Gå til innhold

142 med B21ET

Ranger emnet


Frankjakobsen

Anbefalte innlegg

Hvor mye arbeid er det i å montere en B21ET motor i en 142? Er dette umulig å få godkjennt senere hos biltilsynet? lurte også litt på hvordan det var med 18" hjul på dem

 

Jeg har prøvd å sett litt rundt og finner ikke noen prosjekter som kan ligne på dette desverre :/ er det i det hele tatt mulig hadde det vært fint å fått litt svar om noen visste om dette

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

etter å ha vært en runde med SF auto (lokal volvo forhandler) og biltilsynet her har jeg igrunnen funnet ut at det blir vanskelig å få godkjennt en sånn bil. Ihvertfall når ingen av partene klarer å fremskaffe riktige godkjennings papirer på dette så planene er lagt på is :(

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskeli? bremsene orginalt er jo gokjent til 140hk, å monterer du ett annet bremsebelegg er dem gokjent til 180, å d er vell noe sånt det er i b21et..

ventilerte skiver fra 164 er jo gokjent til 200 eller 220 husker ikke i farta.

gå inn på lysakerbil.no å last ned volvo godkjente produktendinger å se der!:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her;

 

142, 144, 145, 164:

Kode YV1 C1 - Motoreffekt 140 serien

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 142, 144 og 145 er 140 hk DIN (maks dreiemoment 19,6 kpm

DIN) uten at det er nødvendig med endringer i chassiset.

Dersom det monteres bremsebelegg som angitt nedenfor, kan det benyttes effekter opp til 180 hk DIN

(maks dreiemoment 22 kpm DIN):

 

Girling bremser: Foran 270163, bak 270164

ATE bremser: Foran 270165, bak 270166

 

Kode YVI C2 - Motoreffekt 164:

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 164 er 200 HK DIN (maks dreiemoment 28 kpm). Dette

forutsetter montering av ventilerte skivebremser foran, samt at det nyttes f0lgende bremsebelegg:

 

Girling bremser: Foran 270163, bak 270164

ATE bremser: Foran 270165, bak 270166

 

Kode YVI C3 - Motorbytte:

Ved eventuelt bytte til uoriginal motor må det påsees at tillatt foraksellast ikke overskrides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha vært en runde med SF auto (lokal volvo forhandler) og biltilsynet her har jeg igrunnen funnet ut at det blir vanskelig å få godkjennt en sånn bil. Ihvertfall når ingen av partene klarer å fremskaffe riktige godkjennings papirer på dette så planene er lagt på is :(

 

skal vel ikke være noe problem. Som sagt i denne tråden trenger du bare å vise til volvos godkjente produktendringer så skal vel det gå bra.

 

142'en min er godkjent med en B21A !? :hvaskjera av en eller annen grunn. Skal visst ha vært turbomoter i den, men vet ikke historien til bilen.

'73 142 -- solgt

'87 245 -- solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal vell bare være 175hk i B21ET, men med T3 turbo og 940 intercooler samt chip bør det kankje strupes litt før man skal ha det på biltilsynet! fannt papirene på volvocars i går kveld, men glemte å oppdatere forumet her! Jeg ble nesten så irritert når jeg så papirene etter at jeg hadde rindt til volvo som sa de ikke hadde at jeg fikk lysst til å ta kontakt med dem igjen og be dem få orden i rotet sitt

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21ET har 155hk orginalt

 

stemmer...

 

 

men går det ann å chipe mekanisk innsprut a? trukke det går..

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21ET har 155hk orginalt

 

B21F with a turbo, was introduced with a compression ratio of 7.5:1 mated with a Garrett T3 turbocharger and a T camshaft. Additional turbo variants, not offered in the US market, were the B19ET and the B21ET, based off of the B19E and B21E respectively. The turbocharger increased power output to 122 hp (91 kW) for the B21FT, and 180hp (134 kW) for the B21ET. Also new for the 1981 model year was the B23, with a displacement of 2.3 liters (80 mm stroke and 96 mm bore). Aside from the increased bore size, the engine is identical to the B21.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B21_engine

 

men det finnst noen steder hvor jeg finner 155hp også :/

 

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/turbo_engine_ouputs.htm

 

Kan dette ha noe med Intercooler og uten, eller? Og var det ikke en T03 turbo som sto på de motorene orginalt? Ikke T3 som Wikipedia sier?

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo forsåvidt ut som dette med godkjenning er greit, men har noen innspill på hvordan det er å få i denne motoren?

 

mest normale er vell å rettstille B21ETèn, bytte ut bunnpanna og oljepumpe mot B20 bunnpanne og oljepumpe, bygge nye motor fester

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest normale er vell å rettstille B21ETèn, bytte ut bunnpanna og oljepumpe mot B20 bunnpanne og oljepumpe, bygge nye motor fester

 

flytte bremseservo eller bytte til en mindre.

bygge nytt innsug evnt. modifisere ekisterende.

 

du har vel god plass til turbo når du rettstiller motoren, men må jo lage custom eksosanlegg.

 

så må du vel få tak i clutch hus fra en '75-'76 240 som hadde b20-m45 kasse,

hvis du ikke vil kjøre med m40/41.. tåler vel ikke så mye eller ?

eventuelt bytte til annen kasse med de modifiseringer det innebærer.

 

på tidlige 140'er må du vel kanskje skifte girkassetunnelen evnt bygge om spakstellet på kassen.

 

det var det eg kom på i farten no.

men alt skal gå :thumb

'73 142 -- solgt

'87 245 -- solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest normale er vell å rettstille B21ETèn, bytte ut bunnpanna og oljepumpe mot B20 bunnpanne og oljepumpe, bygge nye motor fester

 

helt til noen uker siden trodde jeg at man MÅTTE rettstille motor for å få den neddi 140, men går visst med 240motorfester også, da blir den ikke rettstilt men. hunder å førr har gjort det:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt til noen uker siden trodde jeg at man MÅTTE rettstille motor for å få den neddi 140, men går visst med 240motorfester også, da blir den ikke rettstilt men. hunder å førr har gjort det:thumb

 

Ingenting er umulig. er bare forskjellige måter å gjøre ting på.

Hva som er best får bli opp til den enkelte å avgjøre.

Det er sågar de som mener at b21/230 ikke bør rettstilles pga den er konstruert for å stå i vinkel og det kunne bli noe problem med oljekanelene. Husker ikke helt nøyaktig hva det var.

 

bare til å søke litt rundt på nettet så finner du nok litt info.

'73 142 -- solgt

'87 245 -- solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår