Registrert eier av kjøretøyet ved årsskiftet er ansvarlig for at avgiften blir betalt det gjeldende året.

Hvis kjøretøyet selges i løpet av året, blir både tidligere og ny eier ansvarlig.

Som tidligere sagt, så er registrert eier per 1. januar ansvarlig, og ny eier i løpet av året blir solidarisk ansvarlig. :)

Aner ikke hvor du sakset det fra, men om du leser denne siden, blir det påpekt opp til flere ganger hvordan ansvarsforholdet fungerer;

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72089&epslanguage=NO#sos01

Pkt 1 avsnitt 1 og 3, samt pkt 7. :)

Edit; Fant ut at vi egentlig sa det samma, leste feil første gangen jeg leste innlegget ditt og posta utifra det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen for svar!!!

Konklusjonen er at jeg bør betale den skyldige årsavgiften for at det ikke skal bli altfor mye "krøll" og at omreg.avgiften er ikke nødvendig at jeg betaler siden jeg ikke skal ha skilt på den?!?

Har tenkt at omreg.avgiften er vell greit å få betalt,slik at bilen blir stående på meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever skiltene, ikke betal årsavgift.

Den forfaller etter 3 år ja, og jeg har aldri vært borti at de har krevd den inn når bilen er avskiltet. Kjøpte selv en bil med skyldig årsavgift for mange år tilbake og hørte aldri mer om den saken. Sist jeg sjekka var skyldig avgift = 0.

Dama fikk derimot baksmell på årsavgiften på bilen MED skilter hun kjøpte i januar fordi vi også trodde at den som eier bilen 1. januar er ansvarlig for å betale årsavgiften. Etter en prat med tollvesenet fikk vi høre at hvis bilen blir solgt før 1. mars er det kjøper som er ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider